Partly cloudy 12.4 °C
P. 30.05
Lolita, Vitolds
SEKO MUMS
Reklāma
Brazīliešu režisors Klebers Mendonsa Filu fotosesijā pēc tam, kad saņēma Labākā režisora balvu par filmu "Slepenais aģents" ("O Agente Secreto" jeb "L'Agent secret"), kā arī pieņēma Labākā aktiera balvu brazīliešu aktiera Vagnera Mouras vārdā.
Brazīliešu režisors Klebers Mendonsa Filu fotosesijā pēc tam, kad saņēma Labākā režisora balvu par filmu "Slepenais aģents" ("O Agente Secreto" jeb "L'Agent secret"), kā arī pieņēma Labākā aktiera balvu brazīliešu aktiera Vagnera Mouras vārdā.
Foto: AFP/Scanpix / Scanpix

78. Kannu festivāla atklāšana noteikti paliks vēsturē ar leģendārā amerikāņu aktiera Roberta de Niro godināšanu, piešķirot viņam "Zelta palmas zaru" par mūža ieguldījumu, viņa filmu fragmentu izlasi, viņa mācekļa, vārda visdziļākajā nozīmē, un kolēģa Leonardo di Kaprio aizkustinošajiem vārdiem un paša de Niro pateicības runu, kurā viņš cildināja festivālu kā mākslas brīvības citadeli, aicinot protestēt pret Trampa centieniem apspiest demokrātiju, tostarp caur tarifiem Eiropas filmām, un uzsverot pamatpostulātu – brīvības, vienlīdzības, brālības svarīgumu.

Reklāma

Bez attieksmes pret globālajiem notikumiem nu nekādi nevar

Ja nav iespējams palikt Kannās uz pilnīgi visu festivāla laiku, kad labāk tur būt – sākumā vai beigās –, lai nepalaistu garām labāko? Pēdējā dienā atkārto it kā labākās konkursa filmas, bet "Screen International" un "Le film francais" (britu un franču kinožurnāli) zvaigznītēm arī pilnībā uzticēties nevar.

Ko darīt, ja kādam agrāk par labu uzskatītam teātra un kino režisoram, kura pilsoniskā stāja šodien nav skaidri zināma un definējama (no "prostitute" līdz tomēr dalībai festivāla oficiālajā programmā "Kannu pirmizrādes"), tomēr izdevusies ļoti laba filma, kā šogad Kirilam Serebreņņikovam "Jozefa Mengeles pazušana"? Ko līdzēja, ka par viņa iepriekšējās filmas "Ļimonovs" (arī piedalījās Kannās) rādīšanu Rīgā "Baltijas pērlē" sabiedriskajā televīzijā sašutumu pauda mūsu aktīvākie un arī gudrākie kinoapskatnieki (tāpat kā par Šona Beikera "Anoru", kas Kannās ieguva "Zelta palmas zaru")? Vēlāk to Rīgā mierīgi rādīja visos kinoteātros, kaut arī ne tikai man krievu oligarhu izpriecu apdziedāšana Ņujorkā (kaut ar ironiju) laikā, kad notiek karš Ukrainā, šķita kā "spļāviens sejā" (tā arī uzrakstīju savā Kannu report), tas, protams, netraucēja filmas uzvaras gājienam, tā saņēma pat "Oskarus". Šons Beikers, pazīstams kā neatkarīgs režisors, acīmredzot neradīja nekādas aizdomas ne pagājušā gada Kannu festivāla žūrijai, ne Kinoakadēmijas biedriem par viņa iespējamo lojalitāti Putina Krievijai. Tikai šogad no intervijas "Screen International" ar Tomu Kvinnu uzzināju par "Zelta palmas zaru" aizkulisēm – viņa nodibinātās un vadītās producentu kompānijas "Neon" "ražā" jau ir seši "Zelta palmas zari". Šogad tā piedāvāja festivālam sešas filmas, no tām – konkursā divas: Žilijas Dikuro "Alfa" un Joahima Trīra "Sentimentāla vērtība".

