Aktrise, kuras radošās veiksmes saistās ar lielām, dramatiskām lomām un traģiskām varonēm. Augsts jūtīgums, precīza partnerība, meklētājas gars… Tā saka par Nacionālā teātra prīmu Maiju Doveiku.
Kinoteātros visā Latvijā pilnās skatītāju zālēs rāda pēc vairāk nekā divdesmit valodās tulkotā Noras Ikstenas romāna motīviem uzņemto režisores Ināras Kolmanes spēlfilmu "Mātes piens" ar Maiju Doveiku galvenajā – sieviešu ārstes Astras – lomā. Bet tieši nedēļu pirms tam, kad uz ekrāniem parādījās ilgi gaidītā filma, par kuru Maija Doveika sacījusi, ka piedalīšanās tajā bijis kā laimīgs likteņa pirksts, Nacionālajā teātrī pirmizrādi piedzīvoja līdz šim jaunākais iestudējums Lielajā zālē – britu mūsdienu dramaturģes Lūsijas Kirkvudas drāma "Debesjums" Valtera Sīļa režijā, kur vienā no galvenajām – vecmātes Elizabetes – lomām arī Maija Doveika. Lugā un izrādē stāsts par to, ka jaunai meitenei Sallijai piespriests nāvessods un viņu var glābt tikai tas, ja būtu stāvoklī. Atbilstoši tā laika Anglijas likumiem, sievieti gaidībās nepakar. Kā liecina nāvessoda piesaukšana, lugas darbība nenotiek 21. gadsimtā, kaut arī tā sarakstīta 2020. gadā.
Un, kaut Noras Ikstenas romāns un Ināras Kolmanes filma stāsta par pagājušo gadsimtu Latvijā, bet britu dramaturģe runā par divus gadsimtus senāku laiku Anglijā, filmas un lugas galveno varoņu liktenī ir saķeres un krustpunkti, kas liek aizdomāties arī par to, kas vieno sievietes visos laikmetos un visās zemēs.
Par to arī saruna ar Nacionālā teātra aktrisi Maiju Doveiku.
Jūsu tēlotās varones ir intelektuāli gudras, emocionāli pārjūtīgas, reizē trauslas, vājas un arī stipras. Kur pēc tam, kad uz skatuves atstāts tik daudz nervu šūnu, rodat līdzsvaru pati sev?
Pēc tam – to uzsveru – ir daudz vieglāk nekā pirms tam. Jo pēc tam tevi ierauj ikdiena ar visām tās mazajām vajadzībām – pēc piena, atceries, neesi samaksājusi elektrības rēķinu, jāpaspēj satikt bērnu, kurš taisās uz čučēšanu… Tas viss paņem tavu uzmanību un novērš no tām lielajām dzīves patiesībām, par kurām tikko esi runājusi no skatuves. Daudz grūtāk ir pirms tam pietuvināties filozofiskajām lietām, par ko vēstī izrāde. Jo nu tev jāizlien no savas ikdienas realitātes un jāaizsniedzas līdz grāmatu, romānu un lugu varoņiem ar viņu rūpēm, raizēm, sāpēm, konkrētas dienas konkrētiem notikumiem, lai sāktu kādu stāstu visu no paša sākuma.
Ko liek uz kārts, izvēloties aktiera profesiju? Kas ir tie riski, ar ko dzīvē jārēķinās?
Patiesībā tas ir absurds jautājums. Tāpēc, ka tajā laikā, kad stājos Kultūras akadēmijā un savos septiņpadsmit gados sāku mācīties aktiermeistarību, man neviens nepateica un man pašai nebija ne mazākās nojausmas, ka tā būs profesija, kuras darbalaiks ir vakara stundas, brīvdienas un svētku dienas, ka tā ir ļoti neģimeniska profesija, ka uz darbu iešu tad, kad bērns nāks no skolas, un pārnākšu mājās, kad viņš jau gulēs. Ka visi cilvēki tavu privāto dzīvi uzskatīs par publisku telpu, kuru var apspriest, vērtēt… Neviens to nesaka. Tu jūti tikai mājienus, bet izjust uz savas ādas sāc tikai tad, kad tevī jau nostiprinājusies neaptverama, visu citu piedodoša un pieciest spējīga mīlestība pret šo, jā, brīnišķīgo profesiju.
...kad sāc sadzīvot ar slavu...
Kad kļūsti patiešām "redzama" un tevi sāk uztvert kā sabiedrības īpašumu.
Šis laikmets ienācis ar zināmu prasību pēc personiska atklātuma…
Un izvēles jau nav. Esam spiesti tam ļauties, jo nemitīgi tiekam konfrontēti ar kaut kādiem privātumiem, kas nokļūst atklātībā. Laikos pirms šī jaunā posma sabiedrības interešu tendencēs aktieri noteikti dzīvoja daudz mitoloģiskākā pasaulē. Viņi bija kā vieglā miglā tīti. Neviens nezināja, vai tam, piemēram, ir problēmas ar alkoholu vai nav, vai tas ir straujas dabas trakulīgs cilvēks vai pilnīgs mieramika. Tagad viss ir safotografēts, nokomentēts, iefilmēts un redzams visiem, kam nav slinkums paskatīties. Tas ir diezgan liels spiediens. Kā ar to sadzīvot... Nezinu. Ir divi veidi – patiesais, dzīvot patiesi... Un tur atkal divi varianti – maksimāli izvairīties no sabiedrības intereses, kas aktierim ir diezgan neiespējami, vai ļoti atklāti par visu ko runāt. Vai arī melot – redzami, neredzami... Vai atklāti, melot, acīs skatoties...
Un jūsu izvēle?
Gribētos, ja izdotos būt patiesai, bet distancētai. Taču ne vienmēr sanāk. Apzinos, ka jā, ar savām intervijām, ar savu runāšanu vai nerunāšanu apkalpoju projektus, kuros piedalos. Bet es justos laimīga būt tālu un klusējoša, un redzama tikai darba sakarā.