Lai gan bieži dzirdamās bažas par to, ka cilvēki lasa arvien mazāk, iespējams, ir pārspīlētas, tomēr nav noliedzams, ka cīņa par lasītāja uzmanību turpina saasināties. Runājām ar akciju sabiedrības "Latvijas Mediji" komercdirektoru Aigaru Stankēviču un SIA "Globuss A" un "Latvijas grāmata" valdes locekli Eviju Veidi par to, kas mainās lasītāju paradumos un kā grāmatu izdevēji un tirgotāji cenšas piesaistīt lasītāju uzmanību.
Nesen redzēju ziņu, kas patiks visiem drukāto mediju izdevējiem – proti, to, ka pasaules mērogā cilvēki atkal sākuši lasīt vairāk. Kas šajā ziņā notiek Latvijā – vai arī pie mums lasītāju skaits aug vai vismaz ir pārstājis samazināties?
E. Veide: Nav nemaz tik viegli iegūt datus par lasītāju skaita izmaiņām – tad būtu jāņem visa bibliotēku statistika un visu izdevniecību fiziskie un elektroniskie grāmatu veikali – jo veidi, kā cilvēki iegūst grāmatas, ir dažādi. Apkopotā veidā šādus datus redzējusi neesmu. Taču
tas, ko varu apgalvot pilnīgi droši kā izdevniecību un grāmatu tirdzniecības uzņēmumu esošā un bijusī vadītāja – grāmatu lasīšanas paradums Latvijā nemirst.
Latviešu valodā pārdoto grāmatu rādītāji "Globusa" grāmatnīcās ir noturīgi, angļu valodā izdoto grāmatu pārdošanas rādītāji aug. Iespējams, jāuztraucas būtu par proporciju, cik mēs lasām dzimtajā valodā, bet cik – svešvalodās, īpaši ja runājam par gados jaunāku lasītāju paradumiem. Taču pastāv arī ļoti pozitīvas tendences – piemēram, stabili aug pirmsskolas un jaunāko klašu bērniem domāto grāmatu pārdošanas rādītāji.
Vai, jūsuprāt, "Latvijas Avīzes" un "Latvijas Mediju" izdoto žurnālu lasītājs ir pamanījis faktu, ka "Globusa" grāmatnīcas tagad ir "Latvijas Mediju" koncerna sastāvdaļa, turklāt ne tikai galvaspilsētā, kur Vecrīgā atrodas populārā "Globusa" grāmatnīca, bet arī citās Latvijas pilsētās?
Mēs paši, "Globusa" darbinieki, to noteikti esam pamanījuši, jo izdevniecības "Latvijas Mediji" izdoto grāmatu pārdošana palielinājusies par vairāk nekā 30% kopš brīža, kad kļuvām par šī grāmatnīcu tīkla saimniekiem. Taču, ja mēģinātu intervēt pircējus, jautājot, vai viņi zina, kam pieder konkrētais grāmatnīcu tīkls, – domāju, ka mēs varētu būt viegli vīlušies par atbildēm. Taču
pārdošanas rādītāji noturīgi aug – tādēļ jādomā, ka pircēji ir apmierināti gan ar apkalpošanas kvalitāti, gan ieteiktajām grāmatām.
A. Stankēvičs: Varu papildināt, ka mārketinga sadarbība ar "Globusa" grāmatnīcu tīklu arī kļuvusi krietni intensīvāka – piemēram, katru mēnesi kāda "Latvijas Mediju" izdotā grāmata tiek izvietota īpaši un ar īpašu cenu piedāvājumu – šādās akcijās katru mēnesi tiek pārdoti vairāki simti grāmatas eksemplāru.
Šķiet, ka elektroniskie grāmatu veikali kļūst arvien populārāki, arī es pats tādos iepērkos biežāk nekā fiziskajos veikalos. Kā šajā ziņā izskatās elektroniskais veikals "e-Globuss"?