Sunny 15.1 °C
T. 04.06
Elfrīda, Sindija, Sintija
SEKO MUMS
Reklāma
Pēc vidusskolas beigšanas, 1959. gads.
Pēc vidusskolas beigšanas, 1959. gads.
Foto: Foto no privātā arhīva. / Latvijas Mediji

20. gadsimta 30. gadu nogalē Rīgā satiekas divi jauni latgalieši – Juris un Veronika. 1937. gadā viņi kļūst par Kairišu ģimeni, bet 1941. gada 8. aprīlī pasaulē nāk pirmdzimtā meitiņa Astrīda. Pasaulē jau plosās karš, Latvijā vēl tic, ka pāri robežai tas nepārvelsies. Un neviens nespēj pat nojaust, ka mazais, trauslais cilvēciņš, kuram jāizdzīvo šajā baisajā laikā, reiz kļūs par vienu no Latvijas teātra un kino spilgtākajām personībām, vienu no Latvijas Nacionālā teātra trupas mugurkaula skriemeļiem.

Reklāma

Astrīda Kairiša vārda tiešā nozīmē pavada uz skatuves dēļiem visu savu pieauguša cilvēka mūžu, pēdējās "Pūt, vējiņi!" izrādēs iejūtoties vecās Zanes lomā neilgi pirms aiziešanas mūžībā. Ievas Strukas iejūtīgais un dziļi personiskais pieskāriens aktrises dzīvei ieguvis nosaukumu "Kafija un cigaretes. Astrīda". 

Ievas Strukas iejūtīgais un dziļi personiskais pieskāriens aktrises dzīvei ieguvis nosaukumu "Kafija un cigaretes. Astrīda".

Piedāvājam lasītājiem nelielu fragmentu no grāmatas 80 etīdēm. 

Katram aktrises mūža gadam veltīta lapa, kuras vienā pusē ir etīde, otrā - fotogrāfija, un visas lapas var no grāmatas izplēst.

Pa apburtu ceļu iet māsas

1975. gadā padomju jaunatnei domātajā populārajā žurnālā “Liesma” tiek publicēts Anitas Danosas veidots dubultportrets “Pa apburtu ceļu iet māsas”, kas veltīts māsām Kairišām. Tobrīd Astrīda ir visu uzmanības lokā, pateicoties teātra un kino lomām, savukārt Digna ir guvusi ievērību kā dejotāja.

Mazā Astrīda ar mammu Veroniku un tēti Juri, 1941. gads

Dignas ceļš uz deju sākas pie Zinaīdas Zeltmates Poligrāfiķu centrālajā klubā, tad līdz ar skolotāju viņa dodas dejot uz jaundibināto “Dzintariņu” Mazajā ģildē, bet uz baletskolu, kad jaunākajai māsai paliek desmit gadi, viņu aizved Astrīda, jo tikai aklais neredz, ka Digna pat pēc nogurdinošiem deju mēģinājumiem neiet kā visi bērni, bet turpina teciņiem vien un lēkdama uz vienas kājas. Dejo, nevis iet.

“Uz baletskolu es Dignu aizvedu pati, nepasakot mammai – es uzzināju adresi, uzzināju, kā aizbraukt... Es Dignai pat neprasīju, vai viņa grib. Es teicu – ejam, un viņa, uz vienas kājas lēkādama, piekrita – ejam. Un tā mēs aizgājām. Bet Dignai tiešām patika dejot un kustēties, viņa bija kā ūdenszāle. Dotumi viņai nebija izcili, bet viņa bija ļoti centīga un panāca visu ar darbu. Un mamma neliedza – ņemies ar māsu, ja gribi! Viņa pieslēdzās vēlāk, kad redzēja, ka tas ir nopietni. Baletskolas bērnus dažkārt ņēma operas izrādēs, tad viņa brauca sagaidīt Dignu pēc izrādēm, veda uz mājām. Turklāt es jau drīz vien pazudu Liepājā, tā ka viņai palika tikai viena meita.”

Bērnībā Digna ir komunikabla meitenīte, kura labprāt iebāž degunu visur, kur kaut kas notiek – pat ja tā ir kapliča, uz kuru tikko atvests jauns apbedāmais. Bet, ja tev vēlme draudzēties jāremdina ar miroņiem un viņu piederīgajiem, zināma savrupība rodas arī komunikablā bērnā.

