Uz Filipīnu Ārlietu ministriju izsaukts Ķīnas vēstnieks pēc tam, kad Ķīnas krasta apsardzes kuģi nedēļas nogalē Dienvidķīnas jūrā bloķēja ceļu Filipīnu kuģiem un izmantoja pret tiem ūdens lielgabalu. Incidents notika sestdien netālu no Filipīnu ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā esošā Otrā Tomasa sēkļa, uz kuru Ķīna ir izteikusi teritoriālas pretenzijas.

Reklāma

Neļauj apgādāt karavīrus

Manila paziņojusi, ka Ķīnas kuģi veikuši "bīstamus manevrus" Filipīnu kuģu tuvumā un pret tiem izmantojuši ūdens lielgabalu. Filipīnu krasta apsardze un diplomāti pirmdien publiskoja video un fotogrāfijas, kurās redzami Ķīnas krasta apsardzes kuģi, kas bloķē ceļu Filipīnu kuģiem, kas bija ceļā uz Otro Tomasa sēkli. Manila paziņojusi, ka Ķīnas kuģu aktivitāšu dēļ tikai viens no diviem Filipīnu apgādes kuģiem varēja sēklī dislocētajiem filipīniešu karavīriem piegādāt pārtiku, ūdeni, degvielu un citas lietas. Ķīnas kuģi incidenta brīdī bloķējuši arī divus Filipīnu krasta apsardzes kuģus, kas pavadīja apgādes kuģus.

Pēc incidenta jūrā uz Filipīnu Ārlietu ministriju izsaukts Ķīnas vēstnieks, kuram iesniegta protesta nota. 

Manila aicinājusi Ķīnu pārtraukt tās pretlikumīgās darbības pret Filipīnu kuģiem Dienvidķīnas jūrā un ievērot starptautiskās tiesības, 

tostarp 1982. gada ANO Jūras tiesību konvenciju, paziņojusi Filipīnu Ārlietu ministrijas pārstāve Teresita Dasa. ASV, Eiropas Savienība, Austrālija un Japāna izteikušas atbalstu Filipīnām un paudušas bažas par Ķīnas rīcību. Vašingtona atgādinājusi, ka aizstāvēs savu sabiedroto Filipīnas, ja notiks uzbrukums tās kuģiem vai karavīriem.

Ķīnas pretenzijas

Ķīnas krasta apsardze ir atzinusi, ka bloķējusi Filipīnu kuģu kustību jūrā. Pekina atsaucās uz savām teritoriālajām pretenzijām uz Otro Tomasa sēkli un uzsvēra, ka Filipīnu kuģi šajos ūdeņos atradušies nelikumīgi un uz sēkli devušies bez atļaujas. "Divi Filipīnu apgādes kuģi un divi krasta apsardzes kuģi nelikumīgi" iebraukuši Ķīnas ūdeņos, paziņojusi Ķīnas krasta apsardze. Pekina jau ilgstoši uzstāj, lai Filipīnas izved Otrajā Tomasa sēklī dislocētos karavīrus un aizvelk karakuģi "Sierra Madre". Šis kuģis 1999. gadā tīši tika uzdzīts sēklim, lai tādā veidā nostiprinātu Filipīnu pieteikumu uz šo teritoriju. Manila ir uzsvērusi, ka negrasās atvilkt spēkus no sēkļa. 

Filipīnas ilgstoši sūdzas, ka Ķīnas kuģi bloķē vai pavada tās kuģus strīdīgajos ūdeņos.

 Iepriekšējo reizi Ķīnas kuģis ūdens lielgabalu pret Filipīnu kuģi šajos ūdeņos izmantojis 2021. gada novembrī. Šā gada februārī Filipīnu krasta apsardze paziņoja, ka Ķīnas krasta apsardze pret tās kuģiem ir izmantojusi militāros lāzerus. Eksperti norāda, ka ar šādām aktivitātēm Pekina mēģina izolēt sēklī dislocēto Filipīnu personālu un pakāpeniski graut Manilas iespējas to apgādāt, lai piespiestu šos spēkus izvest. Turklāt ūdens lielgabali un lāzeri ir klasiski "pelēkās zonas" instrumenti, kas ļauj traucēt Filipīnu kuģu pārvietošanos, bet neizsauc tiešu militāru atbildi, ko varētu sniegt Filipīnas vai tās sabiedrotā Vašingtona. Līdz šim Pekinas stratēģija nav devusi gaidīto rezultātu, turklāt spriedze Dienvidķīnas jūrā ir bijis viens no iemesliem, kas veicinājis Manilas un Vašingtonas militārās sadarbības pastiprināšanos kopš Filipīnu prezidenta amatā pagājušajā gadā stājās Ferdinands Markoss. Viņa priekštecis Rodrigo Duterte, kurš amatā bija no 2016. līdz 2022. gadam, centās tuvināties Pekinai. Pēc Markosa stāšanās amatā Vašingtonas un Manilas attiecības ir uzlabojušās, un šogad Savienotās Valstis ieguvušas piekļuvi vēl četrām karabāzēm Filipīnās.

Nozīmīga teritorija

Ķīnas teritoriālās pretenzijas ir daudz plašākas par Otro Tomasa sēkli, kas atrodas Spratlija salu arhipelāgā apmēram 200 kilometrus uz dienvidiem no Filipīnu Palavanas salas. 

Ķīna ir izteikusi pretenzijas uz gandrīz visu Dienvidķīnas jūru un vairākumu salu tajā, lai arī Pastāvīgā arbitrāžas tiesa 2016. gadā lēma, ka Pekinas pretenzijām nav pamata. 

Pekina ir noraidījusi šīs tiesas spriedumu. Lai arī ASV nav teritoriālu pretenziju Dienvidķīnas jūrā, tās tomēr bieži ir kritizējušas Ķīnu par agresīvām darbībām un nosūtījušas uz reģionu karakuģus, lai tā stiprinātu kuģošanas brīvību tajā. Dienvidķīnas jūra ir viens no aktīvākajiem kuģošanas ceļiem pasaulē, pa kuru ik gadu tiek pārvadātas preces piecu triljonu ASV dolāru vērtībā, norāda raidorganizācija BBC. Šī teritorija būtu ļoti svarīga arī tādā gadījumā, ja notiktu Ķīnas uzbrukums Taivānai, atgādina eksperti.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu