Overcast 1.2 °C
S. 08.12
Gunārs, Gunis, Vladimirs
SEKO MUMS
Reklāma
"Latvijas Mediji" komercdirektors Aigars Stankēvičs un SIA "Globuss A" un "Latvijas grāmata" valdes locekle Evija Veide: "Latvijas pircējam vēl joprojām patīk sajust grāmatu smaržu, aptaustīt tās, paturēt rokā un pašķirstīt pirms pirkšanas, tādēļ fizisko grāmatnīcu pārdošanas rādītāji joprojām apsteidz interneta grāmatnīcu datus."
"Latvijas Mediji" komercdirektors Aigars Stankēvičs un SIA "Globuss A" un "Latvijas grāmata" valdes locekle Evija Veide: "Latvijas pircējam vēl joprojām patīk sajust grāmatu smaržu, aptaustīt tās, paturēt rokā un pašķirstīt pirms pirkšanas, tādēļ fizisko grāmatnīcu pārdošanas rādītāji joprojām apsteidz interneta grāmatnīcu datus."
Foto: Anatolijs Subhankulovs / Latvijas Mediji

Lai gan bieži dzirdamās bažas par to, ka cilvēki lasa arvien mazāk, iespējams, ir pārspīlētas, tomēr nav noliedzams, ka cīņa par lasītāja uzmanību turpina saasināties. Runājām ar akciju sabiedrības "Latvijas Mediji" komercdirektoru Aigaru Stankēviču un SIA "Globuss A" un "Latvijas grāmata" valdes locekli Eviju Veidi par to, kas mainās lasītāju paradumos un kā grāmatu izdevēji un tirgotāji cenšas piesaistīt lasītāju uzmanību.

Reklāma

Nesen redzēju ziņu, kas patiks visiem drukāto mediju izdevējiem – proti, to, ka pasaules mērogā cilvēki atkal sākuši lasīt vairāk. Kas šajā ziņā notiek Latvijā – vai arī pie mums lasītāju skaits aug vai vismaz ir pārstājis samazināties?

E. Veide: Nav nemaz tik viegli iegūt datus par lasītāju skaita izmaiņām – tad būtu jāņem visa bibliotēku statistika un visu izdevniecību fiziskie un elektroniskie grāmatu veikali – jo veidi, kā cilvēki iegūst grāmatas, ir dažādi. Apkopotā veidā šādus datus redzējusi neesmu. Taču 

tas, ko varu apgalvot pilnīgi droši kā izdevniecību un grāmatu tirdzniecības uzņēmumu esošā un bijusī vadītāja – grāmatu lasīšanas paradums Latvijā nemirst. 

Latviešu valodā pārdoto grāmatu rādītāji "Globusa" grāmatnīcās ir noturīgi, angļu valodā izdoto grāmatu pārdošanas rādītāji aug. Iespējams, jāuztraucas būtu par proporciju, cik mēs lasām dzimtajā valodā, bet cik – svešvalodās, īpaši ja runājam par gados jaunāku lasītāju paradumiem. Taču pastāv arī ļoti pozitīvas tendences – piemēram, stabili aug pirmsskolas un jaunāko klašu bērniem domāto grāmatu pārdošanas rādītāji.

Vai, jūsuprāt, "Latvijas Avīzes" un "Latvijas Mediju" izdoto žurnālu lasītājs ir pamanījis faktu, ka "Globusa" grāmatnīcas tagad ir "Latvijas Mediju" koncerna sastāvdaļa, turklāt ne tikai galvaspilsētā, kur Vecrīgā atrodas populārā "Globusa" grāmatnīca, bet arī citās Latvijas pilsētās?

Mēs paši, "Globusa" darbinieki, to noteikti esam pamanījuši, jo izdevniecības "Latvijas Mediji" izdoto grāmatu pārdošana palielinājusies par vairāk nekā 30% kopš brīža, kad kļuvām par šī grāmatnīcu tīkla saimniekiem. Taču, ja mēģinātu intervēt pircējus, jautājot, vai viņi zina, kam pieder konkrētais grāmatnīcu tīkls, – domāju, ka mēs varētu būt viegli vīlušies par atbildēm. Taču 

pārdošanas rādītāji noturīgi aug – tādēļ jādomā, ka pircēji ir apmierināti gan ar apkalpošanas kvalitāti, gan ieteiktajām grāmatām.

A. Stankēvičs: Varu papildināt, ka mārketinga sadarbība ar "Globusa" grāmatnīcu tīklu arī kļuvusi krietni intensīvāka – piemēram, katru mēnesi kāda "Latvijas Mediju" izdotā grāmata tiek izvietota īpaši un ar īpašu cenu piedāvājumu – šādās akcijās katru mēnesi tiek pārdoti vairāki simti grāmatas eksemplāru.

Šķiet, ka elektroniskie grāmatu veikali kļūst arvien populārāki, arī es pats tādos iepērkos biežāk nekā fiziskajos veikalos. Kā šajā ziņā izskatās elektroniskais veikals "e-Globuss"?

