Rīt, 15. jūnijā, Spīķeru koncertzālē klātesošos apburs "Čellu mūzikas šarms". Grupas "DaGamba" solists Antons Trocjuks un akadēmiskajā vidē labi pazīstamā kamermūziķe Guna Šnē kopā ar vēl sešiem čellistiem (Māra Botmane, Klāvs Jankevics, Kārlis Klotiņš, Madara Norbūte, Elīza Petrenko, Dace Zālīte-Zilberte) ievedīs klausītājus brīnišķīgā un izsmalcinātā mūzikas pasaulē, parādot, cik daudzveidīgi var skanēt šis mūzikas instruments. Neizpaliks arī kāds īpašs pārsteigums – Morisa Ravela ikoniskais "Bolero", kas skanēs neierastā versijā – vienam čellam un četriem čellistiem.
Vairāk par koncertu "Čellu mūzikas šarms" – sarunā ar kamermūziķi Gunu Šnē. Bijusi valsts kamerorķestra "Sinfonietta Rīga" čellu grupas koncertmeistare, vairāku pastāvīgu kamermūzikas vienību dalībniece, par izcilu sniegumu ansamblī vairākkārt nominēta Lielās Mūzikas balvai. Trio "Art-i-Shock" sastāvā pirmatskaņoti gandrīz 30 latviešu mūzikas opusi, arī divi trio veltīti koncerti ar orķestri. Kopš 2021. gada Guna Šnē čella spēli māca Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas audzēkņiem. Sarunas laikā mūziķe vairākkārt uzsver, ka, lai arī viņa pārstāv akadēmisko mūziku, ir atvērta arī citiem mūzikas žanriem un mākslas formām, jo "tās paver manus akadēmiskā cilvēka apvāršņus plašāk".
– Kā radās ideja par šo koncertu? Ar ko tas priecēs apmeklētājus?
G. Šnē: – Koncerta ideja radās pavisam nejauši, kad es – vairāk akadēmiskās mūzikas pārstāve – un grupas "DaGamba" solists Antons Trocjuks izdomājām kopā paspēlēt. Tas mums bija eksperimentāls projekts, ko iestudējām jau pirms kāda laika, – Džovanni Solimas darbu "Violoncelles, vibrez!", kas arī skanēs šajā koncertā. Šis darbs ir kā sava veida sacensība starp diviem čellistiem, kurus pavada seši citi čellisti. Šī sacensība – muzikālā saspēle, sacenšanās – ir ļoti interesants modelis. Lai arī darbojamies atšķirīgos žanros, mēs varam lieliski sadarboties. No šīs idejas radās pārējā koncerta programma.
Viena 15. jūnija koncerta programmas daļa ir akadēmiskās čella literatūras pērles – miniatūras – brīnišķīgi skaņdarbi, bet uz profesionālajām skatuvēm maz atskaņotas. Tas, ko divatā un pārmaiņus ar Antonu atskaņosim kopā ar mūs pavadošajiem čelliem, ir tāds atskats uz akadēmisko pasauli, jo gan man, gan Antonam ir akadēmiskā izglītība – esam mācījušies vienā skolā, vienā laikā, pēc tam gājuši atšķirīgus muzikālos ceļus. Ir patīkami atgriezties pie šāda absolūti akadēmiskā romantisma, kas izskanēs Gabriela Forē, Maksa Bruha, Dāvida Popera mūzikā.
Otrajā programmas daļā būs skaņdarbi, ko mūsdienu čellisti rakstījuši, it kā spēlējoties ar žanriem. Piemēram, zviedru čellists – muzikālo robežu pārkāpējs Svante Henrisons – parāda, cik lieliski viens čells var attēlot gan tautas, gan džeza mūzikas elementus. Pilnīgi pietiek ar vienu instrumentu. Sadarbība ir galvenā ideja – gan starp cilvēkiem, kas varbūt ir atšķirīgi, gan arī starp mūzikas žanriem, kas ir pretstati.
Koncertā būs arī sava veida eksperiments – gribam parādīt, ka čellam – arī vienam – ir milzīgas iespējas, parādīsim, ka vienu čellu spēj spēlēt arī vairāki čellisti.
– Šis eksperiments jeb īpašais pārsteigums būs Morisa Ravela "Bolero"?
– Jā, šis ir milzīgs skaņdarbs simfoniskajam orķestrim, kura galvenais uzbūves pamats ir krāsaina instrumentācija. Šo skaņdarbu atskaņot uz viena čella ir absolūta utopija, var atskaņot tikai atsevišķus elementus, bet, domāju, parādot, ko var izdarīt ar vienu čellu šajā skaņdarbā, skatītājiem tas liksies interesanti un krāsaini.
– Koncerta muzikālo daļu papildināsiet arī ar stāstiem par čellistu dzīves aizkulisēm.
– Gribētos, lai atmosfēra koncertā ir draudzīga, nepiespiesta. Visā pasaulē čellistiem ļoti patīk spēlēt kopā, un tie vienmēr ir svētki. Arī mēģinājumos mēs pozitīvi pavadām laiku. Gribētu, lai atmosfēra, kas ir mēģinājumos, nonāk arī līdz klausītājiem, lai varam pozitīvā gaisotnē pavadīt šo vakaru.
– Koncerta nosaukums ir "Čellu mūzikas šarms". Vai atceraties to mirkli, kad čells jūs apbūra ar savu šarmu?
– Tā kā es čellu spēlēju jau kopš sešu gadu vecuma, tad kā jebkuram ir bijuši dažādi posmi – laiks bērnībā un jaunībā aizritējis gan muzikālos kāpumos, gan arī kritumos. Ir brīži, kad ir iedvesma, ir brīži, kad iedvesmas vispār nav un negribas neko darīt. Bet pēdējos gados, noteikti pateicoties brīnišķīgajiem kolēģiem, ar kuriem man ir sanācis tikties, mūzika ievelk arvien vairāk un arvien dziļāk.