Vēl pie autoriem ar neizprotamu pilsonisko stāju, izcelsmi un pat valstisko piederību pieskaitāms Sergejs Lozņica, kura filmas "Divi prokurori" līdzproducente ir Alize Ģelze (studija "White Pictures") un kas uzņemta arī Rīgā, viens no tās māksliniekiem ir Aldis Meinerts (par filmu var lasīt 21. maija "Kultūrzīmēs"). "Screen International" vērtējumā tā ilgu laiku turējās pirmajā vietā, tomēr, tā kā filmu rādīja pirmajās dienās, palaidu to garām. Līdzīgi kā ar Serebreņņikovu, vietējos apstākļus un sociālisma nometnes vēsturi labāk zinošo cilvēku attieksme pret filmu atšķiras no "veco rietumnieku" un krievu vērtējuma (skat. Sonoras Brokas rakstu "Kannu burbulī – kinomāksla un ekskluzīva bezrūpība" "kinoraksti.lv").

Zīmīgi, ka abu (tomēr, tomēr!) ar Krieviju saistīto režisoru darbi runā par pagātnes izvērtēšanu (Vergangenheitsbewältigung – trāpīgs apzīmējums vācu valodā), turklāt Serebreņņikovs par ilgi meklētu Aušvicas koncentrācijas nometnes atbildīgu medicīnisku darbinieku, nacistisko noziedznieku Jozefu Mengeli. Jaunākajā vecumā viņu atveido vācu aktieris Augusts Dīls, savas pārliecinošās spēles un tēmas dēļ radot iespaidu, ka krievu režisors izveidojis vācu filmu, kaut tā ir desmit valstu kopprodukcija. Cik dziļi viņā sēž tā attieksme pret cilvēkiem tikai kā pret miesu saviem eksperimentiem (brīžiem nespēju skatīties ekrānā!) un cik ilgi viņam izdevies palikt neatrastam kaut kur Dienvidamerikā, – tas pat kaut kā spiež domāt arī par mūsdienu slepkavām un to, vai viņi kādreiz tiks taisnīgi sodīti. Un tieši tas ir paradokss, ka uz to vedina šodien tik pretrunīgi uztverams krievu autors. Tas īsumā par mūsu attieksmi pret "Anoru", Ložņicu un Serebreņņikovu.

No kurienes – Austrumiem vai Ziemeļiem – var gaidīt cerību stariņu?

78. Kannu festivāla žūrijas sastāvs Žiljetas Binošas vadībā ļāva cerēt uz labu balvu sadalījumu. Meksikāņu režisors Karloss Reigadass, itāļu aktrise Alba Rorvahere, aktrise un režisore Halle Berija un vēl pieci citi – tiešām pārstāvēja labu mākslas kino.

Gandrīz visas festivāla divdesmit divas konkursa filmas kaut kādā veidā skāra taisnīguma, patiesības, piedošanas, izlīdzināšanās, žēlastības tēmas vai vismaz deva cerību tās iespējamībai.

Irāņu režisors Džafars Panāhi, kurš patiesi vairākus gadus bijis ieslodzīts cietumā, par savu puslegāli (kā stāsta) uzņemto filmu "Tikai nelaimes gadījums" pelnīti saņēma "Zelta palmas zaru".

Reklāma
Reklāma

Kādam bijušajam ieslodzītajam izdodas sagūstīt savu spīdzinātāju, bet, gatavojoties viņu aprakt dzīvu, viņu tomēr piemeklē šaubas un viņš aicina vēl vairākus citus cietušos kameras biedrus identificēt šo cilvēku. Izrauti no savas tā brīža nodarbes un situācijas (piemēram, kāzu fotosesijas), visi iesaistās tādā kā rituālā braucienā ar "upurjēru kastē". Bargajam sodam paredzētā sievai tieši tad jānāk pasaulē bērnam… Vai ar vienu palīdzīgu rīcību, vai ar skaļi izkliegtu nožēlu iespējama izlīdzināšanās? Tik būtiskus un sāpīgus jautājumus uzdod Panāhi filma. Viņa kontā jau ir arī Berlīnes un Venēcijas festivāla augstākie apbalvojumi.

"Zelta palmas zara" piešķiršana noslēguma ceremonijā bija divu brīnišķīgu mākslinieču – Žiljetas Binošas un Keitas Blanšetas – rokās. Skaists un laimīgs brīdis, kuram uzgavilēja visa zāle.

Norvēģu režisors un scenārists Joahims Trīrs (centrā) kopā ar ASV aktrisi Elli Faningu (no kreisās), norvēģu aktrisi Ingu Ibsdotteri Lilleāsu, norvēģu aktrisi Renāti Reinsvi un zviedru aktieri Stellanu Skašgordu pēc "Grand Prix" saņemšanas par filmu "Sentimentālā vērtība" ("Affeksjonsverdi") 78. Kannu kinofestivāla noslēguma ceremonijā, 2025. gada 24. maijā.