“Kad bija jāēd pusdienas, mamma man vienmēr lika iet pēc Dignas. Un tad es gāju uz kapiem, jo Dignu vienmēr varēja tur atrast ar mazu grābeklīti grābjam kapus. Citu bērnu mūsmājās nebija, tikai mācītājs, kas ar mums nekontaktējās, un viņa saimniece, kurai Digna teica, ka viņa vēl neko nav ēdusi, pat ja bija, jo mamma jau bez ēšanas viņu laukā no mājām nelaida. Saimniece viņu vienmēr pabaroja pa otram lāgam, un tur viss viņai likās garšīgāks.”

Digna no mammas mantojusi kustīgumu un ātru un loģisku domāšanu, protams, ja saņemas, kā smejas Astrīda. To, ka Digna būs dejotāja, kādas lietišķas pastaigas uz Sarkandaugavu reizē Astrīdas un Dignas mammai pareģo arī čigāniete. Rīgas Horeogrāfijas vidusskolu Digna pabeidz 1964. gadā un uzreiz tiek pieņemta darbā operas baleta trupā, kur divdesmit gadu garumā dejo galvenokārt raksturlomas un solodejas. Tā kā baleta viesizrāžu programmās bieži tiek iekļauti arī skatuves deju priekšnesumi, Digna pārstāvējusi latviešu deju arī gluži neparastās vietās – Meksikā un Indijā. Savukārt kopā ar partneri Bazilu Bajāru Digna nosaukta par labākajiem latviešu skatuviskās dejas dejotājiem, tāpēc 1973. gadā piedalījušies PSRS mākslinieku grupas trīs mēnešu turnejā Āfrikas vidienē – Zambijā, Tanzānijā, Kenijā, Ruandā, Etiopijā un Somālijā. Minētajā rakstā par abām māsām baletmeistare Irēna Strode iezīmē Dignas talanta atšķirību no citām raksturdejotājām – ne versmojošs temperaments, bet aristokrātisks smalkums un elegance, kad pārdomāta ir ik rokas kustība, skatuviskā pievilcība un milzīgas darbaspējas. Lepns atturīgums un smalkums ir epiteti, ko baleta kritiķis Ēriks Tivums veltī arī Dignas audzēkņiem tautas deju ansamblī “Dancis”, kur Digna ir repetitore ilgus gadus, vēl paralēli darbam baletā.

Reklāma
Reklāma

Visu mūžu Digna izbauda jaunākās māsas plusus un mīnusus. Bērnībā tas nozīmē pāršūtas drēbes un iestaigātas kurpes, vecumdienās – pēc Astrīdas aiziešanas mūžībā – milzīgu vientulību, jo savu ģimeni Digna tā arī neizveido. Dzīves vidū – Astrīdu kā draudzeni, uzticības personu un padomdevēju. Periodiem – arī kopīgu dzīvi gan Sesku ielas namiņā, ko tēvs uzceļ 60. gadu vidū, gan Āgenskalna dzīvoklī. Digna burtiski dievina Astrīdu, bet Astrīda savādā kārtā reizēm baidās no Dignas, it kā Digna varētu pateikt ko tādu, kas abas varētu skumdināt.

Zane izrādē "Pūt, vējiņi" 1968. gadā.

Pirmās izrādes

Veronikai ir vecāka māsa Monika un divas jaunākas māsas – Tekla un Amālija. Visām ir labas balsis, bet teātris vilina tikai Amāliju, tāpēc viņa atsaukusies Muzikālā komēdijas teātra sludinājumam un sākusi tur dziedāt. Vispirms pat dažas nopietnas lomas, jo tūlīt pēc kara pietrūkst izglītotu solistu, vēlāk pārgājusi dziedāt korī. Par vienu no tām – Anku – ideoloģiski nevainojamajā Jurija Miļutina operetē “Trembita” Amālija Kraukle iemūžināta arī žurnālā “Zvaigzne”. Par otru – Karolīnu – vairāk zināms no ģimenes nostāstiem.

Astrīda bieži tiek ņemta līdzi uz Muzikālo komēdiju, jo tas bijis liels kārdinājums. “Es uz turieni burtiski plēsos, tad nu mani arī veda, iesēdināja orķestra bedrē, un no turienes es vairāk klausījos nekā redzēju operetes. Tie tad arī ir mani pirmie profesionālā teātra iespaidi. Atceros, ka redzēju “Silvu” un “Karolīnu”, un pēc tās arī telīti laukos nokristījām par Karolīnu.”

