Partly Cloudy 9.1 °C
P. 07.10
Daumants, Druvvaldis
SEKO MUMS
Reklāma
Foto: Publicitātes

Lai gan ceļu satiksmes noteikumi ir izveidoti, lai nodrošinātu visu ceļu lietotāju drošību, ātruma pārsniegšana joprojām ir izplatīta problēma. Ātruma pārsniegšana bieži tiek uzskatīta par vienu no galvenajiem faktoriem, kas veicina satiksmes negadījumus un palielina to smaguma pakāpi. Šajā rakstā apskatīsim, kādi ir galvenie iemesli un sekas ātruma pārsniegšanai Latvijā un kāda ir soda sistēma par atļautā ātruma pārsniegšanu.

Reklāma

Ātruma pārsniegšana Latvijā — statistika 

Ātruma pārsniegšana ir izplatītākais ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums Latvijā. Taču kāda ir šī statistika skaitļos? 

Pagājušajā gadā tika veikta tiešsaistes ceļu satiksmes dalībnieku attieksmes aptauja ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes), kurā tika apkopoti statistikas dati 39 valstīs. Aptaujā piedalījās vairāk nekā 42 000 satiksmes dalībnieku no Latvijas. Galvenie iegūtie dati no šī pētījuma bija sekojoši:

●      72% aptaujāto no Latvijas atzīst, ka pēdējo 30 dienu laikā ir pārkāpuši atļauto braukšanas ātrumu, braucot pa automaģistrālēm. Eiropā šis rādītājs ir 50% autovadītāju;

●      78% aptaujāto no Latvijas atzīst, ka brauc ātrāk ārpus apdzīvotām vietām, kamēr Eiropā to dara 53% aptaujāto;

●      67% aptaujāto no Latvijas atzīst, ka ātrums tiek pārkāpts arī apdzīvotā vietā. Vērojama tendence, ka ātrums tiek pārsniegts retāk, 39% gadījumu, ja ir slikti braukšanas apstākļi;

●      Visbeidzot, 16,5% Latvijas autovadītāju uzskata, ka ir pieņemami braukt ātrāk par atļauto ātrumu.

 Tas ne tikai liecina par autovadītāju visatļautību, bet arī potenciālajiem riskiem. Lai ar to cīnītos, ir izstrādāta soda sistēma par atļautā ātruma pārsniegšanu uz ceļiem. 

Sods par ātruma pārsniegšanu

Sodu par ātruma pārsniegšanu regulē Ceļu satiksmes likums. Saskaņā ar 55. pantu,  var tikt piemērots sekojošs sods:

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro brīdinājumu.

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 kilometriem stundā līdz 20 kilometriem stundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro brīdinājumu vai naudas sodu četru naudas soda vienību (viena naudas soda vienība ir 5 eiro) apmērā. Ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 519. vai 555. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 533. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona", piemēro brīdinājumu vai naudas sodu astoņu naudas soda vienību apmērā.

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 21 kilometra stundā līdz 30 kilometriemstundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu astoņu naudas soda vienību apmērā. Vadītājam piemēro naudas sodu sešpadsmit naudas soda vienību apmērā, ja pārkāpums izdarīts vietā, kas apzīmēta ar 519. vai 555. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 533. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona".

Reklāma
Reklāma

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 kilometra stundā līdz 40 kilometriem stundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu sešpadsmit naudas soda vienību apmērā. Ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 519. vai 555. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 533. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona", piemēro naudas sodu trīsdesmit divu naudas soda vienību apmērā.

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 41 kilometra stundā līdz 50 kilometriem stundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu no trīsdesmit divām līdz četrdesmit četrām naudas soda vienībām. Ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 519. vai 555. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 533. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona", piemēro naudas sodu no četrdesmit astoņām līdz sešdesmit četrām naudas soda vienībām.

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 51 kilometra stundā līdz 60 kilometriemstundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu no četrdesmit astoņām līdz sešdesmit četrām naudas soda vienībām un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz trim mēnešiem. Ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 519. vai 555. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 533. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona", piemēro naudas sodu no septiņdesmit divām līdz deviņdesmit divām naudas soda vienībām un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz 6 mēnešiem.

●      Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 kilometra stundā līdz 70 kilometriem stundā ar vieglajiem automobiļiem transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu no simt četrdesmit četrām līdz simt deviņdesmit divām naudas soda vienībām un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz deviņiem mēnešiem. Ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 519. vai 555. ceļa zīmi "Apdzīvotas vietas sākums" vai ar 533. ceļa zīmi "Dzīvojamā zona", piemēro naudas sodu no divsimt astoņām līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no 9 līdz 12 mēnešiem. 

Kā notiek ātruma pārsniegšanas konstatēšana?

Latvijā ātruma pārsniegšanas kontrole tiek veikta, izmantojot vairākas metodes, tostarp pārnēsājamos foto radarus, stacionāros foto radarus un vidējā ātruma kontroles zonas.

Pārnēsājamie fotoradari

Pārnēsājamos fotoradarus var uzstādīt dažādos ceļu posmos pēc nepieciešamības. Šīs ierīces parasti tiek izvietotas ceļmalās un darbojas autonomi, fiksējot ātruma pārkāpumus. Tās ir īpaši efektīvas, jo tās var ātri pārvietot un izvietot vietās, kur bieži notiek ātruma pārkāpumi vai kur ir paaugstināta avāriju riska zona. Pārnēsājamos radarus bieži lieto ceļu policija, lai kontrolētu satiksmes plūsmu un veicinātu drošību uz ceļiem.

Stacionārie fotoradari

Stacionārie fotoradari ir fiksētas ierīces, kas tiek uzstādītas noteiktās vietās ar lielu satiksmes intensitāti un paaugstinātu negadījumu risku. Šie radari darbojas nepārtraukti un fiksē visus ātruma pārkāpumus, kas notiek to darbības zonā. Stacionārie radari parasti ir marķēti un pirms tiem ir brīdinājuma zīme.

Vidējā ātruma kontroles zonas

Vidējā ātruma kontroles zonas jeb vidējā ātruma fotoradari darbojas, mērot transportlīdzekļa ātrumu starp diviem punktiem. Katrs transportlīdzeklis tiek fiksēts, iebraucot un izbraucot no kontroles zonas, un, izmantojot šo datus, tiek aprēķināts vidējais ātrums, ko transportlīdzeklis ir uzturējis šajā posmā. Ja aprēķinātais vidējais ātrums pārsniedz atļauto ātrumu, tiek reģistrēts pārkāpums. Šāda veida kontrole ir efektīva, jo tā novērš īslaicīgus ātruma samazinājumus pie radariem, tādējādi veicinot vienmērīgu un drošu braukšanas ātrumu visā ceļa posmā.

Kopumā, izmantojot šīs trīs ātruma kontroles metodes, tiek nodrošināta efektīva satiksmes drošības uzraudzība un ātruma pārkāpumu samazināšana, kas veicina vispārējo ceļu satiksmes drošību.

Ņemot vērā iepriekš minēto, var teikt, ka situācija ar ātruma pārsniegšanu Latvijā ir nopietna. Aicinām ikvienu autovadītāju atcerēties par drošības nozīmi uz ceļiem un ievērot atļauto braukšanas ātrumu. Tāpat ir svarīgi savu transportlīdzekli arī apdrošināt. Pārbaudīt OCTA polises derīguma termiņu var LTAB mājaslapā. Atcerieties, ka sods par braukšanu bez OCTA polises var tikt piemērots gan automašīnas īpašniekam, gan vadītājam.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Tēmturi
Reklāma
PAR SVARĪGO
Reklāma