Pirms diviem gadiem sērijā iznāca Ilzes Upītes pirmais romāns "Galējības labirintos", kas bija patīkami pārsteidzis konkursa žūriju un atnesis autorei debijas balvu. "Fortūnas domino" atkal pārsteidza, jo nevienam žūrijā neizdevās uzminēt rakstītāju. Dzirkstošs kā šampanietis, romāns ieved lasītāju notikumos, kurus gribētos pieredzēt daudziem. Grēta nekad neko nav laimējusi, tādēļ brīdī, kad loterijas biļetē ierauga skaitli 100 000, vispirms veiksmei nenotic.
Viņas mīļā jaunākā māsa Odrija gan, turklāt mazajai lapsai uzreiz ir gatavs plāns, ko Grēta varētu darīt vismaz ar daļu laimesta – protams, nopirkt viņai mašīnu, un ne jau šādu tādu!.. Arī citi radinieki met acis uz jauniegūto bagātību. Vienīgi Grētas draugs Lūkass ir tikpat nesatricināmi uzticams kā vienmēr, un tas ir tiešām labi, jo gan Grētai, gan Odrijai priekšā ir īsta notikumu zemestrīce, kuras tuvošanos viņas, par laimi, pat nenojauš...
Ilze, šis ir jau tavs trešais romāns. Kā tas tapa?
Šis romāns man nāca ļoti īpaši. Es pirmo reizi sajutu, ka informācija tik viegli nāk pie manis un caur mani. Nekā citādi kā par maģisku pieredzi to nevar nosaukt, es sajutos – kā lai to labāk pasaka? – kā bioloģiska rakstāmmašīna, kas spēj tikai tvert un pierakstīt idejas, kuras pašas plūst caur mani. Vienu vakaru staigājām ar Bonci (Ilzes mīļais sunītis Bonija), viņai tovakar galīgi nebija omas uz garām pastaigām, un, tuvojoties mājām, man prātā iešāvās vārds "loterija". No kurienes, kāpēc? Nezinu. Mājās uzreiz vēru vaļā datoru, un teikumi plūda tā, ka tik tikko spēju pierakstīt. Nākamajā dienā nodomāju, ka gribu mazliet sajusties kā mana mīļā Grēta, tādēļ aizgāju uz kiosku un arī iegādājos loterijas biļeti. Diemžēl simt tūkstošu tajā nebija, bet dabūju atpakaļ iztērēto naudu, kas arī nebija slikti (smejas). Šķiet, man šī pieredze bija vajadzīga, lai saprastu, kā Grēta jutās, un kopā ar viņu domātu, ko ar iegūto naudu varētu darīt. Ne velti saku – domātu kopā, jo šajā romānā tēli paši darīja, domāja, rīkojās, man atlika tikai viņiem sekot.
Tad jau tev pats romāns bija kā loterija.
Jā, zini, ļoti trāpīgs salīdzinājums – tā tiešām bija pilnīgi maģiska sajūta, kādu iepriekš nebiju piedzīvojusi, kad informācija plūst aumaļām. Kā? No kurienes? Nezinu! Un varbūt arī nevajag, – dari un priecājies, un galvenais – izbaudi.
Var nojaust, ka mīļākais tēls tev ir Grēta.
Atkal sarežģīti (smejas). Es nebūšu oriģināla, sakot, ka autoram visi varoņi mīļi. Grētu cienu par to, ka viņa uzdrošinājās laimēto naudu ieguldīt, darīt ko tādu, ko iepriekš nebija darījusi un par ko nebija pārliecināta. Saņemšanās ir ārkārtīgi svarīga, būtiska, jo domāt, kalt pat Napoleona mēroga plānus protam mēs visi – katrs noteikti kādreiz iedomājies, kā būtu, ja būtu, ko es darītu, ja man paveiktos, bet svarīgi ir tieši saņemties un izdarīt. Lielākoties jau mēs nobīstamies, bet Grēta nenobijās. Man tuva arī Grētas mazā māsa Odrija, viņas jauda un raksturs. Tam, protams, vēl jāatbrīvojas no jauniešu maksimālisma, atskabargainības, paštaisnuma. Bet ir ļoti labi zināt, ko gribi. Man ir tāda nojausma, ka tad, ja Odrija savu jaudu ievirzīs produktīvā gultnē, viņa kļūs par tādu sievieti, par kuras dzīvi būtu vērts uzrakstīt vēl vienu romānu. Tā viņas jauda man šķiet ļoti simpātiska.
Jo jaudīgi cilvēki, ja vien prot tikt galā ar savām emocijām un tās savaldīt, var paveikt lielas lietas.
Bet man šķiet simpātiska arī Lūkasa dēkainība, brīvība...
...arī atbildība, jo ne jau katrs dēkainis mīlestības dēļ viegli atteiksies no dzīves, pie kuras pieradis.
Nezinu, vai var teikt, ka viegli, bet tieši tā – mīlestības dēļ, jo mīlestība ir nevis vārdi, bet darbi, tas, ka tu spēj reizi pa reizītei pārkāpt pats sev pāri un dot vietu jaunam sapnim. Ģimene – tas ir ļoti būtiski. Atliek cerēt, ka viņš savu izvēli nenožēlos un nesastrādās pigorus, jo par to droši vien netaps atsevišķs stāsts. (Smejas.)
Tev pašai ir kāda mīļākā epizode romānā?
Grētas saruna ar mammu, tā, man šķiet, ir arī romāna kulminācija. Kad liekas, ka dzīvē viss plīst, šķīst un grūst, tad tas grūtākais brīdis izrādās svētīgs, jo viņas abas atrod ceļu viena pie otras. Tā ir atkal viena man mīļa un labi zināma patiesība, ka dzīves ceļi mūs var aizvest visur kur. Ir ceļi un celiņi, apvedceļi, apkārtceļi, tāpat arī tuvinieku un draugu attiecībās – tie mūs var aizvest prom vienu no otra, pievest tuvāk, kā kurā dzīves brīdī, bet sāls ir tajos mirkļos, kad pa īstam satiekamies. Tā epizode man arī tapa visilgāk, vairākkārt pie tās atgriezos, kamēr biju apmierināta. Cik nu autors vispār pats ar sevi var būt apmierināts, jo vismaz es vienmēr uzskatu, ka var uzrakstīt labāk.
Zini, ko lasot pamanīju? Šis ir tavs pirmais romāns, kurā nav neviena mīļdzīvnieka! Kādi tev pašai bijuši dzīvnieki?
Kad vecāki manā bērnībā šķīrās, izdevās izdīkt kaķīti, lai remdētu bēdas. Tā bija trīskrāsu kaķenīte Lora, dāma ar raksturu. Sunīti es vienmēr ļoti kāroju, bet apstākļi nebija piemēroti. Esmu bijusi arī zirga īpašniece, man bija Deitona. Un beidzot jau pieaugusi tiku arī pie ļoti kārotā sunīša. Zināju, ka tam jābūt maza izmēra sunītim, un, kad ieraudzīju Bonci attēlā, tā bija mīlestība no pirmā acu uzmetiena. Arī Boncis ir dāma ar raksturu. Manuprāt, dzīvnieki mājās ienes dzīvību un siltumu, tādu beznosacījuma mīlestību, kādu spēj sniegt dzīvnieks, cilvēks nespēj.