Baltijas valstīs, gluži tāpat kā visā Eiropā, aktīvi tiek pētītas zaļā ūdeņraža ieguves, izmantošanas un uzglabāšanas iespējas, kā arī meklēti atbilstošas infrastruktūras izveidošanas risinājumi.
Baltijas jūras reģions ir bagāts ar atjaunojamiem energoresursiem, līdz ar to tam ir potenciāls līdz 2030. gadam nodrošināt līdz pat 45% tīra ūdeņraža ražošanu, ko paredz "REPowerEU" plāns. Baltijas jūras reģionā ir ievērojams sauszemes un jūras vēja enerģijas izmantošanas potenciāls, ko var izmantot ūdeņraža ražošanai un tīra ūdeņraža tirgus attīstīšanai jau tuvākajā nākotnē. Tāpēc infrastruktūras un rūpniecības uzņēmumi, kas darbojas Baltijas jūras reģionā, šobrīd strādā pie ūdeņraža cauruļvadu infrastruktūras, lai attīstītu jaunu atjaunojamās enerģijas un ūdeņraža ražošanas nozari.
Veido kopīgu infrastruktūru
Lai izveidotu infrastruktūru un tirgu, kas atbilst "REPowerEU" plānam, reģionālajiem mērķiem, valstu stratēģijām un Eiropas ūdeņraža mugurkaula iniciatīvai, Baltijas jūras reģiona valstu gāzes pārvades sistēmas operatori ir uzsākuši vairākus liela mēroga pētījumus pārrobežu ūdeņraža infrastruktūras projektu attīstībai. Pašlaik Baltijas jūras reģionā ir aizsākti trīs ūdeņraža infrastruktūras pārrobežu projekti – Ziemeļu–Baltijas ūdeņraža koridors, Baltijas jūras ūdeņraža kolektors un Ziemeļu ūdeņraža ceļš. AS "Conexus Baltic Grid" kopīgi ar citu valstu pārvades sistēmu operatoriem "Gasgrid Finland" (Somija), "Elering" (Igaunija), "Amber Grid" (Lietuva), "Gaz System Poland" (Polija) un "Ontras" (Vācija) ir uzsākuši Ziemeļu–Baltijas ūdeņraža koridora projektu, kā ietvaros līdz 2030. gadam ir paredzēts izveidot pārrobežu ūdeņraža pārvades koridoru no Somijas caur Igauniju, Latviju, Lietuvu un Poliju līdz Vācijai. Turklāt
valstu gāzes pārvades sistēmas operatori koordinēti plāno īstenot arī citus projektus, kas aptvers pārrobežu starpsavienojumus, iekšzemes maģistrāles un ūdeņraža uzglabāšanu.
Plānošana buksē, projektos esam līderi
Ja atjaunīgās enerģijas projektu – saules un vēja parku būvniecībā – esam krietni vien iepakaļ abām kaimiņvalstīm Lietuvai un Igaunijai, tad ar ūdeņraža projektiem mums sokas daudz labāk. Piemēram, "Rīgas satiksmei" ir desmit ar ūdeņradi darbināmi trolejbusi – šī izvēle gan tikusi arī nopietni kritizēta, jo inovatīvās tehnoloģijas transportlīdzekļi īpaši bieži jāremontē. Tāpat "Rīgas satiksmei" ir arī ūdeņraža ražošanas un uzpildes stacija, kas spēj saražot 300 kilogramu (kg) ūdeņraža dienā, kā arī veidot 600 kg šā resursa uzkrājumus. Tādējādi šobrīd ilgstoši esam vienīgā valsts Baltijas reģionā, kurai ir sava ūdeņraža uzpildes stacija. Tiesa gan, šobrīd vēl tiek ražots tā dēvētais pelēkais ūdeņradis, kura ieguves laikā rodas CO2 emisijas. "Projektā bija iezīmēts virziens, kā šo ūdeņradi padarīt zaļu vai vismaz klimatneitrālu. Ir konsekventi jāīsteno nākamie soļi," teic Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes priekšsēdētājs Ģirts Greiškalns, norādot, ka Latvija ir priekšā kaimiņiem ar jau apstiprinātiem un šobrīd īstenotiem projektiem.
