Sunny 5 °C
C. 01.05
Ziedonis
SEKO MUMS
Reklāma
Dzintris Kolāts bijis dižos amatos – gan Latvijas Radio, gan Latvijas Televīzijā. Arī viņa dzimtas mājas, ko cēlis vectēvs pirms simts gadiem, sauc “Diždzintari”.
Dzintris Kolāts bijis dižos amatos – gan Latvijas Radio, gan Latvijas Televīzijā. Arī viņa dzimtas mājas, ko cēlis vectēvs pirms simts gadiem, sauc “Diždzintari”.
Foto: Karīna Miezāja / Latvijas Mediji

Vietu, kur vecais Pērnavas pasta ceļš šķērso Krišupīti, starp Salacu un Igaunijas robežu pie Ainažiem sauc par Kuivižiem. Lībiskas izcelsmes vietvārds nozīmējot “sausa vieta”, “bada krasts”... Nav ne sausuma, ne bada, Minhauzens teiktu: jūras elpa iepūš zivi tieši istabā – uz pannas. Bet reāli kuivižnieki ir darītāji, nevis fantazētāji*.

Reklāma

Pavasaris šai pusē jau sagaidīts ar putnu modināšanu, seno lībiešu rituālu, kas tradicionāli notika pavasara saulgriežu rītā vai Lielās dienas pirmajā svētku rītā. Skanējusi pavasara saulgriežu dziesma, putnu modināšanas dziesmas "Tšītšōrlinkist! (“Čīčor putni”) un "Pūgu, tūl! (“Pūt, vējiņi!”). Jūras viļņi uzmet baltas putas, aiziet laiviņa līgodama...

Pie Kuivižu mola filmēti skati 1957. gada spēlfilmai ″Zvejnieka dēls”, kurā Oskara lomā – Eduards Pāvuls. Kā atklāj aktiera dēls Uģis, viņi ar tēvu arī pēcāk braukuši zvejot uz Kuivižiem, kur bija iepazinušies ar vietējiem vīriem.

“Daļa Kuivižu ietilpst Salacgrīvas pilsētas, daļa – Salacgrīvas pagasta teritorijā. Līdz ar to grūti noteikt precīzu Kuivižu iedzīvotāju skaitu, pieļaujams, ka varētu būt ap 550, Salacgrīvas pilsētā kopā ir aptuveni 2500 deklarēto iedzīvotāju. Savukārt Salacgrīvas pagastā deklarēti nepilni 2000 iedzīvotāju,” stāsta Andris Zunde, Limbažu novada pašvaldības Salacgrīvas apvienības pārvaldes vadītājs. Iedzīvotāji pakalpojumus saņem Salacgrīvā vai Ainažos, Kuivižu ieguvums ir pašu mediķes Ingūnas Šmites zobārstniecības prakse, uz kuru dodas pat klienti no Rīgas. Lūk, ko sociālajos tīklos 3. martā ierakstījusi rīdziniece Anastasija: “Man steidzami vajadzēja salabot zobu, braucu no Rīgas, piezvanīju, paņēma un salaboja, ļoti atsaucīga daktere.” 

Kuivižos darbojas arī restorāns Kapteiņostā un “Kuivižkrogs”, divas viesnīcas, pērn slēgts vienīgais pārtikas veikals... Kuivižos – piecas ielas: Āķu, Murdu, Laivu, Pērnavas un Atlantijas iela, pa to var nokļūt vietējā dārzniecībā, kas pastāvējusi vairāk nekā septiņdesmit gadu, kopš 2021. gada jaunie saimnieki tajā izvērsuši plašu puķu stādu audzēšanu. Pērn ar viņu puķu stādiem apstādīti vai visi Limbaži! Ir arī kaitinoši apstākļi – ilgi nākas kurnēt rindā, lai tiktu ar auto pāri Salacai pa tiltu, kuru izbūvē. 

Ik dienas no Rīgas uz Tallinu turp un atpakaļ dodas 25 autobusu reisi (“Lux Express”, “Ecolines”, “Flixbus”), neviens Kuivižos nepietur, vienīgā pietura ir Pērnavā! 