Arī pati Astrīda ir skaistas balss īpašniece ar teicamu dzirdi, bet tikpat lielā mērā viņai patīk un padodas dejošana, un reiz skolas gados viņa kopā ar deju kolektīvu uzstājusies pat uz Opernama skatuves. Savukārt uz Nacionālo teātri Astrīda pirmoreiz dodas kopā ar klasi, kad apmeklē 1955. gada vēsturisko lugas “Skroderdienas Silmačos” iestudējumu. To, kas gandrīz nejaušības dēļ tiek iestudēts Nacionālajā (padomju laikā – Drāmas), nevis Dailes teātrī un kļūst par Nacionālā teātra zelta fonda repertuāru, kur pēc nieka divdesmit gadiem Astrīda pati spēlēs Antoniju daudzu gadu garumā, bet vēl pēc laika arī Tomuļmāti un Bebeni.

“Toreiz es gaidīju tikai žīdus, bērnus un vecenes. Man ne Elīna, ne Antonija nepatika – šitās cietējas es ciest nevarēju un gaidīju, lai ātrāk pazūd no skatuves. Tā ar tiem skolas iespaidiem.”

Tā kā Sarkandaugavas skolā netrūkst teātra mīļotāju un no šīs skolas Latvijas teātra un kino vidē ienāk gan kinorežisors Gunārs Piesis, gan Valmieras Drāmas teātra aktieris Jānis Zariņš un Jaunatnes teātra aktrise Ērika Gekiša, tad skolas bērni bieži dodas arī uz kultūras namu “Draudzība”, kur uzstājas amatierteātri. 

Par kādu no šādām reizēm pavisam agrā bērnībā Astrīda atceras: “Es esot sēdējusi un tad iebļāvusies – skrien šurp, skrien šurp! – pilnā rīklē. Acīmredzot kādu ķēra un kādam kaut kur bija jāmūk. Tik naiva es biju... Man patika skatīties teātri. Es sekoju katram tēlam. Es jutu līdzi. Tādas analīzes jau man nebija. Nē. Bet ar sirdi es tvēru visus notikumus, vajadzēja vai nevajadzēja – raudāju, vajadzēja vai nevajadzēja – smējos, jo man bija kaut kāda tāda patiesa interese. Ka es pati varētu kāpt uz skatuves – tādu domu es nepieļāvu.”

Reklāma

Savukārt vasaras paiet galvenokārt laukos pie mammas mammas Dubnas upes krastā, kur Astrīdu, Dignu un māsīcas aizved tūlīt pēc skolas laika beigām, lai augusta pēdējā nedēļā nomazgātu mutes un vestu atpakaļ uz Rīgu.

Pēc vidusskolas beigšanas, 1959. gads.

Ir tēlotājas spējas

“Uzvedība teicama. Sekmes teicamas. Uztver ātri, veic patstāvīgus darbus, neatlaidīga, stipra griba, valdītāja, laipna, patiesa, taisnīga, tīrīga, kārtīga, godīga. Spējīga dejotāja.” / 1951

“Uzvedība teicama. Sekmes labas. Uztver ātri, ātri nogurst. Laipna, patiesa, tīrīga, godīga.” / 1952

Skolotāja Ozola par Astrīdu Kairišu veikusi pat divus pierakstus. Pēc trešās un pēc ceturtās klases. Līdzās citiem raksturojuma lielumiem uzmanības vērtas šķiet trīs lietas – “stipra griba”, “valdītāja” un “ātri nogurst”. 1951. un 1952. gada pavasaris joprojām ir Staļina valdīšanas laiks, pirmie pēckara gadi – ekonomiski smagi. Pirmajā klasē Astrīda neapmeklē skolu trešdaļu mācību gada un ieguļas pat slimnīcā, jo izslimo vidusauss iekaisumu. Arī ceturtajā un piektajā klasē ir slimības periodi. Cita starpā, iespējams, tieši trūcīgajā bērnībā aizsākusies Astrīdas nepiesātināmā apetīte, ko viņas vielmaiņa ļauj remdēt, līdz pat mūža beigām nedomājot par diētām un kalorijām.

Līdzko sākumskolas klases nomaina pamatskolas gadi, tā Astrīdas atzīmes mācībās patiešām strauji nobāzējas četrinieka līmenī visos priekšmetos, izņemot dziedāšanu un fizkultūru, kur gozējas piecnieki un ko nākamās teātra aktrises “leksikā” varētu tulkot kā dejošanu un fizisku veiklību. Rīgas 21. septiņgadīgās pamatskolas 7.b klasi viņa beidz un izlaidumu svin 1955. gada 14. jūnijā. Dienā, kad paiet četrpadsmit gadi kopš pirmajām lielajām represijām.

