Beidzoties sezonai, īsts makšķernieks vienmēr parūpējas arī par pienācīgu laivas ieziemošanu.

Reklāma

Tā, lai pavasarī, kad kalendārs rāda pirmo maiju, no kura atļauts ne tikai ķert līdakas, bet arī makšķerēt un spiningot no laivas, galva lieki nesāpētu – varētu pienācīgi atklāt sezonu.

Jāizmanto mazgāšanas līdzeklis bez abrazīva

Ar ko sākt? Ar pašu vienkāršāko – laivas tīrīšanu un mazgāšanu. Aļģes, dūņas, zivju barības atliekas, kas izkritušas no rokām turpat laivā. Nekas no tā nedara godu, tāpēc tas viss jānomazgā. Kā no iekšpuses, tā ārpuses. Protams, var iegādāties speciālos laivām domātos tīrīšanas līdzekļus, taču tie būs lieki tēriņi. Laivu un karogu mastu fabrikas "Amberlat" pārdošanas daļas vadītājs Kristaps Leimanis skaidro, ka derēs jebkurš mazgāšanas līdzeklis, ja vien tā sastāvā nav abrazīvu daļiņu. Tās var sabojāt pulētas virsmas un padarīt tās matētas, nobružātas. Līdzekli atliek uzklāt un ļaut tam kādu laiku iedarboties. Pēc tam laivas sānu var mazgāt ar ūdens strūklu un mīkstu sūkli. Talkā var ņemt arī augstspiediena mazgātāju. Pareizi noregulēta strūkla laivas korpusu nesabojās.

Laivā ilgi stāvējis ūdens. Te nepieciešama tikai mazgāšana.

"Vislielākos bojājumus laivai ziemā sagādā ledus. Gan tad, ja laiva pamesta ūdenī, gan tad, ja tā izcelta krastā un atklātā vietā glabāta ar ķīli uz leju. Tajā ielīst ūdens un sasalst, pielīpot pie visām virsmām. Ūdens sasalstot izplešas un laivu pārlauž. Tāda pati situācija notiek, ja laivas pontonos iekļuvis ūdens un pirms laivas novietošanas glabāšanai ziemā tas nav izliets. Piemēram, ir cilvēki, kuri laivas pontonos apzināti iepilda ūdeni balastam, uzlabojot gaitas īpašības, ja ar laivu brauc viens. Pirms ziemas nedrīkst aizmirst šo ūdeni izliet!" atgādina Kristaps Leimanis.

Pārplīsis korpuss ir remontējams

Arī tad, ja stiklšķiedras korpuss ir salūzis, laivu joprojām var saremontēt. Parasti gan tas atgadās lielā aukstumā, jo tad stiklšķiedra kļūst trausla. Protams, laiva no ārpuses vairs nekad neatgūs glanci, kāda tai bija sākotnēji. Turklāt būs jāiegulda ļoti liels darbs pulējot, taču laivu droši varēs turpināt ekspluatēt.

Kas jādara? Stiklšķiedra, no kā izgatavota laiva, no iekšpuses ir pārklāta ar speciālu krāsu. Pirmais darbs – ar slīpripu ir jānotīra krāsa no stiklšķiedras laivas iekšpusē. Slīpējot obligāti jāizmanto elpceļu un acu aizsardzības līdzekļi! Tālāk atliek pielīmēt stiklšķiedras ielāpu. Līdzīgi rīkojas, ja plaisas ir laivas bortos.

