Sestdien, 21. oktobrī, Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars" īpaša izrāde notiks baletam "Vārna" jeb lidojumam vienā cēlienā. Kopdarba autori ir mūziķis un komponists Reinis Sējāns un Latvijas Nacionālā baleta vadošā soliste, horeogrāfe Elza Leimane.
Liepājā izrādi izspēlēs Liepājas Simfoniskais orķestris diriģenta Kaspara Ādamsona vadībā, uzveduma režisors ir Uģis Olte, libreta autore Lāsma Olte. Rīgā Latvijas Nacionālās operas Jaunajā zālē "Vārna" pirmizrādi piedzīvoja jau 2016. gada rudenī, tāpēc, lai noskaidrotu, kāda būs Liepājas "Vārna", "Kultūrzīmes" uzrunāja Elzu Leimani.
– Kāpēc izvēlējāties uz Liepāju vest tieši "Vārnu"?
E. Leimane: – Tas saistīts ar baleta mūzikas autoru Reini Sējānu, jo vienlaikus ar pašu izrādi kopā ar Liepājas Simfonisko orķestri prezentēsim arī baleta mūzikas ierakstu, kuru jau 21. oktobra vakarā varēs digitāli straumēt, bet divpusējo vinila plati būs iespējams iegādāties pēc dažām dienām. Ļoti gaidu šo vērienīgo un aizraujošo satikšanos ar pilno orķestri un diriģentu Kasparu Ādamsonu klātienē, jo Rīgā "Vārnu" izspēlēja "Sinfonietta Rīga" stīgu kvartets, kā arī pats Reinis, dziedātāja Maija Sējāne un sitaminstrumentālists Anrijs Grinbergs. Salīdzinājumā ar Rīgas iestudējumu Liepājas "Vārna" būs citāda, iespējams, pilnasinīgāka. Komponists Reinis no jauna bija ļoti iedvesmots, un man vairākkārt nācās viņu gluži vai rāt, jo,
tā kā mūzikas partitūra tika vēl pilnveidota un papildināta, man bija jāturpina bagātināt arī horeogrāfisko versiju.
Ir tapuši jauni risinājumi, varētu teikt, ka tā būs pavisam jauna horeogrāfija. Reinis uz maniem rājieniem tikai atteica, ka, lai gan gluži pārbaudīt manu spēku izsīkuma robežu viņš nevēloties, mūsu "Vārna" kļūstot arvien krāsaināka un tādēļ tā vēl un vēlreiz jāizkrāso! Turklāt Liepājā uz skatuves nebūšu viena pati, Vārnu kopā ar mani izdejos arī četri mani kolēģi – Dariuss Florians Katana, Eidens Viljams Konefrijs, Roberts Naje un Finians Heptings. Viņi ir mūsu Nacionālā baleta solisti, un "Vārna" tik tiešām būs jaunā kvalitātē.
– Ko attēlos jūs pavadošie dejotāji?
– Viņi būs kā Vārnas atspulgs, papildu raksturojums, nedefinēts spēks, viņi būs gan vējš, gan mani spārni, gan rokas. Par šo darbu esmu ļoti pateicīga arī manam asistentam horeogrāfam Dmitrijam Gaitjukevičam, kurš, lai gan mācījies baletskolā, tagad vairāk saistīts ar laikmetīgās dejas pasauli.
– Kā jūtaties, vienlaikus domājot par Liepāju un turpinot iestudējumus Rīgā?
– Pašlaik ir tāds jauks radošs un ļoti nospriegots posms. Rīgā gatavojam Ferdinanda Herolda komisko baletu "Veltīgā uzmanība", kam pirmizrāde gaidāma jau novembra sākumā. Tās horeogrāfiju veidoja izcilais angļu horeogrāfs Frederiks Eštons, un tā ir ļoti skaista, bet ārkārtīgi sarežģīta, grūta. Darbā pavadām ilgas stundas, tādēļ šobrīd pie "Vārnas" spēju strādāt tikai starplaikos un vēlos vakaros.
Vēl strādāju arī ar divām talantīgām baletskolas jaunkundzēm, liepājniecēm, kuras pavisam drīz dosies uz baleta konkursu Francijā. Viņām esmu izveidojusi horeogrāfiju laikmetīgās dejas miniatūrai.
– Vai agrāk esat dejojusi uz "Lielā dzintara" skatuves?
– Nē, vēl nekad. Esmu bijusi kā apmeklētāja un tikai šoruden pirmo reizi apskatīju un iztaustīju dejas grīdu, apskatīju laukumu. Ir ļoti laba sajūta, liekas, ka "Lielais dzintars" būs piemērota vieta, kur Vārnai lidot.
– Kāda būs šī Liepājas Vārna?
– Viņa tiešām būs citāda, iespējams, dauzonīgāka, nebūs tik ciešanu pilna kā Rīgas iestudējumā, arī – krietni pašapzinīgāka. Veidojot šo izrādi, izjūtu citu vieglumu, vārna, protams, ir simbols, runājam par cilvēka iekšējo pasauli. Mani vienmēr interesējušas tās lietas, kuras nevar izteikt, noformulēt ar vārdiem – par ko tas ir, kas tas ir. Ļoti vēlētos, lai izrāde skatītājos rosinātu emocijas, kuras katrs varētu traktēt sev pats. Epizodēs ne vienmēr paužam tikai vienu pareizu atbildi, skatītāji varēs meklēt un saredzēt savējo.