"Runas pasaka ļoti daudz ne tikai par prezidentu, bet arī par valsti, par nāciju, kuru politiskais līderis pārstāv. Piemēram, Vaira Vīķe-Freiberga, Valdis Zatlers un Guntis Ulmanis lietoja šādu metaforu "Latvija ir mūsu māte, tā ir mūsu zeme, kas mūs ir izauklējusi, un ne mums, viņas bērniem, prasīt, vai viņa mūsu mīlestību būtu pelnījusi, bet gan mums katram pierādīt, ka mēs esam pelnījuši saukties par viņas bērniem".
Tas ļauj klausītājiem ne tikai asociēt Latviju ar kaut ko ļoti pazīstamu un tuvu, bet arī atspoguļo ģimeni, savas zemes mīlestību un darbu kā nācijas, nacionālās identitātes vērtību," saka jaunā filoloģijas zinātņu doktore Līga Romāne-Kalniņa, kura savā promocijas darbā pētījusi Baltijas valstu prezidentu runu ietekmi uz nacionālo identitāti. Zinātniece saņēmusi gan Latvijas Zinātņu akadēmijas balvu jaunajiem zinātniekiem, gan Latvijas Universitātes (LU) balvu par labāko promocijas darbu. Uz minēto tematu sākusi virzīties, jau studējot bakalaura studiju programmā LU Humanitāro zinātņu fakultātē. Sākumā pētījusi rakstus medijos par karu – sakot no Otrā pasaules kara, salīdzinot lingvistiskās iezīmes, piemēram, metaforas, hiperbolas, eifēmismus un vietniekvārdus, kas izmantoti, atspoguļojot kara tematiku Lielbritānijas, Vācijas un Amerikas Savienoto Valstu masu ziņu rakstos. Savukārt maģistra darbā jaunā pētniece pētījusi breksita laika retoriku un to, kā politiķi runāja, cenšoties pārliecināt Lielbritānijas pilsoņus balsot par vai pret izstāšanos no Eiropas Savienības.
L. Romāne-Kalniņa: Pamanīju, ka šie politiķi ļoti spēlē uz nācijas identitāti, viens no kuras elementiem britiem ir vēsturiskā varenība, tas, ka "mēs vienmēr esam bijuši mēs paši", ka "paši esam tikuši galā". Man tas likās ļoti interesanti, bija skaidri redzams, ja politiķis zina identitātes nianses un ko vērts uzsvērt un atkārtot, tad to var izmantot ļoti efektīvi, pārliecinot klausītāju domāt un rīkoties runātājam izdevīgā veidā. Tajā pašā laikā politiķi, kuri bija pret breksitu, parasti izteicās ļoti sausi, vairāk runāja par ekonomiku, sauca konkrētus skaitļus un faktus. Lielai daļai cilvēku ne vienmēr patīk ko tādu klausīties. Viņus drīzāk uzrunā skaļi saukļi, emocijas – pārspīlējumi, metaforas.
Tā secināju, ka kolektīvo identitāti var izmantot arī manipulējot, ne vienmēr sabiedrībai labumu nesošiem mērķiem.
Rakstot maģistra darbu, daudz domāju par to, vai manipulācija var būt arī pozitīva. Sapratu, ka arī doktorantūrā gribu pētīt nacionālo identitāti. Runājot ar profesori Ingu Karapetjanu, secinājām, ka šoreiz jāpēta Latvija. Pamazām izkristalizējās, ka jāpēta tieši valsts prezidentu runas.
Rakstot bakalaura darbu, kad zināšanas par valodniecības tehnoloģijām vēl nebija gana plašas un arī tehnoloģijas vēl nebija tik attīstītas, pati ar zīmuli gāju cauri tekstiem un skaitīju katru izmantoto vārdu, bet tagad manā vietā to jau izdara mākslīgais intelekts. Visas runas tikai jāielādē īpašā datorprogrammā vai tīmekļa korpusa rīkā, un varu veikt savu darbu.
Vai, pētot prezidentu runas, iespējams pateikt, kura prezidenta ieguldījums identitātes veidošanā bijis lielāks?
Šeit ļoti jāskatās jau pieminētais konteksts. Vairas Vīķes-Freibergas runās tiešām izceļas viss, kas mūsu identitātei ir svarīgs: latviešu valoda, tautasdziesma, darbs, pašlepnums, sava zeme. Piemēram, tas, ka mēs esam darba tauta, parādās vai katrā runā. Bet šis elements ir īpaši izplatīts jau neatkarīgās Latvijas pirmo prezidentu runās: viņi bija tie, kuri šos jau eksistējošos latvieša identitātes elementus un vērtības ietērpa vārdos un pateica – tie esam mēs, latvieši.
Arī Guntis Ulmanis savās runās atspoguļoja un veidoja identitātes, jo runās parādās ļoti daudz kolektīvās patības elementu, turklāt ne tikai nacionālās, klāt nāca arī eiropeiskā identitāte, jo tajā laikā mūsu mērķis bija iestāties Eiropas Savienībā un NATO,
tāpēc prezidents bieži uzsvēra, ka mēs esam Eiropa, ka mūsu vērtības ir demokrātija, brīvība un cilvēktiesības. Var teikt, ka Guntis Ulmanis parādīja šo ceļu, kuru ejam, vienlaikus parādot arī, no kurienes mēs nākam, kas mēs bijām, kas mēs esam un kurp dodamies. Vaira Vīķe-Freiberga šo visu nostiprināja, īpaši to, kas mēs esam un būsim nākotnē.
Nākamajiem prezidentiem bija drusku vieglāk, jo pamats jau bija uzbūvēts. Pēc tam gan nāca ekonomiskā krīze, kad daudzi sāka aizbraukt no Latvijas. Šajā posmā gribētos izcelt prezidenta Valda Zatlera runas, jo viņam bija jāpārliecina tauta par to, ka tiksim galā un ka jāstrādā pašiem savas valsts labā. Tad prezidents runāja par Brīvības piemineklī iekaltajām vērtībām, par Lāčplēsi, ka mēs paši esam kā Lāčplēsis, piemēram, "šodien mums Lāčplēsis jāatrod sevī un savos līdzcilvēkos – tikai tā varēsim tikt galā ar izaicinājumiem". Visgrūtākajos laikos viņam bija jācenšas dot spēku.