Lēmumu atcelt biodegvielas piejaukumu fosilajai degvielai 2022. gadā varētu salīdzināt ar 20 miljoniem eiro no budžeta, uzskata Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis Indulis Stikāns.

Reklāma

Šis lēmums pusotra gada laikā radījis apmēram 210 000 tonnu papildu ogļskābās gāzes izmešu. Ja tas būtu jākompensē, pērkot CO2 kvotas, kas pagaidām jādara nav, tad valsts budžetam tas izmaksātu apmēram 20 miljonus eiro. Kvotu cena svārstās – pirms gada tā bija 100 eiro par tonnu, bet šobrīd tā ir 60–65 eiro tonnā, tiek prognozēts, ka pēc 2026. gada tā būs virs 100 eiro par tonnu CO2.

Degvielas cenas Latvijā minētais lēmums nesamazināja, tādēļ labumu no tā saņēma tikai ārvalstu naftas pārstrādes uzņēmumi.

LBBA norāda, ka degvielas cena ir atkarīga no dažādiem faktoriem, tostarp fosilās degvielas un biodegvielas cenu svārstībām biržā, nodokļiem un nodevām, kā arī citiem faktoriem. Pēc LBBA aprēķiniem, šobrīd biodegvielas piejaukums dīzeļdegvielas cenu varētu palielināt aptuveni par 3,5 centiem litrā, savukārt bioetanols šobrīd benzīna cenu samazina, jo biržā ir lētāks nekā benzīns. Gan Lietuvā, gan Polijā piejaukuma prasība dīzeļdegvielai ir visa gada garumā.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.