Arī tas nav tīkami.

Bijušais zvejas kuģa kapteinis Igors Lubiņš zvejniecībā strādājis jau 50 gadus. Aiz viņa - Kuivižu identitātes zīme, kas atklāta 2002. gadā un kuras autors – tēlnieks Ģirts Burvis.

Kā salaulāti... ar jūru

“Kuiviži ir mūsu centrs, Salacgrīva un Ainaži – priekšpilsētas,” puspajokam teic Andris Skuja (1950), kuivižnieks paaudzēs, savu māju uzcēlis pļavā līdzās tēva mājai.

“Andra tēvs Jānis Skuja septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados bija Latvijas nopelniem bagātais zvejnieks. Īsts piekrastnieks, Kuivižu zvejnieku brigadieris, kurš piedzīvoja un pārdzīvoja zvejnieku arteļa “Enkurs” raženos izaugsmes gadus, līdz kompartija to vardarbīgi pievienoja Alfrēda Šlisera vadītajam salacgrīviešu “Brīvajam vilnim”. Pats jūrā gāja līdz brīdim, kad, glābjot kaimiņmāju no postoša ugunsgrēka, neglābjami savainoja roku un zvejas darbos vairs nevarēja piedalīties...” – izlasu “Apriņķis.lv” interneta vietnē Ginta Šīmaņa rakstā. Daudzi Andri Skuju vairāk zina arī kā tīklu šķūņa saimnieku, īstu jūras vilku. 

Viņa šķūņa saimniecībā valda īpaša noskaņa – tīkli, laivas un savs radošais bardaciņš. Vasarās izliekot ārā trīs garus galdus, pie kuriem piesēst un ieklausīties Skuj’ Andža stāstos. 

Pēc tiem vai nu izvizinās ar laivu jūrā, vai pacienās ar īpaši gardu zivju zupu, ko viņš gatavo jau gadiem. 

Turklāt Andris ir veiksmīgs mākslinieks, glezno ar akrila krāsām ne vien jūras motīvus, bet arī daudz ko citu, arī noskatītu datora ekrānā. Salacgrīvā bijusi izstāde ar viņa 82 darbiem, patlaban Andra gleznojumus var skatīt Umurgas kultūras namā. Joprojām viņš strādā par matrozi uz ledlauža “Varma”, īsts stūres vīrs. Pēdējo reizi ar kuģi lauzis ledu 2018. gadā, lai arī ziemas kļūst siltākas, darba uz kuģa netrūkst – tas jāuztur labā tehniskā kārtībā. Jūrnieka amatā ievadījis savu dēlu Mārci, kurš, ieguvis kapteiņa diplomu, strādā uz viena no Norvēģijas kuģiem. 

Uz ārzemju kuģiem strādā arī Andra māsas dēls Arnis Uzkalns. Andris ir liels stāstnieks, un no viņa repertuāra atceros pāris atgadījumus: tolaik, kad Staicelē vēl bija papīrfabrika, vai katrā zvejas šķūnī – arī pa kādam pergamenta rullim, kurā ietīt daudz ko, tostarp zivis. Pēc tām pie zvejniekiem mēdza piebraukt arī visādi padomju uzraugi, “kegebešņiki” vai “obehešņiki”... Kāda zvejnieka tēvs, būdams prasmīgs ne vien tīklu, bet arī zābaku lāpītājs, dēlam, kamēr viņš jūrā, salaboto zābaku bija ievīstījis pergamentā un nolicis uz plaukta, kur ierasti novietoja ietītās zivis. Pēc zivju kārotāju aizbraukšanas plaukts bija tukšs! 

Reklāma
Reklāma

Otrs atgadījums par vietējo iedzērāju Grišu, kam reiz bija uzticēts ar vilcienu aizvest kūpinātas zivis kādai dāmai uz Kaļiņingradu. Sievieti gribējuši iepriecināt arī ar padomju laika degvīnu “Kristāldzidrais”. Lai Griša pudeli nepamanītu, to ielikuši starp zivīm un paciņu kārtīgi nosējuši. Pēc kāda laika dāma interesējusies, kāpēc šoreiz neesot atvestas zivis. Atklājās, ka vilcienā Grišam tā sakārojies alkohola, ka zivju paciņu pārdevis kādam virsniekam – par polšu!

