Jau vienpadsmito gadu Latvijas Televīzija piedāvā skatītājiem piecu dokumentālo īsfilmu ciklu "Latvijas kods. Latvija šodien", kas šogad stāsta par dažādiem mākslas fenomeniem, subkultūrām, piederību, par sabiedrību un par cilvēkiem, par to, kas veido mūsu valsti un palīdz mums ieraudzīt, cik fantastisku cilvēku vidū mēs dzīvojam.
Projekta vadītāja Zane Valeniece, kura "Latvijas kodu" ir izauklējusi no tā pirmsākumiem, nebeidz brīnīties, cik daudz brīnišķīgu stāstu ir mums apkārt un cik interesantu, dažādu tēmu, ko iekļaut šajā Latvijas hronikā. Pie skatītājiem pirmā "Latvijas koda" filma nonāks jau šovakar, 16. novembrī, Latvijas Televīzijas pirmajā kanālā plkst. 19.30, un tā piecu nedēļu garumā katru ceturtdienu pirms "Panorāmas" tiks izrādītas visas piecas šī gada filmas.
Tiekat uzskatīta par "Latvijas koda" mammu, jo esat projektā jau no pašiem pirmsākumiem. Pastāstiet par to! Kādas sajūtas par šo projektu?
Pērn projektam atzīmējām desmit gadus, nu būs jau vienpadsmitais gads. Šajā projektā esmu no otrā tā gada, jo pirmajā vēl nestrādāju Latvijas Televīzijā, bet, kopš uzsāku savas gaitas šeit, šis projekts visus šos gadus ir nācis man līdzi. Kā projekta vadītājai šis man ir devītais gads. Manuprāt, tas ir brīnišķīgs projekts, ar kura palīdzību fiksēt procesus, cilvēkus, fenomenus Latvijā gada ietvarā. Tas ir veids, kā paskatīties uz to, kam ikdienā varbūt paskrienam garām, nofiksēt to filmā, kas paliks kā kultūrvēsturiska parādība un vērtība.
Laikmeta liecību fiksēšana ir dokumentālā kino pamatuzdevums. Teiksim tā, laika fiksācijas projekts, kas katru gadu piedāvā ko jaunu.
Man ir arī milzīgs izbrīns par to, ka Latvijas šodienas stāsti katru gadu spēj piedāvāt kaut ko jaunu. Katru gadu mums ir jauni kodi, jauni stāsti, un Latvija nekad neatkārtojas, sabiedrība ir tik dažāda. Es ļoti priecājos, ka mums joprojām ir ko stāstīt, un domāju, ka vienmēr būs ko stāstīt.
Vai katru gadu ir vienojošā tēma filmām?
Mēs to kā uzstādījumu neliekam. Parasti mēs gaidām idejas no jebkura Latvijā reģistrēta producenta. Katru gadu pieteikumu ir ļoti daudz un idejas ir pavisam atšķirīgas. Galvenais atlases kritērijs ir Latvija šodien. Mums grūtākais uzdevums ir saprast, vai filmas tēmas rezonē tieši tagad vai tomēr tās jau ir izstāstītas, varbūt kaut kas vēl tikai būs jāstāsta un tagad nav īstais brīdis. Notrāpīt šodienas kodu ir galvenais uzdevums. Kad filmas ir gatavas, par tām rodas kopēja sajūta un ir iespējams pateikt, kas ir šī gada vienojošais elements.
Šogad, ja salīdzinām ar citiem gadiem, izteikti daudz pieteikumu bija par dažādiem mākslas fenomeniem, mākslas personībām vai subkultūrām, kas nozīmē, ka interese par to ir liela, ko mēs, žūrija, ņemam vērā.
Ne velti šogad, lai gan filmas ir dažādas, kultūrtelpas elements ir ļoti jūtams pavisam dažādos aspektos. Šajā gadā mums ir stāsti par jauniešiem, par dzejnieku, par grafiti subkultūru, par glezniecību un pat par dzīvniekiem. Ļoti dažādi, bet vienojošais ir kultūrtelpas dažādība. Mēs katru gadu ļoti labprāt atbalstām arī debitantus un katru gadu filmu izlasē mēģinām iekļaut vismaz vienu jauna režisora darbu. Šogad mums ir pat divi debijas projekti – filmas "Umbra" režisors Aleksejs Beļeckis un filmas "Sliktie dzīvnieki" režisore Ildze Felsberga.
Kas notiek pēc projektu atlases?
Pēc tam kad tiek atlasīti projekti, mēs šajā sešu mēnešu ražošanas posmā esam kopā ar projektiem. Mums ir piesaistīti konsultanti, arī no Skandināvijas, kuri dod arī savu pienesumu, palīdzot šos stāstus padarīt universālus, lai tie būtu saprotami ne tikai Latvijas skatītājiem, bet arī ārpus Latvijas robežām. Ir projekta rāmis, un tas iedod filmām citu mērogu.
Kā jūs raksturotu "Latvijas koda" filmas?
Nolikumā ir definēti tēmu bloki, bet noteikti nav vienojošas tēmas, par kuru mēs, piemēram, šogad gribētu runāt. Protams, šie tēmu bloki neizslēdz vēl daudzas citas Latvijas aktualitātes, kas ir ārpus šiem blokiem, tāpēc mēs neierobežojam tēmu spektru.