Šā gada februārī Valsts ieņēmumu dienestā (VID) darbu sāka jaunā ģenerāldirektore Baiba Šmite–Roķe ar reformu programmu.
Kā viens no svarīgākajiem reformu mērķiem būšot VID klientu servisa attīstība. Sarunā ar zvērinātu advokāti Karīnu Landmeseri "Latvijas Bizness" centās noskaidrot, kā sadarbību ar VID uzņēmēji vērtē līdz šim un ko sagaida turpmāk.
Uzņēmēju un VID domstarpību gadījumā Rīgā esat viena no zvērinātām advokātēm, kas specializējas nodokļu strīdos. Šajā jomā strādājat jau divpadsmit gadus, tādēļ jautājums – vai VID un uzņēmēju sadarbība mainījusies uz labu vai uz sliktu?
K. Landmesere: Tas atkarīgs no tā, uz kādām nodokļu kategorijām un tiesvedības lietām skatāmies. Administratīvajos procesos, kas parasti ir strīdi par nodokļiem, uzrēķiniem un lēmumiem, piemēram, par Covid-19 pandēmijas laikā piešķirto valsts atbalsta jeb grantu atmaksu, VID pieņemtajos lēmumos bieži redzamas kļūdas un pat paviršība, kas mazam uzņēmumam var nozīmēt arī bankrotu. Kriminālprocesuālajās tiesvedībās, piemēram, tautā sauktajās PVN "karuseļu" un naudas atmazgātāju lietās likuma pārkāpēji kļuvuši daudz izglītotāki, taču arī Finanšu un muitas policijas izmeklētāji nesnauž un ir uzkrājuši lielu pieredzi savā darba lauciņā, lai veiksmīgi spētu pildīt savus pienākumus.
Jāatzīst un jāuzteic, ka VID izveidotā analītiskā daļa strādā ļoti labi, spēj izsekot un atklāt neticamus shēmotāju "zirnekļu" tīklus.
Praktizēju ne tikai administratīvā procesa lietās, bet strādāju arī ar lielajām nodokļu pārkāpumu un strīdu lietām.
Raugoties no ētisko kategoriju plaukta – vai nodokļu atmazgāšanas krimināllietās gadījies attaisnot arī tādu klientu, kurš to nebūtu pelnījis?
Līdz ar Ekonomisko lietu tiesas izveidošanu Latvijā, manā skatījumā, ir izveidojusies spēcīga un mūsdienīga pirmās instances tiesa, kas skata tā sauktās nodokļu atmazgāšanas lietas. Līdz šim savā darba pieredzē esmu bijusi patīkami pārsteigta par Ekonomisko lietu tiesas tiesnešu kompetenci un zināšanām nodokļu jautājumos.