Alumīnija oksīds un mangāna rūda – izejvielas, kuras kopš marta sākuma Rīgas ostā pārkrautas desmitiem tūkstošu tonnu apmērā. Tālāk pa dzelzceļu tās nogādā metalurģijas uzņēmumiem Krievijā, kur izejvielas var izmantot arī ieroču un militārās tehnikas ražošanai un uzlabošanai. Diemžēl sankcijas šīs izejvielas joprojām neskar.
Raksta pirmpublikācija "Latvijas Avīzē" 2022. gada 19. aprīlī.
Kopš marta sākuma Rīgas ostā pabijuši jau pieci ārzemēs reģistrēti kuģi, kuri pārkrāvuši kravas “Riga Bulk Terminal”, Rīgas centrālajā terminālī un “Riga Port terminal”. Četri kuģi veduši alumīnija oksīdu, bet viens mangāna rūdu. Alumīnija oksīds kuģos iekrauts Īrijas Oginišas ostā, bet mangāna rūda – Dienvidāfrikas Saldanas līča ostā. Dienvidāfrika ir lielākā mangāna rūdas ieguvēja pasaulē.
Avoti ostā, kuri vēlējās palikt anonīmi, “Latvijas Avīzei” norādīja, ka šādas kravas Rīgas ostā ienākušas arī iepriekš, taču tagad ilgāku laiku bijis “klusums”, šīs kravas acīmredzot pārkraujot citās ostās.
Pēc kara sākuma kravas Rīgas ostā atkal atgriezušās. Iespējams, citu valstu ostās šīs kravas atteicās pieņemt, taču nav arī skaidrs, kāpēc šie kuģi uzreiz nav braukuši uz kādu no Krievijas ostām, tā vietā izmantojot Latviju.
“Nezinu, kā šis viss ir noformēts, varbūt tas viss kaut kā iet caur Kazahstānu, bet zinu, ka kravas no termināļiem krāmē “Rossijskije žeļeznije dorogi” vagonos. Izrādās, ka no krievu kravām atteikties nevaram, mēs jau arī nevaram neko iespaidot, visi teic, ka krievu kravas ostai vajag. Nebūtu jau problēmu, ja pārkrautu graudus vai ko citu, bet ne jau alumīnija oksīdu, ko var izmantot militāriem mērķiem,” stāsta ostas darbinieks.
Alumīnija oksīds nāk no “Rusal”
Bet kurš tad no Īrijas uz Krieviju vedis alumīnija oksīdu? Kā minēju, visas šīs izejvielas kravas nākušas no Īrijas Oginišas ostas. Lielākā daļa par tādas ostas esamību noteikti nekad nav dzirdējuši, taču tieši tur atrodas Eiropā lielākā alumīnija boksītu pārstrādes rūpnīca (rezultātā tiek iegūts alumīnija oksīds, ko jau citās rūpnīcās izmanto alumīnija liešanai). Šīs rūpnīcas nosaukums ir “Rusal Aughinish”, kas vēl pavisam nesen piederēja nevienam citam kā 8. aprīlī sankcionētajam Krievijas miljardierim Oļegam Deripaskam.
Rūpnīcai ir pašai sava piestātne ostā, kas labi redzama jebkurā tiešsaistes kartē. Tātad ir pilnīgi skaidrs, ka alumīnija oksīds uz Latviju vests tieši no Krievijas milzu uzņēmuma “Rusal” rūpnīcas. Jāatgādina, ka “Rusal” ir otrs lielākais alumīnija pārstrādātājs un ražotājs pasaulē ar deviņām alumīnija lietuvēm, deviņām alumīnija oksīda ražotnēm, septiņām alumīnija boksītu raktuvēm un četrām alumīnija folijas ražotnēm Krievijā, Zviedrijā, Nigērijā, Īrijā, Itālijā, Austrālijā, Gvinejā, Jamaikā, Ukrainā un Gajānā.
Deripaska gan pirms neilga laika atteicies no vairākuma akciju “NE+” holdingā, kas ir “Rusal” māteskompānija, tātad viņš vairs negūst labumu no uzņēmuma darbības. Turklāt uzpeldējušas ziņas, ka Oginišas rūpnīcu no “Rusal” varētu pārņemt Šveices metālu tirgotājs un raktuvju īpašnieks “Glencore”, kam jau iepriekš piederēja daļas Oginišas rūpnīcā. Neviena no iesaistītajām pusēm gan medijiem šīs ziņas nav komentējusi.