Latvijas Grāmatizdevēju asociācija šogad jau 30. reizi rīkoja grāmatu dizaina konkursu "Zelta ābele", un Gada mākslinieces titulu žūrija piešķīra grāmatu dizainerei Madarai Krieviņai – grāmatu "Vīns un Nords" un "Atslēgas" grafiskā noformējuma veidotājai.
Dizainere paveikusi daudz – kopā ar Agnesi Kleinu radījusi pasaulē atzītu grāmatžurnālu "Benji Knewman", sadarbojas ar žurnāliem "Deko", "Ir Nauda", "Modernists" un citiem, veidojusi vizuālo identitāti mākslas centram "Zuzeum", radījusi ilustrētus plānotājus un vēl daudz ko citu. Dizaina centra mājaslapā par Madaru teikts, ka viņa veido rotaļīgu un krāsainu grafikas dizainu un, rūpīgi pārdomājot vissīkākās detaļas, vislabprātāk strādā ar drukātiem izdevumiem. Sarunā ar "Kultūrzīmēm" Madara Krieviņa atklāja grāmatu veidošanas maģiskos brīžus.
Apsveicu jūs ar "Zelta ābeles" apbalvojumu!
M. Krieviņa: – Paldies! Tas bija patīkams pārsteigums. Esmu pateicīga žūrijai un izdevējiem Ilzei Grasei-Ķibildei un Aigaram Nordam, kuri "Zelta ābelei" iesniedza manis dizainētās grāmatas. Jāatzīst, ka man kā perfekcionistei vispirms ir svarīgi, lai pašai būtu pārliecība un gandarījums par padarīto darbu, lai rezultāts atbilstu uzdevumam un būtu izstrādāts līdz vissīkākajai detaļai. Tas, ka darbu novērtē arī citi, ir ļoti patīkami, bet manā gadījumā tas nav galvenais.
Kā izvēlējāties grāmatu dizaineres ceļu? Kas uzrunā tieši grāmatu dizainā?
Drukāto mediju iemīlēju pirms gadiem piecpadsmit. Viss sākās ar žurnāliem, ar "Central Saint Martins" vasaras skolu Londonā un praksi žurnālā "Wallpaper". Tam sekoja darbs žurnālā "Deko" kopā ar redaktori Agnesi Kleinu, ar kuru pāris gadu vēlāk izveidojām savu grāmatžurnālu "Benji Knewman". Tad sekoja žurnāls "Ir Nauda", "Modernists", "Pie galda!" un vēl citi. Ap 2013. gadu bija straujš uzplaukums neatkarīgo izdevumu lauciņā, toreiz iznāca daudz un dažādi "indie" nišas žurnāli, aktīvi tiem sekoju, piedalījos konferencēs.
Mani ļoti aizrauj, ka grāmatu, žurnālu un grāmatžurnālu dizainā diezgan ātri var tikt līdz taustāmam un paliekošam rezultātam, līdz ar drukai nodotu grāmatu projekts ir gatavs, un tur vairs neko nevar mainīt. Tā ir labi padarīta darba sajūta. Veidojot vizuālās identitātes, mājaslapu dizainus un līdzīgus darbus, pārmaiņas un papildinājumi notiek visu laiku un šķiet, ka darbs tā arī nekad netiek padarīts līdz galam. Brīdis, kad tipogrāfijā grāmatas dizains saplūst ar papīru, ir maģisks.
Papīra izvēle ir vēl viens aspekts, kam pieeju ļoti rūpīgi, – tas darbam piešķir vēl vienu dimensiju.
Pareizi izvēlēts papīrs atvieglos lasīšanu, miksēta papīru izvēle izdevumā vizuāli nodalīs dažādas tēmas, nodaļas, izcels fotogrāfijas. Tā ir iespēja ietekmēt, kā lasītājs redzēs un uztvers grāmatu. Un kāda smarža ir svaigi nodrukātai grāmatai!
"Atslēgas" ir ļoti nozīmīgs krājums par mūsu valsts vēsturi. Vai arī jūs pašu interesē vēsture jeb labprātāk skatāties uz priekšu, nākotnē?
Mācos būt klātesoša tagadnē, kas nav vienkārši. Atbildot uz jautājumu, noteikti skatos uz priekšu, bet, lai skatītos nākotnē, jāzina, no kurienes nākam, jāsaprot konteksts. Tāpēc uzskatu, ka Mārtiņa Ķibilda veidotās "Atslēgas" ir ļoti svarīgs izdevums, kam būtu jābūt katrā mājā. Tagad ir lieliska iespēja uzdāvināt grāmatu arī savai vai savu bērnu skolai.