Pēc smagās 10. janvāra avārijas uz Ventspils šosejas reģionu izglītības iestādes un pašvaldības analizējušas drošības jautājumus par skolēnu vešanu uz dažādiem pasākumiem.
18. februārī publicējām rakstu "Lai koncerta vietā nebūtu bēres", kur izkristalizējās vairāki secinājumi, tostarp, ka pašvaldības nepietiekami piešķirtais finansējums pašdarbības kolektīvu braucieniem var novest pie apšaubāma pakalpojuma sniedzēja. Ventspils domes vadība nolēmusi veikt vairākas pārmaiņas, tajā skaitā nolemts arī, ka skolēnus turpmāk nedrīkstēšot pārvadāt šoferi, kuriem nav vismaz trīs gadu autobusu vadītāja pieredze, un sliktos laika apstākļos pakalpojuma sniedzējs braucienu varēšot atteikt. Ko reģionu laikrakstu žurnālisti atklājuši, sekojot "Latvijas Avīzes" publikācijā aizsāktajam tematam?
Alga par mazu
Ceļu satiksmes drošības direkcijas satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis intervijā žurnālā "Klubs" nesen pauda bažas, ka profesionālie autovadītāji strauji noveco, ka jaunie šo profesiju neizvēlas un tāpēc ne velti šobrīd esot atvieglota autovadītāja apliecības iegūšana – no B kategorijas pa taisno uz autobusu. Taču, lai piesaistītu profesionālus autobusu vadītājus, nepietiek ar atvieglojumiem – kā viens no būtiskākajiem stimuliem ir alga. Aizkraukles novada laikraksta "Staburags" žurnālists Imants Kaziļuns raksta, ka autobusa vadītājam atalgojums esot zem tūkstoš eiro pirms nodokļu nomaksas. Piemēram, Nodarbinātības valsts aģentūras mājaslapā
internetā darba sludinājumos žurnālists izlasījis, ka Ogres novada Ķeguma pilsētas pārvalde piedāvājot pilnu darba slodzi autobusa vadītājam par 980 eiro mēnesī, kas ir apmēram tikpat, cik krāvējam lielveikalā.
Pieredzējuša autovadītāja algai vajadzētu būt līdz pat diviem tūkstošiem eiro, domā žurnālists.
Arī Jaunjelgavas Kultūras centra vadītājai Sandrai Smonai ir tiesības sēsties pie pasažieru autobusa stūres, un viņa varētu ar savas iestādes autobusu vest uz pasākumiem kultūras centra pašdarbniekus, taču vadītāja apzinās, ka viņai trūkst nepieciešamo iemaņu, lai to darītu. Kultūras centram esot savs šoferis, ar kuru noslēgts līgums.
Koknesietis Aldis Āre, kurš ir autobusa vadītājs uzņēmumā "Amber Buss", par gados jauniem kolēģiem, kuri labprāt vestu bērnus uz pasākumiem, laikrakstam "Staburags" saka: tādu ir ļoti maz. Parunājot ar tiem, kuriem ir D kategorijas vadītāja apliecība, visi teikuši, ka kategoriski atsakoties vest bērnus, arī lielās atbildības dēļ.
Par naudas trūkumu nesūdzas
Daudzās pašvaldībās ir savi gadiem zināmie autobusu šoferi, kuri nerada bažas par profesionālajām spējām. To vidū ir arī Latvijā otrā mazākā pašvaldība – Valkas novads, kur nepastāvot jautājums par šoferu uzticamību, jo skolēnus lielākoties pārvadājot pašvaldībā strādājošie skolēnu autobusu šoferi ar ilgu gadu pieredzi. Laikraksta "Ziemeļlatvija" žurnāliste Inga Karpova raksta, ka arī tad, ja nepieciešams izmantot ārpakalpojumu, skolēnus pārvadājot vietējie, kuri nodarbojas ar šo uzņēmējdarbības veidu un ir pazīstami.
Pašvaldībai esot seši skolēnu pārvadāšanai paredzēti autobusi un pieci šoferi. Finansējums šim nolūkam esot iekļauts katras izglītības iestādes budžetā, un laikrakstā neizskan bažas, ka naudas nepietiekot.
Pašvaldība esot izstrādājusi noteikumus par skolēnu braucieniem izglītojošās ekskursijās un uz konkursiem, kā arī sporta sacensībām. Valkas novada pašvaldības Izglītības, sporta un jaunatnes nodaļas vadītājs Rolands Rastaks gan atzīst, ka pēdējā laikā bieži esot nepieciešami ārpakalpojumi, jo sacensības, skates un koncerti nereti notiekot brīvdienās. Taču Valkas novadā viss esot stingri reglamentēts. Līdzko skolas vadība saņemot brauciena organizatora iesniegumu, tā tiekot izdots vadības rīkojums par to, kurš konkrētajā izbraucienā ir atbildīgais par bērniem. Notiekot skolēnu drošības instruktāža, tostarp par drošības jostu lietošanu.