Simboliskā augšāmcelšanās

Kuivižu zvejnieku arteļa “Enkurs” pievienošanu salacgrīviešu “Brīvajam vilnim” pieprasīja “valdība un partija”. Nevēlēdamies piedalīties šajā kuivižniekiem tik sāpīgajā procesā, valdes priekšsēdētājs Jānis Kosītis 1971. gadā pārcēlās dzīvot un strādāt savā dzimtajā Zvejniekciemā, bet arteļa vadību pārņēma no tālajiem ekspedīcijas reisiem pārnākušais tālbraucējs kapteinis, Sociālistiskā darba varonis Gunārs Saltais (1930–1997). Viņa vadībā “Enkuru” pievienoja “Brīvajam vilnim” 1975. gadā.

Kuivižu zvejnieki no kluba un kantora ēkas baltos burtus z/a “Enkurs” noņēma, ielika jūrnieka maisā un saulrietā noslīcināja selgā. Sākās ilgstošs un bezcerīgs ciema panīkums. Tikai šā gadsimta sākumā, kad atklāja zvejnieka Kārļa Kleina uzņēmuma SIA “Baņķis” piestātni, varēja runāt par Kuivižu atdzimšanu. Un tā notika saullēkta stundā. 

Tiekos ar SIA “Baņķis” īpašnieku Kārli Kleinu. Viņa uzņēmums nodarbojas ar piekrastes zvejniecību, galvenokārt zvejo reņģes, nedaudz brētliņas, tās šķiro un saldē, lai nodotu tālāk pārstrādei. Kleina uzņēmumam, kas izveidots pirms trīsdesmit gadiem, piešķirts Eiropas Savienības (ES) finansējums – vienīgais projekts Latvijā, ko īstenoja sadaļā “Piekrastes zvejas integrētie projekti” . Ražotnes būve kopā ar iekārtām esot izmaksājusi aptuveni 750 000 latu, ES finansējums – 60% jeb 450 000 latu. 

Par kādreiz no Ukrainas iegādātā kuģa ″Nadežda″ (″Cerība″) darbu stāsta SIA ″Baņķis″ finansists Guntis Bergs.

Kārlis Kleins, iepazīstinādams mūs ar savu uzņēmumu, stāstījumu uztic savam finansistam Guntim Bergam: “Mūsu uzņēmums izveidots uz “Brīvā viļņa” bāzes, ar darbu nodrošinām kādus 25–30 cilvēkus. Zvejai mums ir viens lielais kuģis “Nadežda” (“Cerība” ), ko iegādājāmies no Ukrainas, lielākie lomi laikā no aprīļa līdz jūlijam. Tā kā 2006. gadā par ES līdzekļiem uzcēlām saldētavu, tad pa dienu nozvejoto naktī šķirojam un saldējam. Ne katram šāds darba režīms ir pa kaulam. Līdz 2014. gadam zivis sūtījām arī Krievijai, pēcāk ne, tās saņem Baltijas valstis, Ukraina u.c.” Reņģes mums garšo, kāda ir paša Kārļa Kleina ieteiktā recepte? “Ar reņģēm zvejnieki vēl var nopelnīt kād naudiņ. Protams, mazak ir kā agrak, bet tik daudz, ka uz oglem sataisit, un to jau var dabut. Uz oglem gatavoti man arī vislabak smeķe. Neko daudz nav jāprot. Nomazga zvīņš, rupo sāl virsu, uz oglem uzcep, pergamenta ietin... un ja vēl dabu kriev pufaik, kur ietīt, lai pasūt. Tad ir vel garšigak.” 

