141 "e-mobi" uzlādes stacija ir izbūvēta 30 km attālumā gar TEN-T autoceļiem un 50 km attālumā vietējas nozīmes autoceļu tīklā, kā arī visās lielākajās pilsētās. 2022. gada sākumā ar valsts un Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finanšu atbalstu Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pabeidza 139 elektroautomašīnu ātrās uzlādes staciju izbūvi, pirmoreiz nodrošinot valsts iedzīvotājiem un ārvalstu ceļotājiem pastāvīgu iespēju uzlādēt tās visā Latvijā. Tagad to skaits sasniedzis 141.
Aizvadītajos gados elektroauto uzlādes staciju skaits palielinājies līdz 340 jeb vairāk nekā divas reizes. Pamati vienota nacionālā ātrās uzlādes staciju tīkla izveidei, kas nodrošina elektroautomašīnu satiksmi Latvijas teritorijā, tika ielikti, īstenojot šo vērienīgo projektu.
Pēc Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra datiem, aizvadītajos piecos gados Latvijā elektriski uzlādējamu transportlīdzekļu skaits ievērojami palielinājies. Satiksmes ministrijā ir pārliecināti, ka to veicinājusi nacionālā ātrās uzlādes staciju tīkla izveide. Ja nebūtu uzlādes iespēju, tad nebūtu jēgas iegādāties automašīnu, kvadriciklu vai citu elektriski uzlādējamu spēkratu.
Uzlāde visiem spēkratiem
"Latvijā paveicām vienu labu darbiņu," saka Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns. "Izbūvējot šīs uzlādes stacijas, izpildījām Eiropas Komisijas prasību nodrošināt uzlādes pieejamību gan Eiropas, gan Āzijas valstīs ražotajām automašīnām. Igaunijā, kur uzlādes stacijas radās agrāk nekā Latvijā, vienubrīd Eiropas valstīs ražotās automašīnas pat nebija iespējams uzlādēt."
Kā skaidro Satiksmes ministrijas amatpersona, plānoto uzlādes staciju skaits neesot bijis gluži no gaisa pagrābts. Pirms 2016. gada pavasarī sākās šī projekta īstenošana, CSDD rūpīgi izpētīja, cik uzlādes staciju vajadzētu, lai iedzīvotājiem, kuri braucieniem izmanto elektriski uzlādējamās automašīnas, tās būtu pieejamas visur Latvijas teritorijā.
"Tā nonācām līdz skaitlim 139 – uzlādes stacijām, kuru uzturēšana pašlaik valstij izmaksā ap 400 000 eiro gadā," piebilst Tālivaldis Vectirāns.
"Vienots uzlādes staciju tīkls nešaubīgi veicinājis elektriski uzlādējamo automašīnu autoparka paplašināšanos."
Izvēli noteica ceļi un iedzīvotāju skaits
CSDD Informācijas tehnoloģiju departamenta Elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs Aivis Ozoliņš stāsta, ka 139 ātrās uzlādes staciju ar jaudu līdz 50 kilovatiem (kW) atrašanās vietu izvēli noteica Latvijas autoceļu tīkls un iedzīvotāju skaits lielākajās pilsētās. Pašlaik "e-mobi" uzlādes stacijas ir vienmērīgi izbūvētas gar Eiropas transporta tīkla (TEN-T) autoceļiem aptuveni 30 kilometru attālumā, bet vietējas nozīmes autoceļu tīklā – aptuveni 50 kilometru attālumā cita no citas, kā arī visās lielākajās pilsētās.
"Mūsu uzlādes staciju izbūvi plānojām tā, lai ar elektroautomašīnu tās īpašnieks spētu brīvi doties ceļā uz jebkuru vietu Latvijā – kaut vai uz Rucavu vai Zilupi un atpakaļ, " stāsta Aivis Ozoliņš. "Savukārt "Enefit", "Eleport" un citi privātuzņēmumi, veidojot savas uzlādes stacijas, balstās uz šī pakalpojuma pieprasījumu. Tas ir lielāks vietās, kur iedzīvotājiem īpašumā ir vairāk elektroautomašīnu. Nereti tajās apdzīvotajās vietās, kur pieprasījums pēc elektrouzlādes ir zemāks, mūsu "e-mobi" uzlādes stacija ir vienīgā apkaimē."