Arī norvēģu režisors Joahims Trīrs ir festivālu mīlulis. Šogad Kannās viņš saņēma žūrijas "Grand Prix" par filmu "Sentimentāla vērtība", kas patiesībā jau arī runā par saprašanos un izlīdzināšanos – tikai citā zemē, citā vidē. Teātris, filma, meitas bez tēva, atgriešanās, cerības uz jaunu radošu uzrāvienu, vēl viena filma filmā, bet kamerformātā, visur jau pieminētais Čehovs, Ibsens, Bergmans. Vienā no galvenajām lomām – Trīra "mūza", lieliskā aktrise Renāte Reinsve (redzēta ne tikai Trīra darbos, bet arī nesen pie mums filmā "Armands"). Prieks pēc ilgāka laika labā lomā redzēt otra Trīra – Larsa fon Trīra – aktieri Stellanu Skašgordu sliktā tēva, režisora lomā. Ir, ir lomas arī vairs ne tik jauniem māksliniekiem! Arī ziemeļvalstīs! Tas, kā filmā parādīts gan pirmizrādes drudzis (gandrīz Džona Kasavītisa "Opening Party" līmenī), gan savstarpējās attiecības – trupā, ģimenē, galvenais, kā iespējams rētas dziedināt tieši ar sadarbību mākslā, kā atgūt mīlestību.

Spāņu režisors Olivers Laši par filmu "Sirat" saņēma žūrijas balvu, ko dalīja ar vācu režisores Mašas Šilinskas darbu "Krišanas skaņas".

Liels prieks, ka žūrija novērtēja arī tik oriģinālu un neparastu filmu kā franču izcelsmes režisora Olivera Laši "Sirat", kas producēta Spānijā, arī ar Pedro Almodovara un viņa radinieku atbalstu (tā dala žūrijas balvu ar Mašas Šilinskas filmu "Kritiena skaņa"). Kāds vīrs Luiss (Seržo Lopess) kopā ar mazo dēlu dodas meklēt savu meitu Mari, kura jau piecus mēnešus nav atgriezusies no nebeidzamajām reiva party. Sadraudzējušies ar tādiem pašiem reiva apsēstajiem, viņi kļūst pat par tādu kā ģimeni, kas klīst pa Marokas tuksnesi (filmēts esot Sahārā). Luisam nākas piedzīvot smagu zaudējumu, tomēr sliktākais vēl izrādās priekšā. Pat ja ne katrs no mums spēj izprast un iedziļināties autoru iecerētajā globālajā vēsturē (pandēmija, klimata krīze) un filozofijā – ("Sirat" – tilts starp debesīm un elli), kā arī tajā, ka vairāki no šīs ģimenes uzsprāgst uz tuksnesī izliktajām kājnieku mīnām un sadeg, tad kaut kas mūs tomēr piespiež skatīties šo transsubstanci, pat ja tajā ir vairāk kaut kas estētisks nekā jēgpilns. Filmas mūzika (komponists Kangding Ray) festivālā saņēma speciālo Neatkarīgo žurnālistu balvu. Tā pārdota jau divdesmit valstīm izplatīšanai, tai skaitā arī Baltijai ("A-One-Films").

Vācu režisore Maša Šilinska priecājas saņemot žūrijas balvu par filmu "Krišanas skaņas" ("In Die Sonne Schauen" jeb "Sound of Falling").

Brāļu Dardēnu filmu "Jaunās mātes" žūrija apbalvoja par labāko scenāriju. Katrai no piecām jauno māšu atbalsta mājā nonākušajām pusaudzēm ir savs liktenis – tā, kurai pieķēries viņas puisis un priecājas par bērniņu, netiek vaļā no savas atkarības, citai – nelīdzsvarots draugs, vēl kādai – šaubas, vai paturēt bērniņu. Sociālajām tēmām uzticīgajam brāļu duetam vienmēr izdodas ieaust savā stāstā pat par vismarginālāko aprindu gaitām tik cilvēcīgas, humānas stīgas, ka tas nevar neuzrunāt. Filmu apbalvoja arī Ekumeniskā žūrija.