Šī recepte arī publicēta Salacgrīvas novada pašvaldības izdotajā “Reņģēdāju pavārgrāmatā” (2021), kuras idejas autors – kuivižnieks Dzintris Kolāts, sakārtotājs Gints Šīmanis arī vietējais. Par Gintu būtu vērts uzrakstīt grāmatu, jo viņš ir vissparīgākais Kuivižu sabiedriskās dzīves veicinātājs, īsts līderis. Projekti, grāmatas, pasākumi, strādājis laikrakstā “Jūras Vēstis” un televīzijas raidījumā “Latvji, brauciet jūriņā!” – tā varētu turpināt un turpināt. Cilvēks, kurš no sirds neviltoti cenšas zvejnieku darbu godāt un padara jūras vēsti daudz redzamāku un dzirdamāku. Ne jau velti par savu darbu viņš apbalvots ar Atzinības krustu. Pateicoties tieši Gintam Šīmanim, mana iepazīšanās ar šo apdzīvoto vietu izvērtās uzziņu bagāta un neaizmirstama.

SIA “Kapteiņu osta” atpūtas namiņi.

Jauns un ar zvejnieka ķērienu

Prieks arī iepazīt Kuivižu jaunāko zvejnieku Jāni Krūmiņu (1993), kurš zvejas nozarē jau kādā piektajā paaudzē, savukārt viņa vectēvs Jānis Krūmiņš ir zvejnieks trešajā paaudzē. Padomju gados vectēvs Jānis bija kuģa kapteinis, bet tagad kopā ar dēlu Māri izveidojuši uzņēmumu "Aļģes 1", un sezonas laikā zvejā palīdz mazdēls Jānis. 

Reklāma

Viņiem pieder divas lielākas un trīs airu laivas, septiņi stāvvadi, patlaban gatavo astoto. Jautāju, kā sokas ar šī zvejas rīka izgatavošanu. “Varat iztēloties, ko nozīmē apmēram 600 m garam (300 m augša, 300 m apakša) linumam ar rokām izšūt sīkas 10 līdz 12 mm acis... Piņķerīgs darbs! Ne katram tas pa spēkam, turklāt no pieredzes jāzina visādi knifiņi,” lietišķi man skaidro Jānis Krūmiņš jaunākais. Galvenokārt viņš zvejo reņģes – Rīgas līcī, savukārt Salacas upē – nēģus, jūrā nesmādējot ķert arī invazīvos apaļos jūras grunduļus, ko nosūta uz Ukrainu, kur tie īpaši iecienīti. Kā tie nokļuvuši mūsu ūdeņos? “Iespējams, ka ar tankkuģiem, ar kuģu balasta ūdeņiem no Kaspijas jūras, Melnās jūras reģioniem. Jānis Krūmiņš man atklāj, ka savām vajadzībām gatavo arī laivas – no stikla šķiedras –, kas praktiski ir nenolietojamas.

Jānis Krūmiņš jaunākais izceļ lomu no stāvvada.

Zvejai atmest ar roku netaisās

Iespējams, ka pieredzējušais zvejnieks, SIA “Bute” īpašnieks Visvaldis Šrenks, kam jau 86 gadi, ir visvecākais apkaimes zvejnieks, kurš vēl iet jūrā un arī nebaidās riskēt uzņēmējdarbībā. Izmantojot Eiropas Savienības atbalstu, viņš uzbūvējis savu zivju pārstrādes cehu. To iecerējis jau “treknajos gados” , un tad visi aprēķini liecinājuši, ka biznesam vajadzētu iet no rokas. Tomēr jūra vairs neesot tik dāsna un jāiztiek ar mazumiņu. 

“Zvejojam jūras asarus, vimbas, zandartus, apaļos jūras grunduļus, reņģes, ķeram arī nēģus. Zivtiņas paši kūpinām, marinējam, ceptas reņģes liekam želejā,” teic Visvaldis. Zvejnieks bijis arī viņa tēvs, Visvaldis agrāk dzīvojis Vitrupē, nu Salacgrīvā, Kuivižu ostā tur divas laivas. Tīkli jālabojot pašam vai jāuzticot pieredzējušām lāpītājām, protams, par samaksu. Kā ar nozveju? Nekā iepriecinoša, raug, samazinājies jūras asaru skaits, mazāk arī zandartu, pavisam zudušas mencas, praktiski vairs nav lucīšu... “Acīmredzot izķerti, padomju laikā lucīšus samala un izlietoja lopbarībai, izbaroja cūkām, veda arī uz lapsu fermām...” Zvejas sezonā vislabāk veicoties ar reņģu nozveju. Veikalos zivju cenas – iespaidīgas, piemēram, kūpinātas reņģes kilogramā maksā vismaz pieci eiro, nēģi ap 30 eiro... 

Par vienu no problēmām zvejnieks uzskata cilvēku pirktspēju, jo zivis jau garšotu, bet ne visi var atļauties produkciju iegādāties. “Ir pircēji, kas izvairās pirkt vimbas, jo tajās īpaši daudz sīko asaku un neprot tās ēst. Kā rīkoties? Kūpinātai vimbai muguras daļu aiz ribām jālauž gareniski uz pusēm, tad sīkās asakas parādās vienā strīpiņā. Tās izlasa, un vimbas mugurdaļa nu ir tīra. Astē gan asakas haotiskāk. Zivs jāēd lēni, ņemot pa gabaliņam un ar pirkstiem atdalot asakas,” paskaidro Visvaldis Šrenks.

Kuivižkrogā

Braucot pa A1 šoseju no Salacgrīvas Igaunijas virzienā, noteikti Kuivižos ievērosiet pašā ceļa malā izveidoto stāvlaukumu ar skatu torni. Tas tapis, pateicoties līdzās esošā “Kuivižkroga” (atklāts 2019. gadā) īpašnieku Ata un Ingrīdas Jirgensonu rūpēm. Krodziņā jūs gardi paēdinās, ja vajadzēs, varēsiet viesnīcā atpūsties (gultas 21 cilvēkam). 

Atis Jirgensons pie sava ″Kuivižkroga″.

Arī mums tur bija iespēja pasērst un tikties ar bijušo zvejas kuģa kapteini Igoru Lubiņu, kurš nu jau krietni gados. Igors ir aizrautīgs stāstnieks, atceras arī komiskas situācijas, raug, laikā, kad kuģojuši ar mazajiem koka kuģīšiem, uz tiem orientācijai bijis vien kompass un pulkstenis. Reiz miglā, cenšoties noteikt kuģa atrašanās vietu, kolēģis iesaucies: “Re, tur – ar sarkanām ugunīm kuģis!” Izrādījās, ka tas bija pasažieru autobuss, kas kursēja gar krastu uz Tallinu... Viņa dēls Andris Lubiņš pirms vairāk nekā 35 gadiem Ainažos izveidoja SIA "GRANDEG" (ražo granulu krāsnis), tur tagad strādā Andra dēls Oskars – visi krietni misijas cilvēki; Igora meitas Māras dēls Mārtiņš Vaivads tagad jau zinātnē – Stradiņa universitātes mācībspēks, ārsts, zinātņu doktors.

Investīcijas Kuivižu ostai

Kuivižu osta juridiski pieder Salacgrīvas ostai, tās pārvaldību veic Salacgrīvas ostas pārvalde. Pārvaldnieks Ivo Īstenais: “Kuivižu ostas ekonomiku veido zvejas, zivrūpniecības, tūrisma, ēdināšanas un jahtu tūrisma aktivitātes. Salacgrīvas un Kuivižu ostā ir veiktas nozīmīgas investīcijas, izmantojot gan ostas pārvaldes, gan Eiropas Savienības (ES) fondu finanses, kas palīdz šeit attīstīt uzņēmējdarbību. Investīcijas ir daļa no ilgtermiņa attīstības plāna, kura mērķis ir uzlabot Kuivižu ostas infrastruktūru, veicinot tās ekonomisko stabilitāti, kā arī radot jaunas darba vietas piekrastes ciemā. Piemēram, 2007. gadā veica pirmās ES fondu investīcijas, izbūvējot zivju apstrādes rūpnīcu, zvejas kuģu piestātni un molu pārbūvi. Tajā pašā laikā notika atpūtas kompleksa “Kapteiņu osta” un jahtu ostas izbūve. 

Reklāma
Reklāma

2012. gadā, izmantojot Eiropas Zivsaimniecības fonda līdzekļus, Salacgrīvas ostas pārvalde izbūvēja kuģu piestātni 120 m garumā, izveidojot atbilstošu vidi gan zvejnieku, gan nu jau arī jahtu tūrisma attīstībai. Biedrība “Kuivižu zvejnieku apvienība” ir īstenojusi virkni ES finansētu projektu, izbūvējot tai nepieciešamo infrastruktūru Kuivižu ostā. 2024. gadā Lauku atbalsta dienests ir apstiprinājis Salacgrīvas ostas pārvaldes sagatavoto projektu par piekrastes zvejas laivu piestātnes būvniecību Kuivižos, ko īstenos, izmantojot Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda līdzekļus. Piestātni aprīkos ar celtni zivju kravu izcelšanai no laivām un zvejas tīklu rulli. Plānots, ka būvniecību pabeigs 2026. gadā. Paralēli šim projektam piekrastes zvejnieki pie šīs piestātnes izbūvēs zvejas rīku un produktu noliktavu.” Piebilstams, ka Salacgrīvas ostas pārvalde regulāri veic Kuivižu ostas padziļināšanas darbus, tā nodrošinot drošu kuģošanu zvejas laivām un jahtām, kas darbojas vai apmeklē Kuivižu ostu.

Ojārs Jūliks, SIA "Kapteiņu osta" direktors, biedrības "Kuivižu jahtklubs" valdes priekšsēdētājs, aicina jauniešus trenēties Jauno burātāju skolā.

Spēt noturēt buru

Pievienojot Salacgrīvas novadu Limbažu novadam, zvejniekiem palielinājusies zvejas teritorija – no Skultes līdz Ainažiem. SIA “Kuivižu osta” ir attīstījusi atpūtas un jahtu kompleksu SIA “Kapteiņu osta”, kur ietilpst viesnīca, kempings, restorāns "Il Capitano", var izmantot arī kemperu un telšu vietas, izbaudīt jūru, makšķerēšanas priekus Krišupītē.

 Ojārs Jūliks, SIA "Kapteiņu osta" direktors, biedrības "Kuivižu jahtklubs" valdes priekšsēdētājs, teic, ka “Kapteiņu ostā” jau vairākus gadus darbojas Jauno burātāju skola, kuras mērķis ir gan popularizēt šo sporta veidu, gan arī laikā, kad piekrastē sarūk zvejnieku skaits, ieinteresēt jauniešus jūrniecībai, zvejniecībai, rosināt nezaudēt saikni ar jūru. Uz burāšanas nodarbībām ierodas bērni galvenokārt no Ainažiem un Salacgrīvas. Saprotams, ka burāšana nav lēts sporta veids, taču piekrastes bērniem šo iespēju sniedz tas, ka Kuivižu jahtklubs, piesaistot Eiropas Savienības finansējumu, ir iegādājies mācību laivas. Ik vasaru notiek vietējās burātāju sacensības “Kuivižu kauss” .

Randu pļavas – vienīgās piejūras pļavas Latvijā

Randu pļavas ir dabas liegums, kas stiepjas Vidzemes jūrmalas posmā no Ainažiem līdz Kuivižiem un ietilpst Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātā. Tās ir vienīgās piejūras pļavas Latvijā, kuras dēvē par dzīvo herbāriju, jo 290 ha platībā sastopama trešdaļa jeb ~600 Latvijas augu sugu, tajā skaitā 37 Latvijā un citās Eiropas valstīs retas un apdraudētas sugas, turklāt pļavu zāle aug pat jūras ūdenī. 