Saglabātais skolas beigšanas raksturojums, ko šoreiz raksta klases audzinātājs V. Liepiņš, lai ir trešais un pēdējais: “Mācībās uzrādīja teicamas un labas sekmes, kaut gan samērā daudz kavēja slimības dēļ, sevišķi 5. un 6. klasē. Uztver ātri un pareizi. Atmiņa laba. Domā un spriež lietišķi, apdomīgi. Strādā patstāvīgi, sistemātiski, kārtīgi un rūpīgi, bet darbā ātri nogurst, jo veselība nav stipra. Ļoti dzīva, kustīga; stundās viņai grūti ilgstoši koncentrēties. Ar biedrenēm laipna, saticīga, bet ciešāka draudzība tikai ar nedaudzām. Šai ziņā viņa ļoti izvēlīga. Sabiedriskajā darbā un mākslinieciskās pašdarbības priekšnesumos ņēma aktīvu dalību, jo viņai ir dejotājas, deklamētājas un tēlotājas spējas. Aktīvi piedalījās skolas Sarkanā Krusta organizācijā un izcīnīja GSA [Gatavs sanitārai aizsardzībai] normu izpildīšanā I vietu Rīgas pilsētas apjomā.”

Laura leģendārajā filmā "Ezera sonāte" 1976. gadā. Rūdolfs – Gunārs Cilinskis. Aleksandra Veisbārža foto

No Astrīdas pašas atmiņām par skolu varētu izlobīt pavisam citu portretu: “Matemātika man nepadevās – ne matemātika, ne fizika, ne ķīmija. Man patika latviešu valoda. Latviešu valodas skolotāja manī kaut ko pamanīja un uz svētkiem allaž lika runāt dzejolīšus, bet viņa neko neskaidroja, vienkārši lika sagatavot un pēc tam arī neko neteica – kā es esmu to izdarījusi. Tādu skolotāju, kam būtu bijusi milzīga nozīme manā dzīvē, es nevaru izcelt. Man bija vēstures skolotājs, no kura nāca milzīga labvēlība un siltums pret mums. Vidusskolas klases audzinātāja bija strikta matemātiķe, kas mani nevarēja ciest, jo man nepadevās viņas priekšmets. Un man tiešām nepadevās.”

Pievēršoties grāmatām, Astrīda atceras, ka mājas bibliotēkas viņai tāpat kā lielai daļai pēckara bērnu nav bijis, visas grāmatas nākas ņemt no bibliotēkas, bet mamma jau agri viņai ir iemācījusi lasīt. Tikai tad, kad mamma sāk strādāt algotu darbu, mājās parādās grāmatas. “Lai arī mamma bija studējusi, mūs abas bija jāapģērbj un jāpabaro, tāpēc grāmatu mājās nebija. Man patika lasīt kā bērnam, bet es tik daudz esmu izlasījusi, ka tagad man ir tā – es iesāku lasīt, bet doma, kas ir grāmatā, ierosina pašai savu domu, tāpēc man ir jāapstājas un jāizdomā sava doma. Un tikmēr es aizmirstu, kas tur bija, un sāku lasīt atkal no gala. Nu, tā man ir. Vai arī, ja es grāmatā, piemēram, kaut ko nesaprotu, es pāršķiru pāri vai aizšķiru pavisam, bet, ja manā priekšā ir cilvēks, es, pat ja kaut ko nesaprotu, vienalga koncentrējos, jo man viņš ir jādzird, un man viņa doma iekrīt galvā vai sirdī... Cilvēku es nevaru aizšķirt. Tāpēc man ļoti daudz dod dzīvais kontakts. Es daudz ko saņemu no otra cilvēka. Es uzzinu, ka ir citādāka doma, un tad ir iemesls analīzei, jo es no tās nevaru izsprukt, man dzīvs cilvēks ir to pateicis. Man joprojām ir interesanti ar cilvēkiem runāties, man ir interesanti viņos klausīties. Es nevaru teikt, ka es aktīvi runājos ar cilvēkiem, bet es aktīvi klausos. Nezinu, kāpēc.”

Grāmatas autore Ieva Struka.

Grāmatu var iegādāties šeit

KONTEKSTS

Grāmatu izdevniecība "Latvijas Mediji" darbu sāka 1998. gadā ar latviešu rakstnieka Vladimira Kaijaka romānu "Enijas bize". Oriģinālliteratūra allaž ir bijusi izdevniecības galvenais stūrakmens un veiksmes stāsts. Vairāki romāni saņēmuši "Lielo lasītāju balvu". Šodien izdevniecība "Latvijas Mediji" piedāvā oriģinālo un tulkoto literatūru, vēsturi un dokumentālo literatūru, praktiskās grāmatas, gadagrāmatas, kalendārus, bērnu grāmatas. Katru gadu izdevniecība lasītāju rokās nodod vairāk nekā 100 dažādu nosaukumu darbus.

Jaunākās grāmatas meklē izdevniecības veikalā šeit

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma