Visu aizvadīto nedēļu norisinājās Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akcija "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Šīs akcijas laikā piektdien, 21. aprīlī, norisinājās arī "24 stundu ātruma kontroles maratons", kura laikā Valsts policijas ekipāžas konstatēja 383 steidzīgus autovadītājus.

Reklāma

Daudz? Vairāk nekā parasti (skat. grafiku).

Aizturēto ātrumpārkāpēju skaits.

Nelielu apstādināto un sodīto skaita pieaugumu "maratona" diennakts tātad devusi. Bet tikai nelielu. Kopējas izmaiņas vismaz es neredzēju. Pastiprināti kontrolētajā dienā nobraucu kādus 150 km Rīgā un ap to. Radarus (izņemot jau sen zināmos stacionāros) neredzēju nevienu. Pārkāpējus? Desmit kilometros no Salaspils līdz Rumbulai (atļauts 70) fiksēju savu ātrumu uz 75 km/h. Astoņās minūtēs man visai strauji pabrauca garām 12 auto. Kravas busiņi, lieli BMW, pāris paveci "Opel". Viens glītas pa telefonu runājošas blondīnes vadīts. Daugavgrīvas šosejā (atkal atļauts 70) vismaz trīs rekordisti nesās krietni virs simta. Un tā tālāk – kā jau gandrīz pierasts.

Ko darīt? Pirmkārt – dodiet objektīvu un pilnīgu statistiku. Ir pilnīgs blefs kā sasniegumu pasniegt nelielu aizturēto skaita pieaugumu, nenosaucot kontroles ekipāžu skaitu. Skaidrs, ka to piektdienā bija vairāk nekā parasti. Cik?! Cik mēs spējam ieguldīt kontrolē kaut vienu reizi gadā? Atbildes nav. Nav, jo tā būtu gauži skumja un visatļautības sērgu barojoša.

Lūk, LETA ziņa: "Saeimas komisija iepazinās ar aktuālo situāciju ceļu satiksmes drošībā. Valsts policijas (VP) priekšnieka vietnieks, Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Andris Zellis pastāstīja, ka, ieskaitot satiksmes uzraudzību, kopumā VP trūkst aptuveni 1700 policijas darbinieku. Satiksmes drošības kontroles jomā patlaban brīvas ir 157 štata vienības, kas nozīmē, ka trūkst aptuveni 38% darbinieku, kuriem ikdienā būtu jāstrādā ar satiksmes uzraudzību."

Skaidrs, ka nekādu nopietnu kontroles maratonu noorganizēt policija pašlaik nav spējīga. Un nez vai tuvākajā laikā būs. Būs centieni pierunāt un baidīt. 

Policija ziņo:

"Viens no neapdomīgākajiem autobraucējiem ir bijis kāds motocikla "YAMAHA" vadītājs, kurš 19. aprīlī Rīgā, Augusta Deglava ielā, braucot virzienā no Ulbrokas ielas, krietni pārsniedza atļauto braukšanas ātrumu – vietā, kur atļautais ātrums ir 50 km/h, motocikla vadītājs traucās ar 131 km/h. Vīrietim piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz 12 mēnešiem un naudas sods. Savukārt Zemgales reģionā akcijas laikā likumsargi fiksējuši krietnu skaitu ātrumpārkāpumu – 248. Viens no bezatbildīgākajiem autobraucējiem ir bijis kāds automašīnas "Mercedes Benz" vadītājs, kurš 19. aprīlī Aizkraukles novadā pa autoceļu P73 brauca ar ātrumu 170 km/h atļautā braukšanas ātruma 90 km/h vietā.

Autovadītājam piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz sešiem mēnešiem un naudas sods. Arī Latgales reģionā Valsts policijas darbinieki fiksējuši gandrīz tikpat daudz ātrumpārkāpumus – 238. Viens no steidzīgākajiem autovadītājiem Latgales reģionā izrādījies arī kāds automašīnas "Mercedes Benz" vadītājs, kurš Balvu novadā pa autoceļu P46 brauca ar ātrumu 145 km/h ārpus apdzīvotas vietas, kur maksimālais braukšanas ātrums 90 km/h. Tāpat kā citviet Latvijas teritorijā, arī Kurzemes reģionā likumsargi fiksēja steidzīgus autovadītājus – aizvadītajā nedēļā tādi bijuši 194. Kā viens no steidzīgākajiem vadītājiem bija kāds automašīnas "Volvo" vadītājs, kurš Dienvidkurzemes novadā, Medzes pagastā, Kapsēdē brauca ar ātrumu 111 km/h atļautā ātruma 50 km/h vietā. Arī šim autovadītājam piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz sešiem mēnešiem un naudas sods."

Iedarbosies? Iespējams – sevišķi "transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums". Vienīgais, kas patiešām spēj šos ātruma narkomānus ietekmēt.

 Sods, kuru diemžēl nespēj piemērot stacionārās ātruma kontroles ierīces, jo vadītāja personību tās noskaidrot nemāk. Soda nauda? Kopējā dārdzībā tāds štrunts vien ir…

Lūk, tādēļ, man šķiet, bez īstu policijas ekipāžu dalības nevis tikai tā sauktajā maratonā, bet ikdienā, būtisku lieka ātruma ierobežošanu nez vai panāksim. Kontroles maratons beidzies. Ātruma maratons turpinās…

Mazāk naudu prasoši paņēmieni? Vienu derētu pamēģināt. Pavisam vienkāršu un lētu. Novākt liekus ierobežojumus. Tādus kā 70 km/h jau minētajā ceļā no Salaspils uz Rīgu. Četrjoslu ceļš, pretējie virzieni ar barjeru atdalīti, gājēju nav, meža zvēru nav – kāpēc ne 90?! Ceļš no Babītes uz Kleistiem – jau 50 km/h visā klusās takas garumā ir pārspīlējums. Bet finiša taisnes (2 km) apspraušana ar "30" – marasms un provokācija. To ievēro viens no simta. Pārējie – pārkāpj un rada precedentu turpmākai hroniskai šādu liegumu ignorēšanai.