Nesen Ķīnā veikts pilnībā jauna tipa superātra vakuuma vilciena, kas pārvietojas uz magnētiskā spilvena, izmēģinājuma brauciens, un vēstīts, ka tā laikā izdevies pārspēt iepriekš sasniegto šāda veida transporta līdzekļu pārvietošanās ātruma rekordu.

Ķīnas aviācijas zinātnes un rūpniecības korporācija (CASIC) paskaidrojusi, ka tas ir tā dēvētās maglevas (“magnētiskā levitācija”) vilciens, kuru virs brauktuves notur un pārvieto vadāms elektromagnētiskā lauka spēks. Vēstīts, ka šādā ātrgaitas maglevā apvienotas aerokosmiskās un virszemes sliežu transporta tehnoloģijas. Paredzēts, ka šāds vilciens spēs attīstīt par 1000 kilometriem stundā (!) lielāku ātrumu, tādējādi spējot kopā ar pasažieriem un kravām pārvietoties ātrāk par mūsdienu pasažieru lidmašīnām.

Magnētiskās levitācijas (maglev) vilciens pārvietojas ar ātrumu 431 km stundā cauri Šanhajas priekšpilsētai Ķīnā.

Magnētiskā spilvena efekts rodas saistībā ar elektromagnētiskā lauka spēku, vilciens virzās pa speciāli izstrādātu cauruli, kura pildīta ar zemu vakuumu, kas attiecīgi samazina gaisa pretestību un faktiski izslēdz riteņu berzi. Tas palīdz vilciena sastāvam it kā levitēt gaisā virs ceļa klājuma, sasniedzot ārkārtīgi lielus ātrumus.

Vēstīts, ka minētais izmēģinājums noticis 2023. gada novembrī tunelī, kas 2022. gadā uzbūvēts Ķīnas ziemeļu daļas provincē Šaņsji. Tas ir visgarākais zināmais izmēģinājumu poligons uz magnētiskā spilvena bāzes veidotām superātrajām zema vakuuma transporta sistēmām. Vēstīts, ka, būvējot šo tuneli, galvenais kritiskais parametrs bijusi aparatūru noturošo betona plākšņu virsmu augstā precizitāte: novirze nedrīkstēja pārsniegt 0,3 milimetrus...

Atbilstoši CASIC izplatītajam paziņojumam šīs maglevas uzrādītais ātruma rekords nav vienīgais pēdējo izmēģinājumu sasniegums. Proti, speciālisti esot arī pārliecinājušies par vairāku svarīgāko tehnoloģiju darboties spēju un to efektīvu funkcionēšanu vienotas sistēmas ietvaros. Izmēģinājumi esot apliecinājuši, ka magnētiskā caurule un transporta līdzeklis spēj ļoti labi savstarpēji mijiedarboties, nodrošinot noturīgu sastāva kustību uz magnētiskā spilvena. Pietiekami labi darbojušās arī šīs maglevas drošības sistēmas. Katrā ziņā šis sasniegums paaugstinājis šā izstrādājuma vispārējo tehnisko briedumu, tādējādi ieliekot stabilu tehnisko pamatu vakuuma vilcienu izmēģinājumiem vēl lielākos ātrumos un tostarp arī nacionālā līmeņa transporta tīkla būvniecībai.

Pagaidām CASIC nav atklājusi uzrādīto ātruma rekordu, taču vēstīts, ka saistībā ar to veikts “ievērojams izrāviens” un attiecīgie rezultāti esot pārsnieguši iepriekšējo rekordu, kuru uzstādījis superliela ātruma transporta līdzeklis uz magnētiskā spilvena un kas bijis 623 kilometri stundā, kuru izdevies sasniegt 2023. gada oktobrī maglevas izmēģinājumos vispār bez vakuuma. Turklāt jaunajos izmēģinājumos sastāvs pirmo reizi esot sasniedzis stabilu magnētisko levitāciju kustībā vakuuma caurulē, kas bijusi divus kilometrus gara.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.