"Mēs strādājam ar poliuretāna sveķiem. Savukārt pati stiklšķiedra var būt gan kā austs audums ("roving"), gan neausts materiāls ("mat"). Pirmais ir cietāks un izturīgāks, savukārt otro izmanto, lai pastiprinātu savienojuma vietas. Sveķiem pievieno ražotāja noteiktajās attiecībās cietinātāju un pārklāj vietu, kur tiks likts ielāps. Tad seko pats ielāps, kas arī tiek piesūcināts ar sveķiem. Tad ar speciālu darbarīku – rullīti – tiek izspiests ārā gaiss, lai nekur nepaliktu ne burbulīša. Ja gaiss paliks, pēc tam, kad sveķi būs sacietējuši, plānā vieta būs trausla. Ielāps jāuzliek vairākās kārtās, lai iegūtu pietiekami stingru un drošu struktūru. Pēc tam ielāpu pārklāj ar krāsu, jo stiklšķiedra pati par sevi nav ūdens necaurlaidīga," skaidro Kristaps Leimanis.

Labojams ir arī virsslānis

Savukārt laivas virsslānis (jeb tā dēvētais gelkouts, kas vizuāli izskatās kā spīdīga, glancēta krāsa stiklšķiedras laivas ārpusē) visbiežāk tiek sabojāts, izbraucot krastā un laivas apakšai rīvējoties gar akmeņiem, kā arī nepareizas laivas transportēšanas laikā.

"Gelkouts jāremontē tad, ja ir pilnīgi skaidrs, ka dažus milimetrus biezais slānis patiešām ir pārskrāpēts. Tas sargā stiklšķiedru no ūdens. Šo darbu var paveikt arī pašu spēkiem, taču laivu var vest arī pie pieredzējušiem meistariem uz darbnīcu. Šādā gadījumā remontam ir arī garantija. Lai panāktu spīdīgu virsmu, gelkouts pēc uzklāšanas ir jāpulē – jāizmanto dažāda raupjuma slīpēšanas līdzekļi un jāiegulda ļoti liels darbs. Ja tā ir laivas daļa, kas ir zem ūdens, iespējams, šāda slīpēšana nemaz nav nepieciešama," turpina Leimanis.

Nerūsējošā tērauda stīpa sargā vietas, kas visvairāk pakļautas bojājumiem.

Bojātās koka daļas jāmaina

Ja nolietojies mitrumizturīgais saplāksnis, no kā izgatavots trancis (vieta, kur stiprina laivas motoru), to vienkārši nomaina. Parasti trancis pastiprināti bojājas, ja laivu pārvadā ar piestiprinātu motoru. Ārējās tranča daļas ar skrūvēm tiek pieskrūvētas pie saplākšņa, kas laivas aizmugurē ielīmētas stiklšķiedrā.

Vēl viens no bojājumiem, ar ko nākas sastapties, ir izļodzījušās duļļu vietas. Pats duļļa korpuss ir izgatavots no alumīnija, un tajā ir plastmasas bukse. Bukses var ievietot no jauna, tāpat tās var izgatavot no nerūsējošā tērauda. Ja bojāts borts, pie kura pieskrūvēts dullis, to tāpat labo ar jaunu stiklšķiedras audumu un sveķiem. Savukārt, ja ir izdilis jau pats dullis, tad gan tas ir jāmaina.

Laivu un karogu mastu fabrikas "Amberlat" pārdošanas daļas vadītājs Kristaps Leimanis.

Pakavi laivai

Ja zināms, ka laivu ekspluatēs vietā, kur ir akmeņaini vai dolomīta radzēm klāti krasti, uz tās ķīļiem vēlams piestiprināt nerūsējoša tērauda stīpas. Tās pasargās stiklšķiedru un tās pārklājumus no bojājumiem. Vislabāk, ja par plānotajiem ekspluatācijas apstākļiem laivas ražotājs tiek informēts, jau veicot pasūtījumu, un stīpas tiek iestrādātas ražošanas procesā, kas ir daudz vienkāršāk. Taču laivu var "apkalt" arī pēc tam, kad tā jau ir izgatavota. Šis darbs gan jāuztic pieredzējušiem meistariem darbnīcā, jo nepieciešami gan piemēroti materiāli, gan darbarīki, gan zināšanas, kā savienojumu hermetizēt. Stīpas pie laivas korpusa ne tikai pieskrūvē, bet arī pielīmē.

Raksts tapis sadarbībā ar Zivju fondu

 

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu