Viesojoties Inčukalna pazemes gāzes krātuvē, var pat dzirdēt, kā tiek iesūknēta gāze nākamajai apkures sezonai. Līdz šī gada 1. jūnijam krātuvē jau iesūknētas 11,4 teravatstundas (TWh) gāzes, kas ir krietni vairāk nekā pagājušajā gadā, kad līdz 1. jūnijam bija iesūknētas tikai 8,8 TWh gāzes.
Gāzes krātuve – dabiska struktūra
Inčukalna pazemes gāzes krātuve (IPGK) ir dabiska nesējslāņa veida krātuve, kuras maksimālā ietilpība ir 24,4 TWh. Tā ir lielākā Baltijas jūras reģionā un viena no lielākajām Eiropā. Krātuvi apsaimnieko vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas operators AS "Conexus Baltic Grid" ("Conexus"). Uzņēmuma pārziņā ir 1190 km gara dabasgāzes pārvades sistēma, kas savieno Latvijas dabasgāzes infrastruktūru ar Lietuvu un Igauniju. Pārvades un uzglabāšanas pakalpojumus regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK). 68,46% "Conexus" akciju pieder valsts pārvaldītajam uzņēmumam AS "Augstsprieguma tīkls", 29,06% – "MM Infrastrukture Investments Europe Limited", bet pārējās – citiem mazākuma akcionāriem.
Krievijas gāze nogrimst vēsturē
"Kopš šī gada piegādes no Krievijas ir aizliegtas visās trijās Baltijas valstīs, kā arī Somijā. Gāzes piegādes tiek veiktas no Somijas sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļa "Inco", Klaipēdas LNG termināļa, un trešā iespēja saņemt gāzi ir no Lietuvas un Polijas savienojuma "GIPL", kas mūs savieno ar pārējo Eiropu. Šobrīd varam dzirdēt, kā 2. cehs krātuvē skaļi sūknē iekšā gāzi. Veidojam krājumus. Gāze pašlaik nāk no Lietuvas un Somijas puses. LNG ne ar ko neatšķiras no tās gāzes, kuru savulaik saņēmām no Krievijas. LNG ir veids, kā gāzi var transportēt ar kuģi lielos attālumos.
Tā kā mums nav cauruļvadu no ASV vai Norvēģijas, pie ieguves vietas ir iespējams šo gāzi atdzesēt tā, lai tā pārvērstos šķidrā formā un to varētu iepildīt speciālos kuģos, kur tā tiek transportēta līdz LNG terminālim, pēc tam to uzsilda, atgriež gāzveida stāvoklī un iepilda cauruļvadā,"
pārmaiņas gāzes piegādēs raksturo AS "Conexus" valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss, atzīstot, ka uzņēmuma darbībā pēc būtības nekas nav mainījies. Nedaudz ir mainījies gāzes ķīmiskais sastāvs, līdztekus metānam nedaudz klāt nākušas vēl citas ogļūdeņraža sastāvdaļas. "Izvēle, no kuriem trim piegādes avotiem pirkt gāzi, ir tirgotāju ziņā. Norvēģijai tagad ir savienojums ar Poliju, teorētiski ir iespējams Norvēģijas gāzi importēt cauri visai Polijai pa "GIPL". Tirgotājs meklē veidu, kā to racionālāk un lētāk izdarīt. Vienā gadījumā viņam būs jāsamaksā par kuģa regazifikācijas procesu, otrā – par tranzītu cauri kaimiņvalstīm," skaidro U. Bariss.
Gāzes trūkumu neprognozē
Inčukalna pazemes gāzes krātuvē pašlaik ir noglabātas 1,8 TWh gāzes, kas ir valsts rezerve. "Agrāk kopējais gāzes patēriņš Latvijā bija aptuveni 12 TWh, bet pērn tas saruka par aptuveni 30% līdz 8,8 TWh. Pagājušajā gadā samazinājās ne tikai gāzes, bet arī elektroenerģijas patēriņš. Tā kā patērētāji pamatā orientējās uz energoresursu cenu, visi, kuri varēja, ekonomēja vai izvēlējās kādu citu kurināmo," stāsta U. Bariss.
2021. gadā gāzes krātuves maksimālais uzpildījums bija 17,7 TWh, bet pērn vairs tikai 14,5 TWh. "Gāzi var piegādāt arī ziemā – gan no krātuves, gan LNG termināļiem. Tāpēc nav obligāti līdz ziemai iesūknēt visu nepieciešamo apjomu krātuvē. Protams, labāk ir, ja tas ir izdarīts," vērtē U. Bariss. Pagājušajā gadā kopējais mājsaimniecību gāzes patēriņš bija 1,4 TWh, kas ir samērā mazs. "Tāpēc runāt par to, ka mājsaimniecībām gāzes varētu nepietikt, nav nekāda pamata. Līdz 1. jūnijam bija iesūknētas 11,4 TWh gāzes. Taču, tā kā mēs esam reģionāla krātuve, gāzi šeit uzglabā gan Somijas un Polijas, gan Igaunijas un Lietuvas tirgotāji," stāsta U. Bariss. Viņš uzskata, ka LNG termināļu infrastruktūra reģionā ir pietiekami attīstīta.
Sadarbosies ar Igauniju
Kamēr Latvijā joprojām tiek lauzti šķēpi par LNG termināļa būvniecību Skultē, Latvija un Igaunija parakstījusi saprašanās memorandu par sadarbību kopīgai Paldisku LNG izmantošanai. Tas ir būtisks faktors Latvijas dabasgāzes apgādes drošības nodrošināšanai, kas paaugstina gatavību dabasgāzes piegādes krīzes gadījumos. Paldiskos izbūvētais rezerves LNG terminālis, kas nesen nonācis pilnā Igaunijas valsts kontrolē, sniedz iespēju ātri reaģēt uz īstermiņa un vidēja termiņa dabasgāzes patēriņa svārstībām.
"Paldiskos ir izbūvēta piestātne un krasta infrastruktūra līdz gāzesvadam. Tā vieta jebkurā brīdī ir gatava kuģa uzņemšanai.
Tā kā "Conexus" atbild par gāzes piegāžu drošību, mēs esam iesnieguši SPRK vērtējumu, ka šobrīd kopējā apgādes situācija ir laba, proti, kopējais gāzes patēriņš tiek pilnībā, pat ar uzviju, nosegts ar piegādēm no esošās infrastruktūras. Turklāt, ņemot vērā Inčukalna gāzes krātuves esamību, salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm Latvijā situācija ar gāzes piegādēm ir absolūti droša," ir pārliecināts U. Bariss.