30. aprīlī, Nacionālā teātra Lielajā zālē pirmizrādi piedzīvoja dziesmu spēle "Dumpīgā Rīga", kuras dramatizējuma autors un režisors Klāvs Mellis iedvesmu smēlies Rutku Tēva tāda paša nosaukuma vēsturiskā romānā.
Rutku Tēvs, īstajā vārdā Arveds Mihelsons (1886–1961), ir aktieris, kura ikdiena pagāja Dailes teātrī, viņš ir vairāk nekā desmit piedzīvojumu romānu autors par Rīgas, Kurzemes hercogistes un Latvijas vēsturi. Pazīstamākais stāsts par Rīgu ir 1935. gadā izdotais romāns "Trīs vella kalpi", kas septiņdesmitajos gados ekranizēts spēlfilmās "Vella kalpi" un "Vella kalpi Vella dzirnavās". Arveda Mihelsona pirmā loma – Rutku Tēvs P. Kūlas lugā "Uz priekšu būšu gudrāks", kura tā arī nekad netika nospēlēta, kļuva par nākamā rakstnieka pseidonīmu.
1930. gadā sarakstītā vēsturiskā romāna "Dumpīgā Rīga" darbība notiek 1582. gada pavasarī, kad Rīgu satricina Kalendāra nemieri, jo rīdziniekiem ir savs viedoklis par Eiropā noteikto kārtību.
Režisors Klāvs Mellis, interpretējot "Dumpīgo Rīgu" dziesmu spēles žanrā, izrādē iesaistījis arī Rīgas Doma kora skolas zēnus. Un visnotaļ pamatoti – kad Rīgā ieradās poļu karalis Stefans Batorijs, viņu sagaidīja Rīgas rātes kungi un augstā viesa priekšā uzstājās Rīgas Doma skolas audzēkņi.
Teātra trupas "Kvadrifrons" līdzdibinātājam, aktierim un režisoram Klāvam Mellim šis būs trešais iestudējums Nacionālajā teātrī. Viņš debitēja ar izrādi "Lepnums un aizspriedumi" Jaunajā zālē, bet pērn tandēmā ar Rūdolfu Gediņu iestudēja uzvedumu "Marats /Sads".
Par "Dumpīgo Rīgu" Klāvs Mellis saka: "Būs ļoti citādāk. "Marats/Sads" bija vizuāls teātris, filozofisks, laikmetīgs, ne lineārs. Bet "Dumpīgo Rīgu" man gribējās uztaisīt riktīgi vecmodīgu, tik vecmodīgu, ka jau kļūst atkal stilīgi."
Klāv, kā nonācāt pie "Dumpīgās Rīgas"?
K. Mellis: "Dumpīgo Rīgu" biju lasījis jau pusaudža gados un apbrīnojis to tāpat kā vairākus citus Rutku Tēva darbus. Bet apmēram pirms pusotra gada, vienā vakarā netīšām ieslēdzot televizoru, raidījumā "Kad viņas satiekas" redzēju Baibu Sipenieci-Gavari, kura, ekrāna dīvu iztaujāta, uz jautājumu, kurš ir viņas mīļākais autors vai rakstnieks, strauji attrauca – Rutku Tēvs! Nodomāju – jāpārlasa! Un, kā sāku, tā paliku pie "Dumpīgās Rīgas".
Kuras romāna tēmas pārcēlušās uz skatuves?
Zināmā mērā sekojam Rutku Tēva piedāvātajam stāstam, kaut, tiesa, šo to esmu piedzejojis klāt un diezgan daudz nogriezis nost, jo romāns tiešām ir ļoti, ļoti apjomīgs. Un, kas labi, ārkārtīgi teatrāls – tajā ir ne vien dažādi ziepju operu cienīgi sižeta pavērsieni – senas atriebības, negantas nodevības, raganu dedzināšana, garu izsaukšana –, bet arī kolorīts vēsturiskais fons. Tieši vēsturiskais konteksts šajā romānā mani ieinteresēja vairāk nekā citos Rutku Tēva darbos. Man ir aizdomas, ka Kalendāra nemieri (1584–1589 – V. K.) ir drusku simptomātiski mūsu mentalitātei… Skaidrs, ka rīdzinieku ņipro ņemšanos ap kalendāra maiņu izraisīja gan ilgi rūgusi neapmierinātība ar rātes visatļautību, gan fakts, ka jaunajā kalendārā viņi saskatīja uzbrukumu savai luteriskajai ticībai, tomēr es Kalendāra nemieros saredzēju zināmā mērā ārkārtīgi naivu metaforu tam, kā cilvēki, runājot romāna vārdiem, mēģina vienoties, pēc kura kalendāra dzīvot – "vecajos laikos" vai "jaunajos laikos". Man šķiet, šī tēma joprojām ir ļoti aktuāla. Visos laikos ir ārkārtīgi progresīvi cilvēki un ir ārkārtīgi konservatīvi. Vieni vēlas dzīvot nākotnē, citi nedaudz pagātnē. Tad kā sadzīvot? Kaut izrāde ir ziepju opera ar daudziem spraigiem notikumiem, jautājums – skatīties uz priekšu vai atpakaļ – ir pamatā manai izvēlei iestudēt tieši šo darbu.