"Mēs no Latvijas koordinējam ūdeņraža autobusa testa braucienus 13 Eiropas valstīs, drīzumā sāksies ceturtais šā testa posms arī Skandināvijā,"
informē Ģ. Greiškalns, secinot, ka Latvija ir priekšā Igaunijai un Lietuvai ar praktisko projektu priekšizpēti, pilotēšanu un tālāko mērogošanu, savukārt iepaliek to projektu īstenošanā, par kuriem atbild valsts pārvalde. "Igaunijā ir ministriju, Inovācijas aģentūras atbalsts, izveidota valsts mēroga liela ūdeņraža ieleja, Lietuvā ir iezīmēta attīstības stratēģija – divas vai trīs ūdeņraža ielejas, bet Latvijā šajā ziņā nav pilnīgi nekā – nedz plānošanas politiskā līmenī, nedz jelkādas ceļa kartes," rezumē Ģ. Greiškalns.
Lidostās pēta nākotnes degvielu
Šobrīd Baltijas jūras reģiona valstu lidostas pēta zaļo ūdeņradi kā aviācijas nākotnes degvielu. "Interreg" projekta "Baltijas jūras reģiona ūdeņraža gaisa transports – Baltijas jūras reģiona lidostu sagatavošana zaļajam ūdeņradim" ("BSR HyAirport") ietvaros tiek strādāts pie inovācijām, lai trīs gadu laikā radītu priekšnosacījumus lidostu infrastruktūras pielāgošanai ar ūdeņradi darbināmu gaisa kuģu lidojumiem, sagatavotu lidostas zaļā ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei. Projektā, kuru īsteno 16 partnerorganizācijas septiņās valstīs, ir iesaistījušās arī visas trīs Baltijas valstu lidostas, tostarp arī starptautiskā lidosta "Rīga". Tā vadošais partneris ir Hamburgas lidosta Vācijā. Projekts tika uzsākts pērnā gada rudenī un ilgs līdz 2026. gadam. Tā kopējais budžets, ieskaitot Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējumu, ir 4,8 miljoni eiro. Rīgas lidostas darbam projektā paredzēti aptuveni 420 tūkstoši eiro.
"Rīgas lidosta iesaistās vairāku projekta darba grupu darbā – gan tiesiskā ietvara izpētē un rekomendāciju izstrādē ūdeņraža tehnoloģiju ieviešanai gaisa kuģu apkalpošanas un lidlauka tehnikas darba procesos, gan – projekta vēlākās fāzēs – ar ūdeņradi darbināmu gaisa kuģu un lidlauka uzturēšanas tehnikas testēšanā un ūdeņraža tehnoloģiju izmantošanas ekonomiskā pamatojuma izpētē," klāsta VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" valdes loceklis Normunds Feierbergs.
Šobrīd Rīgas lidosta ir projekta pirmajā fāzē – tiek veikta informācijas apkopošana un analīze par ūdeņraža ieviešanas un izmantošanas juridiskajiem un drošuma aspektiem aviācijā.
"Esam sagatavojuši priekšizpētes materiālu par ES un Latvijas tiesību aktiem un standartiem ūdeņraža tehnoloģiju ieviešanas regulējumam, kas tagad tiek detalizēti diskutēts ar projekta partneriem. Turpmāk tiks sagatavotas rekomendācijas normatīvo aktu izmaiņām un drošības procedūrām lidostās. Kopā ar citiem projekta partneriem citstarp pētām arī lietderību pārejai uz ūdeņraža izmantošanu lidlauka uzturēšanas tehnikas darbināšanai," informē N. Feierbergs. Šie priekšdarbi nepieciešami, lai sagatavotos ar ūdeņradi darbināmas tehnikas testēšanai lidostās. "Kopā ar citiem projekta partneriem strādājam arī ar potenciālajiem šādas specializētās tehnikas ražotājiem. Projekta gaitā tiks arī vērtēts, vai un cik lielā apjomā (arī – kādos attālumos) Baltijas jūras reģionā varētu izmantot ar ūdeņradi darbināmas lidmašīnas. Ja pieejamās tehnoloģijas ļaus nodrošināt lidojumus pietiekamā attālumā, arī Rīgas lidosta ir pieteikusies būt par vienu no šādu testa lidojumu uzņēmējām, tomēr pagaidām ir pāragri spriest, vai projekta ietvaros šāds lidojums uz Rīgu būs tehniski iespējams," skaidro N. Feierbergs.