"Īpašais skatiens" un "Kannu pirmizrāde"

Nevaru tomēr atturēties no divu citu sekciju filmu pieminēšanas. "Īpašā skatiena" apbalvošanas ceremonija notika iepriekšējā dienā, 23. maijā, un tās noslēgumā demonstrēja apbalvoto filmu. Man tā izrādījās agrāk neredzētā, trakā un skaudrā čīliešu režisora Djego Cespendesa "Flamingo noslēpumainais skatiens". Tik tāla un nepazīstama pasaule – 1982. gadā kaut kur Čīlē mazā būdiņā dzīvo transvestītu kopiena, starp viņiem pusaudze Lidija, kurai mātes vietā ir blondā, vārgā Flamingo, kurai meitene ļoti pieķērusies. Pa vakariem viņi/viņas krāšņi sapucējas, sakrāsojas un uzstājas tādā kā kabarē. Gaisā virmo baumas par kādu sērgu, un, kad Flamingo, kuras skatiens kādu vīru apdedzinājis, naktī atsaucas viņa aicinājumam, tas beidzas traģiski. Lidijai jāatriebj mīļotās "mātes" nāve, pirms pamest šo vietu. Vide, kaislības, patiesā draudzība, neapvaldāmais temperaments – tas viss iedarbojas kaut kādā maģiskā veidā.

Manai sirdij, prātam un arī profesionālajai garšai vistuvākā no visa plašā festivāla piedāvājuma bija jau pazīstamā un mīļā islandiešu režisora Hlinura Palmasona filma "Mīlestība, kas paliek". Pie mums Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā ("Rīga IFF") un pat TV jau rādīta viņa "Dievzeme", arī šajā filmā piedalās viņu trīs bērni un aitu suns Panda, kurš saņēma festivāla balvu "Palmas suns". Režisora jaunākais darbs ir par kāda pāra (Sverirs Gudnasons un Sāga Gardnarsdotira) mēģinājumu dzīvot tuvumā pēc šķiršanās. Ainava, daba, katra zālīte, puķe un sēne te spēlē tikpat lielu lomu kā acu skatiens, smaids, žests. Ak, un galerijas kurators, viņa domu graudi! Noskaņa, jūtas, atmosfēra, tas ir īsts kino! Islandiešu!

Balvas par labākajiem aktieru darbiem neminēšu, neesmu visas filmas redzējusi un ne vienmēr piekritu žūrijas lēmumiem.

P. S.

Pēdējā dienā, 24. maijā, par to uztraukumu ar elektrību: skatījos "Sirat" "Delphi" zālē, apstājās filma, zālē iedegās gaisma, tad nodzisa. Nodomāju – vakar te pateicāmies visam apkalpojošajam personālam (skaista festivāla tradīcija, viss staff uznāk uz skatuves un saņem aplausus), nu tad noballējušies un kāds nav sava uzdevuma augstumos. Bet tad kāds mikrofonā atvainojās, pēc brīža seanss atsākās, bez titriem, vēlāk arī titri parādījās. Tikai vēlāk saņēmām e-pastā paziņojumu par elektrotīklu avāriju. Tomēr – ļaunprātīgas dedzināšanas dēļ. Vēlāk, jau Rīgā, uzzināju, ka arī Nicā nav bijusi elektrība. Paldies dievam, ka atlidojām un esam mājās! Nemierīgs laiks visur pasaulē. Lai iestājas miers!

Uzziņa

Kannu kinofestivāla laureāti

  • Ar festivāla galveno balvu "Zelta palmas zaru" tika godalgota irāņu režisora Džafara Panāhi filma "It Was Just an Accident".
  • Festivāla otru prestižāko balvu "Grand Prix" saņēma norvēģu režisors Joahims Trīrs par filmu "Sentimental Value".
  • Žūrijas balvu par filmu "Sirat" saņēma spāņu režisors Olivers Laši un par filmu "Sound of Falling" vācu režisore Maša Šilinska.
  • Ar labākā režisora godalgu par filmu "The Secret Agent" tika apbalvots brazīliešu režisors Klebers Mendonsa Filu.
Francijas aktrise Nadja Melletī saņēma labākās aktrises balvu par lomu filmā "Mazā māsa" ("La Petite Dernière").
  • Labākās aktrises godalgu par veikumu filmā "The Little Sister" saņēma franču aktrise Nadja Melletī.
Filmas "Slepenais aģents" aktieris Vagners Moura pozē fotosesijā 78. Kannu kinofestivālā Kannās, Francijā, 2025. gada 19. maijā.
  • Labākā aktiera balva par lomu filmā "The Secret Agent" tika piešķirta brazīlietim Vagneram Moura.

Aptauja

Vai portāls Lasi.lv ir kļuvis par tavu ikdienu?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Tēma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma