Ja tu netiksi pie galvenās balvas, kam tu to novēlētu?
Kāda provokācija! Manai grāmatai ir četras konkurentes, par trim no tām priecāšos kā par savējo, ja piešķirs balvu.
Kā tev šķiet – kāpēc tiki nominēta? Vai žūriju uzrunāja tava intonācija vai forma? Vai viss kopā?
Ausma Cimdiņa grāmatas aprakstā minējusi, ka dzejoļu krājumā parādās epatāža. Gāju meklēt internetā, kas tas tāds ir. Vārdnīcā rakstīts, ka tā ir "skandaloza, šokējoša, neierasta uzvedība, sabiedrisko normu un likumu pārkāpums". Es neesmu pašmērķīgi centusies šokēt, bet, domāju, atklātības un tiešuma līmenis, kāds novērojams manā krājumā, nav tik bieža parādība, tāpēc varbūt lasītājus ir izbrīnījis un aizkustinājis.
Tagad, kad tev jau labu laiku rokā ir arī izdots dzejoļu krājums, pastāsti, ko nākamreiz darītu citādi un vai viss ir izdevies? Uz to noteikti var skatīties kritiski, process nekad nav vienkāršs.
Īpaši nekavējos pārdomās par to. Ja izdošu trešo krājumu, tam arī būs savs ceļš, kuru tagad nav vērts pat iztēloties, jo, spriežot pēc pieredzes ar pirmajām divām grāmatām, viss tāpat notiek pilnīgi neparedzami, nekontrolējami un brīnumaini.
Kāda bija neparastākā atsauksme par "Zemākajām virsotnēm"?
Man ir ļoti jauka kaimiņiene, pensionāre, ar kuru kopā risinām klapatas ar māju, laiku pa laikam ieejam ciemos aprunāties. Viņa mazliet palasīja, bet uzstāj, ka tā, grāmatā, neesot es. Grāmatā neesot tā gaišuma, kas esot manī. Esmu to mazliet ņēmusi pie sirds, jo tā esmu es un tur ir ļoti daudz gaišuma. Saprotu, ka iekšējais process katram ir savs, tāpat arī punkts, kurā dzīvē atrodamies. Savs laiks pētīt un risināt; savs laiks novērsties. Bet šis kaimiņienes komentārs man palīdzēja sev formulēt, kur tur ir gaišums, – tas ir skatienā, kurš ar maigumu un pieņemšanu lūkojas pasaulē un norisēs, kurās mīlestība ne vienmēr ir klātesoša.
Es vērsos pie dažiem draugiem, kas man nodeva jautājumus tev! Viens no tiem skan šādi: kā tu zini, ka dzejolis ir "gatavs" un nevajag to vairs pārstrādāt?
Šis ir vienkārši – tad, kad pašai patīk.
Viens no jaunajiem dzejniekiem man lika arī pajautāt – kurš no taviem dzejoļiem tev pašai šķiet visspēcīgākais un kāpēc?
Dzemdību cikls ir iespaidīgs no tā viedokļa, ka dod piekļuvi uz ļoti intīmu un ievainojamu iekšējo telpu. Man tas bija jāuzraksta, jo biju droša, ka nevarēšu vairs rakstīt, ja nebūs šāda teksta. Jo – kā rakstīt tālāk kaut kādu bla bla bla, kamēr neesi godīgi pievērsies visnozīmīgākajai pieredzei savā dzīvē?
Dzirdēju, kā uzstājies LALIGABA nominantu lasījumos. Dzeja autora balsī skan pilnīgi citādi. Kā tu jūties, uzstājoties ar dzeju vai publiskā lasījumā? Vai tas maina tavu attiecību ar tekstu?
Tagad mācos godīgi lasīt. Agrāk, lai nekļūtu pārāk emocionāla, lasījumos disociējos. Centos mehāniski nolasīt tekstu, lai tikai tas būtu nodarīts. Tagad cenšos ļauties, būt klātesošāka, ņemt pauzes, ja sakāpj emocijas. Arī mazliet vairāk pakustos. Man šķiet, ka tas arī dod iespēju klausītājiem labāk uztvert, pieslēgties vairāk gluži bioķīmiskā veidā.
Kā tu redzi valodas ierobežojumus un iespējas dzejas kontekstā? Vai valoda tev ir instruments vai līdzautors?
Kad rakstu, tad vairāk ar ķermeni un ausīm – it kā atkāpjos un paklausos no malas, kādas izjūtas ķermenī raisās, uztverot konkrētus vārdu vai skaņu salikumus. Dažus savus tekstus es nesaprotu, bet man tie darbojas tajā ķermeniskajā līmenī. Bieži gadās, ka vēlāk dzīvē nonāku kontekstos, kuri atklāj nesaprotamo tekstu nozīmi, izcelsmi. Tāpēc laikam jau vairāk valoda ir līdzautors vai bāka.
Kā tu domā – vai dzeja spēj pārkāpt individuālās pieredzes robežas un kļūt par kolektīvo balsi?
Noteikti! Un otrādi.
Kāds, tavuprāt, ir dzejas un klusuma attiecību raksturs? Vai dzeja reizēm var būt tuvāka klusumam nekā runai?
Jā, gan jau! Ja, piemēram, dzejā pierakstu savu procesu, kurš ikdienas runā nav izpaužams, tad tā sanāk klusuma pierakstīšana.
Kā mainās dzejas uztvere laikā – gan personīgi, gan kultūras kontekstā? Vai dzeja noveco?
Izskatās, ka aktualitāte ir ļoti plūstoša, bet, minu, ja konkrētā dzejas teksta spēks ir ne vien tēmā, bet arī valodā un skaņā, tad droši vien tas nevar novecot, tikai iegūt jaunas nokrāsas. Līdzīgi kā sena mūzika vai filmas.
Vai dzejai ir ētiska funkcija – un ja jā, tad kāda tā ir šodienas pasaulē?
Varbūt. Dzeja ir tāda kā aizsargājama teritorija, kurā notiek trauslu lietiņu iekapsulēšana, kultivēšana un sargāšana.
"Kultūrzīmju grāmatplaukta" lasītājiem piedāvājam ieskatīties Liepas Rūces krājuma "Zemākās virsotnes" dzejoļos.
J. R.
Cilvēki ir caurspīdīgi pavasarī,
āda nav saules notumšota,
vēl acis neaizklāj
tonētie stikli.
Pagājušā gada tauriņš
tavā papēdī,
zieds manā pierē
mūs dara līdzīgus
un svešus.
Es aizgriežos.
Tu skaties manī
izmisīgi un
bikli.
*
Mūsu pulciņā visi
mūždien viens otru pārkliedz,
lec no biksēm laukā, paknābā, sabožas.
Mēs esam cilvēku ķermeņos ieslodzīti zvirbuļi,
mūsu mīlestība ir strauja un skanīga,
dziedam un raudam pilnā kaklā,
bērniņus čubinām uzbužinātās ligzdās.
Tas nav nejauši, ka cilvēks ir visēdājs,
jo tāds ir arī zvirbulis.
Cilvēks lasa zvaigznēs.
Putns nolasa graudus.
*
Kur paliksim pa nakti?
Staigājam pa akmeņainiem mežiem
apkārt savu vecāku mājām.
Meklējam stiebrus,
dedzinām, liekam pie lūpām
pa jokam uzkurīt –
tu spļauj tik stipri un precīzi,
kā mednieks šauj.
Kur paliksim pa nakti?
Nevar iet mājās,
smirdam kā iemīlējušies,
teicām –
pie draugiem.
Tikai lapsas un pūces zina,
kur esam.
Brieža ragos ieķeras kāja,
šāviena nogāztā dzīvnieka acīs
atspīd mēness –
kā vienā, tā otrā,
it kā viņš lēni grozītu galvu
nepiekrītot.
Kur nakšņosim?
Te mēs nevaram palikt,
es jūtu, kā mati šūpojas smagi,
stiepjas pret zemi
ieaugt starp sūnām.
Un tu te paliec galīgi maziņš,
siluetā tavas rokas atgādina ķepas.
Iesim ārā no meža,
jau līdzīgi krūmiem un ežiem,
bet vēl uz cilvēku kājām.
Tādi vairs nevaram uz mājām,
bet varbūt pie draugiem?
*
Putekļaina, smacīga gaismas sega,
kožu saēsta kodīga villaine
ir tava āda.
Statiskā elektrība jau sit pa
ledusaukstajiem pirkstiem,
kaut rokas man
vēl kabatās.
*
pēc bezgalīgiem centieniem
precīzi nosaukt sevi
tumsa augsne marionete
pelēki putni
ienāk prātā
es
II
cauri visam
kas caurspīdīgs
tevi redzu
tu tātad
spīdi
III
dzejnieks aprakstīs tevi
precīzi nosauks
kam līdzinies
kam pieskarties ir tā
kā pieskarties ir tev
pēc kā tu garšo
tas vispār nav dzejolis
bet man uz lūpām
tu
IV
kopā mēs neizskatāmies
ne pēc kā
Aptauja
Vai portāls Lasi.lv ir kļuvis par tavu ikdienu?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu