VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD), piesaistot ārējus neatkarīgus ekspertus, līdz šodienai, 30. maijam, bija plānojusi izvērtēt, vai pēc Augstākās tiesas (AT) Administratīvo lietu departamenta atteikšanās ierosināt kasācijas sūdzību pēc AS "Nordeka" iesnieguma, šis pārvadātājs no 1. jūlija tomēr varēs veikt reģionālos pārvadājumus maršrutu tīkla daļās "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda".

Reklāma

Tas plašākai publikai tapa zināms pagājušajā otrdienā, kad Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisiju par to informēja ATD valdes priekšsēdētāja pienākumus pildošais Artūrs Caune.

Esam jau vairākkārt informējuši, ka gada sākumā Konkurences padome (KP) nāca klajā ar paziņojumu, ka atsevišķos ATD rīkotajos iepirkumos konstatēta trīs autobusu pārvadātāju karteļa vienošanās, kam sekoja politiķu nosodījumi, kā arī norādījums līgumus ar vainīgajiem lauzt. Viens no apsūdzētajiem aizliegtās vienošanās dalībniekiemiem ir AS "Nordeka", kam 2. martā uzkrita vēl viena problēma – ar Administratīvās rajona tiesas spriedumu, apmierinot sūdzības pieteicēju, AS "CATA" un SIA "Tukuma auto" pieteikumu, par spēkā neesošām atzītas starp ATD un AS "Nordeka" noslēgtās vienošanās par grozījumiem iepirkumu līgumos, kuros ATD "Nordekai" atļāvusi pagarināt pakalpojumu sniegšanas uzsākšanu maršrutu tīkla daļās "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda".

Vienlaikus Administratīvā rajona tiesa 2. marta lēmumā bija secinājusi ka ATD patvaļīgi grozījusi iepirkuma līgumus ar AS "Nordeka" un pagarinājusi termiņu jauno autobusu uzrādīšanai un pārvadājumu sākšanai par divpadsmit mēnešiem – līdz šā gada 1. jūlijam. Tā kā "Nordeka" pasažieru pārvadājumus Vidzemē nebija sākusi, tiesa atzina, ka ATD pienākums esot ar šo uzņēmumu noslēgtās vienošanās par uzsākšanas termiņa pagarināšanu izbeigt. Tādu pašu uzdevumu ATD uzdeva arī satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs.

Ar to visa šī sāga, protams, nebeidzās, un šobrīd neizskatās, ka tai bez kompromisa kāds saprātīgs, visām pusēm, pasažierus ieskaitot, risinājums būtu iespējams. Līgumu laušanas procedūras vietā atkāpās ATD vadība, tikmēr Saeima un citas valsts iestādes turpina uzstāt, ka valsts pasūtījuma līgumi ar kartelī iesaistītajiem pārvadātāju uzņēmumiem jāizbeidz, vienlaikus nodrošinot pārvadājumu pakalpojumu reģionu pasažieriem. Bet tas nozīmē – desmitiem kontraktu, simtiem autobusu un arī šoferu!

Lai viss būtu godīgi, vienīgā izeja šajā situācijā ir ATD un pārkāpumos apsūdzēto uzņēmumu labprātīga vienošanās, ka tie samaksā sodu un atkāpjas no līgumiem. 

Būtībā – atzīst savu vainu un uzņēmumus nolemj neizbēgamam bankrotam. Skaidrs, ka aizdomās turētie uzņēmumi nekādām apsūdzībām nepiekrīt un ar tiesvedībām nodrošina savu aizsardzību.

Tajā pašā Saeimas komisijas sēdē, kurā deputātus par situāciju reģionu pārvadājumos informēja ATD pagaidu vadītājs, piedalījās arī AS "Nordeka" valdes priekšsēdētājs Genrihs Peršteins, informējot, ka maršrutu tīkla daļu "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda" izpildē, proti, jaunu autobusu iegādē un aprīkošanā, AS "Nordeka" esot investējusi vairāk nekā divpadsmit miljonus eiro un patlaban ir pilnībā gatava sākt pakalpojumu sniegšanu no šā gada 1. jūlija. ATD jaunos uzņēmuma autobusus ir apskatījusi un pieņēmusi, un tas faktiski arī apliecinot iepirkuma līguma izpildes turpinājumu un pakalpojuma uzsākšanu. Tas arī esot tagadējais atskaites punkts uzņēmumam.