Pirms Viļņā aizvadītā Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) līderu samita liela uzmanība bija pievērsta jautājumam par Zviedrijas un Ukrainas iespējamo pievienošanos organizācijai. Tieši pirms samita sākuma kļuva zināms, ka Zviedrijas ceļā uz NATO lielākie šķēršļi, šķiet, ir noņemti. Jautājums par Ukrainas dalību aliansē tomēr paliek atklāts, lai gan samita laikā tā tika apsolīta, turklāt ar atvieglotiem iestāšanās nosacījumiem.
Atkāpe. Būtībā NATO šobrīd atrodas transformācijas procesā. Šis process aizsākās uzreiz pēc pagājušā gada Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā. Sabiedrotie vienojušies par reģionālajiem aizsardzības plāniem – t.i., to, kā NATO aizstāvētu kādu no saviem reģioniem, ja tam uzbruktu Krievija. Būs grūti pārspīlēt, cik lielas izmaiņas šīs ir – šī ir lielākā NATO aizsardzības stratēģijas “pārbīde” kopš aukstā kara beigām.
Populārs ir joks, ka "ha, nevis Baltijas jūra, bet NATO ezers." Ko tas nozīmē praktiski?
Neesmu drošs, ka jau esam tādā punktā, kurā šis joks būtu ne tikai daļēji, bet pilnībā patiess. Tomēr, sagaidāmā Zviedrijas pievienošanās NATO potenciāli spētu politiski vēl vairāk apvienot formāli sadrumstaloto Baltijas jūras reģionu, un NATO šis reģions ir ļoti svarīgs kaut vai kā potenciālā konfrontācijas vieta ar Krieviju. Baltijas valstis šajā ziņā ir īpaši ievainojamas, un tās ilgu laiku tika uzskatītas par NATO aizsardzības vājāko punktu.
NATO sabiedrotajiem ļoti svarīgi šajā reģionā nodrošināt navigācijas brīvību un drošas sakaru līnijas. Baltijas jūrā ir patiešām svarīgi piegādes maršruti, arī svarīgi ceļi, pa kuriem var īstenot papildspēku piesaisti. Tajā atrodas daudz kritiskās infrastruktūras - sakaru un enerģētikas. Līdz ar reģiona valstu virzību uz pilnīgu atteikšanos no Krievijas energoresursiem, viss reģions pakāpeniski kļūst par vienu no svarīgajiem Eiropas enerģētiskās neatkarības centru.
Liela daļa Baltijas reģiona aizsardzības, tostarp un galvenokārt Krievijas atturēšana, kļūs plašāka un efektīvāka līdz ar plānoto Zviedrijas un jau notikušo Somijas pievienošanos NATO aliansei. Šai aspektā ģeogrāfija ir primāra. Somijas robeža ar Krieviju stiepjas vairāk nekā 1300 kilometru garumā. Zviedrijai ir garākā krasta līnija Baltijas jūrā, un jūras vidū atrodas Gotlandes sala, ko var uzskatīt par kritiski svarīgu teritoriju potenciālas karadarbības kontekstā.
Militārie eksperti agrāk spekulējuši, ka uzbrukuma NATO gadījumā Krievija varētu būt ieinteresēta Gotlandē izvietot savas pretgaisa aizsardzības sistēmas, un pirms galvenā uzbrukuma Baltijas valstīm varētu īstenot militāras operācijas pret Zviedriju. Tāpēc ir vēl jo svarīgāk, ka tagad Gotlande būs daļa no NATO aizsardzības un atturēšanas struktūras.
Vienlaikus, jāatceras, ka arī vēl pirms savas, cerams, drīzās pievienošanās aliansei, Zviedrija jau ilgus gadus ir bijusi cieša NATO sabiedrotā un jau šobrīd ir labā “sazobē” ar NATO.
Un, kas svarīgi – ar šo “NATO ezeru” tiek radīts potenciāls veicināt smaguma centra pārvirzi uz Baltijas jūras reģionu (Ziemeļvalstis, Baltija, Polija un Vācija), ļaujot pilnvērtīgāk aptvert un efektīvāk reaģēt uz drošības izaicinājumiem šajā reģionā.
Atgriežoties pie Viļņas lēmumiem. Viļņas samits kopumā vērtējams visai pozitīvi. Tas atspoguļo NATO – organizāciju, kuru Francijas prezidents Emanuels Makrons pirms četriem gadiem norakstīja, diagnosticējot tai “smadzeņu nāvi” – kā atdzimušu un spēcīgu aliansi, kas atguvusi savu kolektīvo apziņu par saviem mērķiem un gatavību tos sasniegt. Tās dalībvalstu skaits aug, tā ir izstrādājusi plānu Eiropas aizsardzībai - pirmo šādu operatīvo shēmu kopš Aukstā kara laikiem. Ar katru dienu kļūst arvien skaidrāks - Putina mēģinājumi atspiest aliansi un paplašināt Maskavas ietekmes zonu ir radījuši tieši pretēju efektu. Mēģinot vājināt NATO, Krievija ir likusi aliansei paplašināties un kļūt spēcīgākai.