Kādi vēstījumi paslēpti tautasdziesmās, ko arī tu droši vien zini un dziedi? Viss nav tik acīmredzami! Latviskās dzīvesziņas pētnieks Ģirts Ančevskis "Spīganā" dalās ar saviem dainu arheoloģijas atklājumiem.
Lēni, lēni Dieviņš brauca
No kalniņa lejiņā,
Lai vējiņ(i)s nenopūta
Sidrabiņa mētelīti.
Ne tam mirka zelta svārki,
Ne sidraba iemauktiņi.
Netraucēja ievas ziedu,
Ne arāja gājumiņu.
Saules meitas vārtus vēra
Zvaigžņu cimdi rociņā.
***
Nāc, Dieviņi, tu pie manis,
Šovakar vakarā.
Balt(i)s mans liepas galds,
Tīra mana istabiņa.
***
Dieviņš stāvēj’ aiz vārtiem,
Nosvīdušu kumeliņu.
Tec, māsiņa, atver vārtus,
Laid Dieviņu istabā!
***
Dieviņš nāca istabā
Lielu platu mētelīti.
Nāc, Dieviņi, saņemies,
Šauras manas duraviņas.
***
Klusat, jauni, klusat, veci,
Dievs ienāca istabā.
Dievs ienāca istabā,
Sēstas galda galiņā.
***
Visapkārt vaska sveces,
Vidū klāts liepas galds.
Dieviņš sveces dedzināja,
Laimiņ’ galdu apklājusi.
Sēžam, brāļi, pie galdiņa,
Mīļu Dievu pieminam.
***
Šā teksta apskatu laikam jāsāk ar otro pantu. Tas ir ļoti zīmīgs un lielā mērā sniedz atslēgu visam pārējam tekstam.
Kas ir istabiņa, kura, Dieviņu sagaidot, ir tīra? Acīmredzami runa ir par cilvēka apziņu, par tās konkrētā brīža tīrību (no domām, no vēlmēm, no emocijām utt.). Taču istabā atrodas arī balts liepas galds, pie kura vēlāk Dieviņš piesēdīsies. Tātad runa ir ne tikai par tīru, bet par īpašu apziņas stāvokli. Par kādu?
Un te nu jāapstājas vārdu bezspēcības priekšā, jo jebkurš skaidrojums ārpus simboliem noved neceļos. Tie, kas šādu stāvokli ir pieredzējuši, zinās, par ko tiek sacīts. Jāatzīmē arī, ka šāds stāvoklis iespējams tikai, cilvēkam atrodoties iekšējā klusumā (tāpēc klusat jauni, klusat veci).
Dieviņš apsēžas galda galiņā. Vai galda gals ir vispār nodalāms no galda sākuma? Vai galda gals nav vienlaikus arī galda sākums? Jā, jā! Tie paši Alfa un Omega citās kultūrās un citos simbolos!
Kad šī atslēga ir rokā, pārējo rindu jēga atklājas pati no sevis. Dieva mētelītis ir visaptverošs, respektīvi, plats; ja cilvēka apziņa nav tik atvērta, gribot negribot jālūdz, lai Esamība drusku saņemas.
Dieva enerģija – kumeliņš – darbojas nepārtraukti, bez apstājas, tāpēc gan šeit, gan citos tekstos kumeliņš ir sasvīdis.
Dieviņam vārtus atver Saules meitas – cilvēku dvēseles. Tas notiek brīdī, kad cilvēks zināmā mērā ir izkāpis no materiālo ilūziju važām jeb kad dvēselei rokā ir zvaigžņu cimdi – cilvēks dara ikdienas darbus ar sapratni par pārlaicīgo.
Esamības likumi ir bezkaislīgi attiecībā pret mūsu pasaules notikumiem. Tāpēc nemirkst ne Dieviņa zelta svārki, ne sudraba iemauktiņi (atkal sastopamies ar šiem cēlmetāliem – skaidrojumu raugi iepriekšējos Spīganas numuros). Esamības likumi neiejaucas dvēseļu attīstībā (netraucēja ievas ziedu, ne arāja gājumiņu), tie darbojas, cilvēka dzīves laika mērogā raugoties, ļoti nesteidzīgi (lēni, lēni Dieviņš brauca), jo galu galā Dieva rīcībā tak’ ir vesela mūžība!
Der mazliet pakavēties, kāpēc istabā atrodas tieši galds un kāpēc tas gatavots no liepas. Arī šeit slēpjas sava simbolika.
Pieminētais apziņas stāvoklis ir kā miera un klusuma pilns fons, uz kura var apzināties visu, kas notiek iekšpus un ārpus cilvēka. Tas ir kā tīrs, balts (!!!) ekrāns, uz kura dzīves notikumi veido savas filmas, ļaujot mums būt tur aktieriem. Jā, tas var būt arī kā galds, uz kura dzīve pasniedz savus (bet patiesībā mūsu pašu!) pagatavotos ēdienus. Un lai cik emocionāla būtu filma, lai cik garšīgi vai nebaudāmi būtu ēdieni, ne ekrāns, ne galds netiek nekādā mērā no tā ietekmēti. Tie ir neievainojami!