"… Pastkarte no Romas… Tā filma laikam ilgi mani vajās. Elza uzķērusi, cik ikdienišķas un parastas mēdz būt visdrausmīgākās cilvēciskās traģēdijas," tā dzejnieks Jānis Elsbergs raksta par mazbudžeta, bet jau lielus panākumus cilvēku sirdīs iekarojušo un nacionālā kino balvu "Lielais Kristaps" ieguvušo filmu "Pastkarte no Romas" un tās režisori, savu spēlfilmu scenāriju līdzautori Elzu Gauju.
Jau pirmajās nedēļās kopš pirmizrādes Elzas Gaujas filma "Pastkarte no Romas" piedzīvojusi negaidīti lielu skatītāju interesi. Filma nonākusi uz 150 ekrāniem visā Latvijā, ieskaitot arī tādas izplatīšanas vietas, kurās kino dzīve bija pieklususi.
Scenāriju veidojušas Elizabete Lukšo-Ražinska un Elza Gauja, māksliniece Ieva Kauliņa, kostīmu māksliniece – Kabish, mūzikas autors Andris Gauja. Producenti Uģis Riekstiņš, Elza Gauja un Andris Gauja.
Filma četrās kategorijās – labākā pilnmetrāžas spēlfilma, labākais aktieris (Jānis Jarāns), labākā aktrise (Indra Burkovska) un labākais spēlfilmas operators (Aleksandrs Grebņevs) – nominēta nacionālajai kinobalvai "Lielais Kristaps", kuras svinīgā ceremonija notika 4. februārī. Un daudziem par pārsteigumu, pārspējot tādas filmas kā "Mātes piens" ( režisore Ināra Kolmane), "Saule spīd 24 stundas" ( režisors Juris Poškus), "Bezkaunīgie" (režisors Aiks Karapetjans), tieši Elzas Gaujas "Pastkarte no Romas" nupat svētdien ieguva galveno "Lielā Kristapa" balvu – tā tika atzīta par labāko pilnmetrāžas spēlfilmu.
Tikmēr Elzas Gaujas spēlfilmas komanda turpina Latvijas tūri: rīt, 9. februārī, tikšanās ar skatītājiem Jelgavas kultūras centrā, 15. februārī Alūksnes kultūras namā, 18. februārī Tukuma kultūras centrā, 24. februārī Kauguru kultūras namā, 29. februārī Mazsalacas kultūras namā, 16. martā Kandavas kultūras namā, notiek seansi kinoteātros visā Latvijā.
"Pastkarte no Romas" stāsta par Alvīni un Ernestu, kurus spēlē Indra Burkovska un Jānis Jarāns. Filma par diviem pusmūža cilvēkiem. Neuzzinām, kāpēc viņi ir divi vien, bet ieraugām, ka pāris dzīvo mīlīgā privātā namiņā kāda Rīgas mikrorajona daudzstāveņu ielenkumā. Un abi strādā vienā pasta nodaļā. Viņi joprojām mīl viens otru. Bet Alvīnes prātu sāk grauzt Alcheimera slimība...
Elza, mani mulsina, ka afišās filma "Pastkarte no Romas" nosaukta par komēdiju. Skārda trauks ar sausām auzu pārslām ledusskapī, vēstuļu kaudzes pagultē… Nešķiet ne komiski un pat ne smieklīgi, ja fonā slimība.
"Pastkarte no Romas" noteikti nav komēdija, tā ir drāma. Bet izteiksme un noskaņa neapšaubāmi vieglāka nekā Hanekes (pazīstams austriešu kinorežisors un scenārists Mihaels Haneke. – Red. piez.) filmā "Mīlestība", kas arī stāsta par senioru pāri un sievas slimību. Hanekes filmas izskaņa ir daudz dramatiskāka. Bet es nevaru ietekmēt apzīmējumus kinoteātru mājaslapās. No manis piedāvātā žanra iedalījuma "drāma/komēdija" beigās izvēlas tikai "komēdija".