Par naudas trūkumu skolēnu pārvadāšanai nesūrojas arī Jelgavas pilsēta. Pilsētas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza laikrakstam "Zemgales Ziņas" stāsta, ka noslēgta vienošanās ar SIA "Rixco" par transporta pakalpojumu nodrošināšanu pilsētas izglītības iestādēs. Arī Jelgavas novada pašvaldībai esot līgums ar šo firmu. Tai piederot jauni un moderni autobusi.
6 °C



















































































































![Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. No senajām saimniecībām sešas ir muzeja pārziņā, bet "Lejasvēveri" un "Jaunvēveri" ir mantinieku privātīpašums. Interneta vietnē "visit.cesis.lv" teikts: "Vēveri ir Piebalgai raksturīga zemnieku amatnieku sētu grupa, kuras vēsture datējama, sākot ar 16. gs. vidu. 19. gs. galvenais peļņas avots Vēveros ir aušana, katrā mājā klaudzēja 2–4 stelles. Sākoties "Mērnieku laikiem" (19. gs. 70.–80. gadi), kad piebaldzēni izpērk zemi no muižas, Vēveros ir izveidojušās astoņas saimniecības. Mūsdienās dabā redzams šo astoņu sētu savstarpējais izkārtojums un apbūve. Lai saglabātu vēsturiski veidojušos kultūrainavu ar senatnīgām sētām, ēkām, ceļiem, koku stādījumiem, Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. [..] Vēveru ekspozīcijā aplūkojama ne tikai tradicionālā piebaldzēnu sētu apbūve, bet arī dažādi amatnieku un zemkopju darbarīki, mūsdienu cilvēkam neierasti mājsaimniecības priekšmeti un lietas. Vēveru kalna augstākajā vietā (226 m virs jūras līmeņa) slejas ap 1875. g. Kalna Vēveru saimnieka būvētās vējdzirnavas. No dzirnavu galerijas un augšējā stāva lieliski redzams Vēveru kopskats un Piebalgas tāles. Vēveros piedāvā meistarklasi maizes cepšanā īstā maizes krāsnī." Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. No senajām saimniecībām sešas ir muzeja pārziņā, bet "Lejasvēveri" un "Jaunvēveri" ir mantinieku privātīpašums. Interneta vietnē "visit.cesis.lv" teikts: "Vēveri ir Piebalgai raksturīga zemnieku amatnieku sētu grupa, kuras vēsture datējama, sākot ar 16. gs. vidu. 19. gs. galvenais peļņas avots Vēveros ir aušana, katrā mājā klaudzēja 2–4 stelles. Sākoties "Mērnieku laikiem" (19. gs. 70.–80. gadi), kad piebaldzēni izpērk zemi no muižas, Vēveros ir izveidojušās astoņas saimniecības. Mūsdienās dabā redzams šo astoņu sētu savstarpējais izkārtojums un apbūve. Lai saglabātu vēsturiski veidojušos kultūrainavu ar senatnīgām sētām, ēkām, ceļiem, koku stādījumiem, Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. [..] Vēveru ekspozīcijā aplūkojama ne tikai tradicionālā piebaldzēnu sētu apbūve, bet arī dažādi amatnieku un zemkopju darbarīki, mūsdienu cilvēkam neierasti mājsaimniecības priekšmeti un lietas. Vēveru kalna augstākajā vietā (226 m virs jūras līmeņa) slejas ap 1875. g. Kalna Vēveru saimnieka būvētās vējdzirnavas. No dzirnavu galerijas un augšējā stāva lieliski redzams Vēveru kopskats un Piebalgas tāles. Vēveros piedāvā meistarklasi maizes cepšanā īstā maizes krāsnī."](https://media.lasi.lv/media/cache/article__card__xl__jpeg/uploads/media/image/20251209210945693873f9205a6.jpg)






































































































