Reklāma
Reklāma

E. Veide: Izskatās labi, katru mēnesi aug gan reģistrēto lietotāju skaits, gan pircēju skaits. Gribu piebilst, ka kļūt par reģistrēto lietotāju ir pircējam izdevīgs lēmums, jo tieši reģistrētajiem lietotājiem ir pieejamas veikala īpašās akcijas, 10% klientu atlaide un jaunumi. Ja klients atļauj "Globusam" sūtīt sev ziņas, tad viņam kļūst pieejamas īpašās klientu dienas, kurās atsevišķām grāmatu un citu izdevumu grupām tiek piedāvātas 20–30% lielas atlaides. Šāda iespēja ir pieejama tikai reģistrētajiem klientiem, kas atļāvuši sūtīt sev ziņas, un klientu karšu īpašniekiem. Uzmanības vērti varētu būt vēl divi fakti – tā kā vienam uzņēmumam ir gan fiziskās grāmatnīcas, gan arī elektroniskā, internetā nopirktās grāmatas var saņemt arī grāmatnīcā, kā arī, protams, pakomātā. Un otrs – 

tā kā "Globuss" ir viens no lielākajiem svešvalodu grāmatu importētājiem Latvijā, tad ikviens klients, kuram ir kāda īpaša vēlme vai vajadzība pēc noteiktas grāmatas, var vērsties pie mums, un mēs to atradīsim un viņam piegādāsim. 

Protams, var meklēt un pirkt pasaules interneta veikalos arī pats, taču vienas grāmatas piegāde uz Latviju iznāk padārgi, caur "Globusa" grāmatnīcu tīklu tas varētu izmaksāt lētāk.

A. Stankēvičs: Būtu vērts piebilst to, ka no 1. oktobra "Latvijas Mediju" e-veikals tiek apvienots ar "e-Globusu" – tas nozīmē, ka visas mūsu grāmatas, izdevumi, kancelejas preces un citi aksesuāri būs nopērkami "e-Globusa" veikalā. Ceram, ka tas atvieglos pircēju dzīvi. Svinot šo notikumu, no 14. līdz 27. oktobrim gan grāmatnīcās, gan "e-Globusā" notiks lielā "Latvijas Mediju" atlaižu akcija, kurā visiem "LM" izdevumiem būs 30% atlaide.

Pirmsziemassvētku periods tradicionāli ir tas laiks, kad īpaša pircēju uzmanība tiek pievērsta kalendāru pirkšanai. Vai šogad gaidāms kas interesants?

"Latvijas Mediji" šobrīd izdod 30 dažādu tēmu kalendārus Latvijas tirgum, kā arī sešus Igaunijas un septiņus Lietuvas tirgum. Starp tiem ir Latvijas kalendāru tirgus veterāns, tiražētākais un vislabāk pārdotais kalendārs Latvijā – "Latvijas Avīzes" kalendārs. 

Šim izdevumam nomainījusies jau vesela lietotāju paaudze – "Latvijas Avīzes" kalendārs tiek izdots jau kopš 1994. gada, bet tas joprojām ir populārs. 

Taču tas nebūt nav vienīgais – tiek izdots arī populārais Sējas un ražas kalendārs, Kaķu, Suņu kalendāri dažādos formātos, šogad ir arī jaunumi – Mazais grāmatvežu kalendārs ar darba stundu uzskaiti katrā nākamā gada mēnesī, kā arī, piemēram, Čūskas gadam veltītais kalendārs, kuram visas ilustrācijas veidotas ar mākslīgā intelekta palīdzību. Savukārt tiem, kas vēlas savu dzīvi iekrāsot mazliet humorīgos toņos, varam piedāvāt Jautro dzīvnieku kalendāru, kas šogad papildināts arī ar īpašo svinamo dienu nosaukumiem. Piemēram, šodien, intervijas dienā – 8. oktobrī, ir Spēļu lācīšu diena. Dienu nosaukumu saraksts balstīts Starptautisko Neordināro svinamo dienu kalendārā un tiem, kas vēlas svinēt dzīvi katru dienu, tas varētu palīdzēt rast iemeslu šai rīcībai. Tāpat jau trešo gadu pēc kārtas mēs izdodam kalendāru "Joga priekam" – tajā attēlotie melnraibās govs vingrojumi īpaši iepatikušies lauksaimniekiem un visiem tiem, kas dzīvi uztver ar humora un pašironijas dzirksti.

Otrs gada nogalē vienmēr populārs produkts ir gadagrāmatas, mēs tādas izdodam veselas četras. Šogad būtiski ērtākas un mūsdienīgāka izveidota Makšķernieka gadagrāmata, kā arī Dārzkopja padomnieks. Ja lasītājiem patiks jaunais izskats, nākamgad "pārģērbsim" arī "Latvijas Avīzes" gadagrāmatu, kas šogad vēl izdota tradicionālajā izskatā. 

