Pagājušajā piektdienā Satiksmes ministrija (SM) pieņēmusi VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD) valdes atkāpšanos, vienojoties par darba attiecību pārtraukšanu ar valdes priekšsēdētāju Kristiānu Godiņu un valdes locekli Modri Jaunupu.

Reklāma

ATD darbības nodrošināšanai SM no 22. aprīļa iecēlusi uzņēmuma pagaidu valdi – valdes priekšsēdētāju Artūru Cauni, kurš pilda arī SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" attīstības direktora amata pienākumus, un Svetlanu Mjakuškinu – Būvniecības valsts kontroles biroja direktori. Atklātu konkursu uz ATD valdes priekšsēdētāja un valdes locekļa amatiem SM sludināšot tuvākajā laikā.

Neatrisinātais reģionālo pārvadājumu rēbuss

Līdzīgi samērā nesen atlaistajam "Latvijas dzelzceļa" valdes priekšsēdētājam, arī ATD bijušajiem vadītājiem uzraugošās iestādes diplomātiski veltījušas pārsvarā atzinīgus vārdus.

"Kristiāna Godiņa vadībā īstenota ATD darbības optimizācija, uzlabojot darbu ar klientiem, nodrošināta pasažieru pārvadājumu darbības koordinācija un efektīva darbība Covid-19 pandēmijas laikā,"

SM vadības vārdā ATD valdei par ilggadēju darbu un ieguldījumu sabiedriskā transporta nozares attīstībā pateikusies Ligita Austrupe, Satiksmes ministrijas valsts sekretāres vietniece.

Kā nozīmīgi veikumi līdzšinējai ATD vadībai minēti īstenotās izmaiņas reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu jomā ar mērķi nodrošināt pasažieru pārvadājumus visā valsts teritorijā ar ērtiem, videi draudzīgākiem un mūsdienu prasībām atbilstošiem autobusiem, tostarp arī attiecībā uz pasažieriem ar īpašām vajadzībām. Tāpat SM ieskatā pozitīvi vērtēta uzsāktā reģionālā sabiedriskā transporta maršrutu tīklu optimizācija.

Te gan jāatzīmē, ka tieši paslavētie uzlabojumi reģionālajos pārvadājumos, kuru nodrošināšanai ATD organizēja apjomīgus iepirkumus vairāku gadu garumā, visdrīzāk arī ir klupšanas akmens, kas izraisīja vadības atkāpšanos. 

Esam jau informējuši, ka gada sākumā Konkurences padome nāca klajā ar sabiedrībai negaidītu un šokējošu paziņojumu, ka ATD organizētajos iepirkumos atklājusi karteļa vienošanos, kas likumdošanas izpratnē ir smagākais konkurences tiesību pārkāpums. Par karteļa dalībniekiem atzīti trīs lielākie autobusu pārvadātāji valstī, kas vienlaikus izrādījās arī veiksmīgākie uzvarētāji ATD iepirkumos. Ar Konkurences padomes lēmumu karteļa dalībniekiem uzlikts gandrīz 2 000 000 eiro sods. Protams, ka tagad šis lēmums mūsu demokrātiskajā un pret pārkāpējiem iecietīgajā valstī tagad ir apstrīdēts un pārsūdzēts.

Pārāk liela iecietība pret karteļa dalībniekiem bija vērojama arī no līdzšinējās ATD vadības puses. Pērn plaši un ilgi medijos izskanēja ziņas par regulāri atceltiem reisiem Ogres un Aizkraukles maršrutos – ATD bija pārvadātāja, nevis pasažieru pusē.

Kristiāns Godiņš.

Iestāšanās tikai par reģionālo pārvadājumu iepirkumu uzvarētāju interesēm nonāca pat līdz tam, ka šā gada 2. martā ATD saņēma Administratīvās rajona tiesas spriedumu, kurā bija izskatīts jautājums par to, vai direkcija rīkojusies pareizi, dodot tiesības pagarināt konkrētam pārvadātājam sagatavošanās laiku līguma izpildei konkrētā maršrutu tīkla daļā. Spriedumā bija teikts, ka ATD rīcībai un skaidrojumiem pietiekama pamatojuma nav, kā arī uzdots nelikumīgās darbības izbeigt. Tikmēr "karuselis" ar karteļa vienošanās pieķertajiem pārvadātājiem turpinās un gals tam nav redzams.

Citi nepildītie pienākumi

"Par "aizgājējiem" varu teikt tikai to, ka viņi abi bija ar lielu dzīves un darba pieredzi. Taču arī man par ATD valdes pienākumu veiktspēju pēdējā posmā jau bija diezgan lielas šaubas," komentējot ziņu par ATD valdes atkāpšanos, sarunā ar "Latvijas Avīzi" izteicās iepriekšējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Esot amatā, Linkaits ATD vadību un tās veiktās reformas aizstāvēja – vismaz tāds bija iespaids no publiskajiem paziņojumiem. Šobrīd bijušais ministrs sadarbojas ar kādu Vācijas uzņēmumu, sniedz konsultācijas un savos vērtējumos ir daudz tiešāks. "Skaidrs, ka apjomīgais reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkums aizņēma ļoti daudz ATD vadības laika, taču šai direkcijai ir arī citi ļoti nozīmīgi pienākumi. Viens no tiem, ko pati uzņēmās – jauno bateriju vilcienu iepirkums. Iepirkuma procedūra bija jau uzsākta pagājušajā gadā, kad noskaidroja potenciālos piegādātājus un pretendentus ražošanai.

Šā gada pašā sākumā jau bija jāizsludina iepirkuma konkurss. Tagad tuvojas aprīļa izskaņa, termiņi deg zilās liesmās, bet nekas nenotiek – ES Atjaunošanās un noturības mehānisma šim mērķim paredzētās naudas apgūšana ir nopietni apdraudēta. 

Tas pats ar vienotās pasažieru biļetes ieviešanu – visu laiku dzirdam tikai jaunus iemeslus, kādēļ to nevar izdarīt," izteicās Tālis Linkaits.

Attiecībā par Konkurences padomes lēmumu reģionālo pārvadātāju karteļa lietā bijušais satiksmes ministrs domā, ka šis piemērs labi raksturo uzņēmējdarbības vidi mūsu valstī. Sekojot Publisko iepirkumu likuma pantu būtībai, līdz šim atklātie karteļi faktiski esot tikai aisberga redzamā daļa.