Dabas aizsardzības pārvalde kopš 2018. gada Randu pļavās rīko Niedru skulptūru festivālu, lai pievērstu uzmanību niedru apsaimniekošanai, kuras nopļauj, un komandas no tām veido milzu skulptūras. Niedres aug ik gadu, tās ir jāpļauj un jānovāc regulāri, lai šajos unikālajos apstākļos un pļavā aizvien būtu piemēroti apstākļi jumstiņu gladiolām un citiem ziedaugiem, kā arī kukaiņiem un putniem. Šogad festivāls nenotika, jo nebija liels sals un teritorijā neizveidojās ledus, kas nepieciešams niedru pļaušanai. 

Pļavās sastopami gandrīz visi Latvijas piekrastes biotopi, tostarp lielākais piekrastes pļavu un lagūnu komplekss. No retām Latvijas, kā arī dažādu Eiropas valstu Sarkanajās grāmatās ierakstītajām sugām te var atrast sarkano auzeni, ložņu smilgu, niedru lapsasti, jūrmalas miķelīti, jūrmalas armēriju, jūrmalas āžloku, jūrmalas ceļmalīti. 

Ieteicams iziet ~1,4 km garo Randu pļavu taku, kas sākas Rīgas–Tallinas šosejas malā pie stāvlaukuma. Taka beidzas pļavā pie āra mācību klases, putnu vērošanas torņa un informācijas stenda par redzētajiem augiem un piekrastes putniem. No torņa var redzēt gan jūras piekrasti ar akmeņiem un sērītēm, gan niedrāju laukus ar tajos ieslēptajām lagūnām. Šī ir starptautiski atzīta putnu migrācijas un ligzdošanas vieta, kurā var redzēt un dzirdēt lielo dumpi, niedru liju, Šinca šņibīti, ormanīti, gugatni vai upes zīriņu. 

Reklāma
Reklāma
Skatu tornis izbūvēts tā, lai cilvēki var vērot, kā pie Kuivižu mola ostā iebrauc zvejnieku laivas un jahtas, kā arī skatīties saulrietu jūrā. Pie skatu torņa izvietots informācijas stends par Kuivižiem un šīs vietas zvejniecību. Tādā veidā popularizēts Kuivižu vārds Latvijā un ārpus tās robežām.

Novērtējot pļavas unikalitāti un vēloties to padarīt pieejamāku apmeklētājiem, no 2006. līdz 2012. gadam ir labiekārtota taka, uzcelts putnu vērošanas tornis, āra mācību klase un izvietoti informatīvie stendi. Katru gadu Randu pļavu torni ornitologi izvēlas Torņu cīņām, jo tieši te 2006. gadā tika novērotas 114 putnu sugas, bet 2019. gadā šajā tornī tika sasniegts Latvijas rekords – uzskaitīta 121 putnu suga. Randu pļavās divus gadus īstenoja projektu biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanai “Apsaimniekošanas pasākumu veikšana īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos biotopu un sugu aizsardzības stāvokļa uzlabošanai”, kurā tika pļautas niedres 31,3 ha platībā, cirsti koki un krūmi, saglabājot ainaviskos kokus. 

Tāpat Randu pļavās no pavasara līdz rudenim ganās lielākie apsaimniekošanas palīgi – Galovejas šķirnes govis no Latvijas Dabas fonda mobilā ganāmpulka. 

Kuivižos ko skatīt gana, raug, 17. maijā Salacgrīvā pie ostas mājas “Bura” no pulksten 11.00 notiks nu jau 8. Reņģēdāju festivāls “Sābri un nāburgi” . Būs svinīga svētku atklāšana ar karoga pacelšanu, tikšot pie svaigas reņģes pa tiešo no zvejnieku laivas. Katram gribētājam spainītis par brīvu! Un kur nu vēl tirdziņš un ceptas reņģes, un vismaz trīs veidu reņģu zupas. Turklāt tam visam pa vidu mazi un ne tik mazi, savējie un nāburgu dejotāji, muzikanti un dziedātāji... Nu ko, laižam atkal uz Kuivižu pusi!