Īpaši gribu izcelt vienu jaunu produktu – "Mans veiksmes plānotājs", kas domāts cilvēkiem, kas savu dzīvi organizē saskaņā ar astroloģiskajām prognozēm, veselības rituāliem un labvēlīgajām dienām. 

Tas ir pilnīgi jauns produkts tirgū, arī tam gaidām lasītāju vērtējumu.

Vai ir pamanāma grāmatu pircēju gaumes un iepirkšanās paradumu atšķirība starp galvaspilsētu Rīgu un citām Latvijas pilsētām?

E. Veide: Jā un nē. "Globusam" šobrīd ir 12 grāmatnīcas Latvijā, bet novembrī būs jau velna ducis – jaunākā atvērsies Ķekavā, "Rimi" tirdzniecības centrā. Atšķirības starp tām pārdošanā pastāv, piemēram, pārdoto grāmatu un kancelejas preču proporcijās, bet tās drīzāk saistītas ar to, kāda ir konkurence un alternatīvais piedāvājums konkrētajā vietā. Diez vai šādu atšķirību iemesls ir tas, ka vienā pilsētā patērē vairāk zīmuļu nekā citā, drīzāk tas saistīts ar konkurenci. Ja runājam tieši par grāmatu pirkšanas paradumiem, tad ir tādas, kurās ir izteikti liels pieprasījums pēc bērnu grāmatām, ir arī tādas, kur izteikti pērk grāmatas svešvalodās – acīmredzot šīs atšķirības saistītas gan ar pircēju demogrāfiskajiem rādītājiem, gan arī konkurenci ar citām grāmatnīcām.

Kad es eju iepirkties uz jūsu lielākā konkurenta – "Jāņa Rozes" – grāmatnīcu, mani tajā ievilināt palīdz šā uzņēmuma atlaižu karte. Kā ir ar šādām kartēm "Globusā"?

Arī mums tāda, protams, ir, kas dod tādas pašas privilēģijas, kādas saņem reģistrētie interneta veikala pircēji – tie saņem regulārās atlaides, kā arī īpašās atlaides – ar noteikumu, ka viņi ir atļāvuši viņiem sūtīt šādu informāciju. Ja nav atļāvuši – tad viņi nespēj šo informāciju saņemt.

Vai pircēju skaits interneta grāmatnīcās Latvijā ir jau apsteidzis pircēju skaitu fiziskajās grāmatnīcās?

A. Stankēvičs: Nē, šķiet, ka vēl nav, lai arī šādu pircēju skaits aug. 

Latvijas pircējam vēl joprojām patīk sajust grāmatu smaržu, aptaustīt tās, paturēt rokā un pašķirstīt pirms pirkšanas.

Kā klājas ar periodisko izdevumu abonēšanu šogad?

Šogad "Latvijas Mediji" ir īpaši koncentrējušies uz to, lai būtiski neceltu izdevumu cenas un turpinātu tos piedāvāt par maksimāli izdevīgu cenu. Ja periodisko izdevumu abonētāji iepazīsies ar abonēšanas piedāvājumu, tad viņi atklās iespēju nošaut divus zaķus ar vienu šāvienu – daudzus no iepriekš pieminētajiem kalendāriem abonenti janvārī saņems kā dāvanu. Ja ģimenē ir vairāk cilvēku un tie pārstāv vairākas paaudzes, tad nopietnas apsvēršanas vērta ir abonēšanas komplekta iegāde – tajā ietvert gan "Latvijas Avīzes" drukātais izdevums, e-izdevums, gan arī viss portāla "lasi.lv" saturs un kalendārs dāvanā. Šāds komplekts atbildīs dažādiem lasīšanas paradumiem un gaumēm. Un, protams, 2025. gada abonementi atkal piedalās loterijā par galveno balvu līdz EUR 5000!

Abonē šeit!

Aptauja

Cik svarīgi jums ir žurnālistu un ekspertu komentāri/viedokļi, ko piedāvā LASI.LV?

KONTEKSTS

Grāmatu izdevniecība "Latvijas Mediji" darbu sāka 1998. gadā ar latviešu rakstnieka Vladimira Kaijaka romānu "Enijas bize". Oriģinālliteratūra allaž ir bijusi izdevniecības galvenais stūrakmens un veiksmes stāsts. Vairāki romāni saņēmuši "Lielo lasītāju balvu". Šodien izdevniecība "Latvijas Mediji" piedāvā oriģinālo un tulkoto literatūru, vēsturi un dokumentālo literatūru, praktiskās grāmatas, gadagrāmatas, kalendārus, bērnu grāmatas. Katru gadu izdevniecība lasītāju rokās nodod vairāk nekā 100 dažādu nosaukumu darbus.

Jaunākās grāmatas meklē izdevniecības veikalā šeit

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

Pieraksties šeit

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

Pieraksties šeit
PAR SVARĪGO
Reklāma