Mēbeļu ražošanas nozarē akcents jāliek uz preču dizainu, jo tieši tas pieaugošā importa spiediena apstākļos izšķir vietējo mēbeļu ražotāju ražošanas jaudu un likteni, uzskata Latvijas Mēbeļu ražotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Erele.
Mēbeļu nozares dalībnieki šā gada pirmo pusgadu nosaukuši par šūpolēm – no pasūtījumu lejupslīdes pavasarī uz biznesam patukšu vasaru līdz šobrīd beidzot vērojamai augšupejai, kad beidzot sāk ienākt pasūtījumi uz rudeni. Kā ražotāji pielāgo biznesu atbilstoši šādām svārstībām?
I. Erele: Protams, vasaras atvaļinājumi un skolēnu brīvlaiks atbalsojas ikdienas darbā, pasūtījumos un izejmateriālu piegādēs. Tomēr vasara pienāk katru gadu un šim nevajadzētu būt pārsteigumam, bet gan jau iepriekš izstrādātai pieejai, kā mazināt sezonālo ietekmi uz ražošanas procesiem. Tādai pieejai būtu jābūt katrā uzņēmumā. Dažkārt risinājums ir kolektīvie atvaļinājumi, dažkārt bērnudārzi ar bērnu pieskatīšanu turpat uzņēmumā vai vasaras nometnes darbinieku bērniem, dažkārt samazināts darba laiks vai kāda cita specifiska pieeja.
Tomēr līdztekus sezonālām svārstībām nozarei joprojām ir arī citi izaicinājumi.
Pamatīgu ietekmi gan uz ražotājiem, gan tirgu veidoja kovids, piegādes ķēžu pārrāvumi, inflācija, cenu pieaugumi, paaugstināta aizdevumu procentu likme un būvniecības stagnācija, arī autobūves problēmas un vēl daudzi citi faktori.
Agrākajos gados, īpaši pirms breksita, koka mēbeļu nozares balsts bija eksports, taču šogad tam ir jūtams kritums. Vai tā jau iezīmējas tendence?
Jā, Latvijas koka mēbeļu eksports šogad pirmajos piecos mēnešos salīdzinājumā ar 2023. gada attiecīgo periodu samazinājies par 16,1%, visvairāk mēbeļu joprojām pārdots Dānijā. Bet priecē, ka atkal vērojams pieaugums un veiksmīgas sadarbības piemēri ar Apvienoto Karalisti, var cerēt, ka breksita ietekme pārvarēta.
Otrs būtisks aspekts, kuru nevaram ignorēt, ir tas, ka šā gada piecos mēnešos piecas reizes pieaudzis koka mēbeļu imports no Ķīnas.
Un te nāk prātā retorisks jautājums, ko uzdod daudzi, proti, nu kā no otras pasaules malas atvestas lētas mēbeles var būt ilgtspējīgas, "zaļi" ražotas, nemaz nerunājot par to, ka tas neatbalsta mūsu ekonomiku. Un, iespējams, ka tie, kas šausminās, paši pērk šādas mēbeles, jo nereti Ķīna konkurē segmentos, kuros nav plaša vietējā piedāvājuma. Tāpat būtiski, ka Ķīna var piedāvāt tirgum gan lētu un sliktas kvalitātes preci, gan arī dārgāku un labas kvalitātes preci. Līdz ar to veikalos redzamais piedāvājums ir atkarīgs no mūsu pašu tirgotājiem, tirdzniecības ķēdēm un viņu iepirkumu speciālistiem.
Statistikas dati rāda, ka vietējais mēbeļu tirgus kopš 2017. gada ir samazinājies par aptuveni 6%. Vai arī tā ir tendence?
Vietējos ražotājus pircēji atbalsta mazāk. Tā ir tendence gan publiskajā sektorā iepirkumos, gan arī individuālajos pasūtījumos un pirkumos. Citviet Eiropā izteikti jūtams, ka iedzīvotāji apzināti izvēlas vietējo preci, zinot, ka tas atgriežas valsts ekonomikā nodokļu veidā.