Uzziņa

  • Kuiviži ir ciems Limbažu novada Salacgrīvas pagastā. Zvejniekciems veidojies vietā, kur Krišupīte ietek Baltijas jūras Rīgas līcī. Mūsdienās Kuiviži ir sadalīti divās daļās – blīvāk apdzīvotā daļa kopš 1977. gada ir Salacgrīvas pilsētas daļa, bet skrajāk apdzīvotā Kuivižu daļa ir atsevišķs ciems.
  • Pievienojot Salacgrīvas novadu Limbažu novadam, zvejniekiem palielinājusies zvejas teritorija – no Skultes līdz Ainažiem.

Aptauja

Varētu šķist, ka Kuiviži ar savu seno Vidzemes lībisko vēsturi, jūras krastu varētu jauniešus piesaistīt... Taču realitāte ir skaudra – ne katram ir pa spēkam veikt darbus, kas saistīti ar zvejniecību. Vai bijušie kuivižnieki, kam patlaban dzīves vai darba ceļš aizvijies nostāk, nevēlētos atgriezties savā dzimtajā pusē? Un kam apdzīvotajā vietā jāmainās, lai ieinteresētu braukt atpakaļ? 

To jautāju Līvai Aizsilai, Ainažu Ugunsdzēsības muzeja vadītājai, Kristiānai Kauliņai, Salacgrīvas Tūrisma informācijas centra vadītājai, un topošajam jūrniekam Gustavam Penkam.

Līva Aizsila: “Kuivižos pagāja mana bērnība, skolas gadi, dzīvoju pie mammas Edītes Boikovas Atlantijas ielā. Māju mantoja mamma no vecmammas Alises Lutsares (vīrs igaunis), kura strādāja pie vietējā dārznieka Bērziņa. Saikne ar Kuivižiem nav zudusi, pērn mamma ar manu tēti atgriezās uz pastāvīgu dzīvi Atlantijas ielā. Tagad, braucot uz darbu, vai katru dienu apciemoju vecākus. Ar ko varētu piesaistīt jauniešu uzmanību, lai viņi atgrieztos? Manuprāt, ar ūdens sportu, īpaši ar iespēju trenēties Kuivižu jahtklubā, kā arī braukt ar SUP dēli. Esmu dzirdējusi, ka aizvien lielāka interese ir par Dzintra Kolāta vadītajiem pārgājieniem, domāju, ka tūrismam Kuivižos paveras plašas iespējas un šajā nozarē darbu varētu atrast arī jaunieši.”

Kristiāna Kauliņa: “Kuivižos pavadīju pirmos sešus bērnības gadus, tad mācījos kādreizējā Svētciema pamatskolā, pēc tam Liepupes vidusskolā. Pēc tās absolvēšanas man bija pārdomu gads, kuru profesiju izvēlēties, līdz izlēmu par tūrisma jomu. Rīgā Alberta koledžā ieguvu 1. līmeņa augstāko profesionālo izglītību kultūras tūrisma organizēšanā un vadībā. Ar ģimeni biju pārcēlusies uz Svētciemu, 2011. gadā esmu atgriezusies Kuivižos, mammas vecāku mājās Murdu ielā. Strādāju Salacgrīvas novada Tūrisma informācijas centrā, audzinu divas meitas. Jauniešiem atrast savām interesēm labi atalgotu darbu Kuivižos praktiski nav iespējams, jo iedzīvotāju skaits ir mazs. Līdz ar to nav uzņēmumu, kur strādāt.”

Gustavs Penka: “Interesi par jūrniecību guvu, mācoties burāšanu Kuivižu jahtostā, esmu pabijis uz ledlauža “Varma”, kur iepazinu kuģi matroža Andra Skujas vadībā. Āķis bija lūpā, tagad mācos Rīgas Tehniskās universitātes Latvijas Jūras akadēmijas jūrskolā par kuģa mehāniķi, esmu 1. kursa students. Iespējams, jauniešus Kuivižiem varētu piesaistīt ar iespējām jūrā sērfot, kā arī ar publiski pieejamām labiekārtotām sporta atpūtas vietām.”

Tabula.

 

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild “Latvijas Mediji”.
#SIF_MAF2024 #ApdzīvotaVieta

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma