Pirms pievērsties raksta tēmai – "Tet" un LMT izpirkšanai no zviedriem, sākšu ar plašāku ieskatu valstij piederošu kapitālsabiedrību pārvaldīšanā.
Kā mēs zinām, mūsu valstij pieder ļoti dažādi uzņēmumi. Piemēram, glancētais un pasažieru novērtētais "Air Baltic", kurš gan šobrīd iebraucis nu jau kārtējās finanšu grūtībās un prasa 300 miljonus jaunas naudas. Līdz šim tā atradās, bet tagad ir tā, ka jaunu naudu tirgū aizņemties vairs nevar, uzņēmumu esam gatavi atdot par velti, bet arī par velti vairs neņem. Parādu nasta pārāk smaga – to vairs nenosedz pat visādi citādi uzrunājošā biznesa puse – augošais pasažieru skaits un lakoti spīdīgās jaunās lidmašīnas.
Tikmēr valstij pieder virkne citu uzņēmumu, kuri nav tik redzami, bet problēmas līdzīgas. "Latvijas dzelzceļš" ik gadu prasa ap 100 miljonu piešprici no nodokļu maksātāju naudas, "Latvijas Pasts" turas uz godavārda, savukārt naudā salīdzinoši peldas tikai tādi, kuriem nav alternatīvas. Tāds ir, piemēram, "Latvenergo", kuru mēs no nodokļu naudas nedotējam, bet barojam tāpat. "Latvenergo" varētu kalpot tautsaimniecībai, nodrošinot lētu elektroenerģiju, bet tagad oficiālā politika ir nodrošināt ap 200 miljonu gadā ienākumus budžetam.
Valsts nav labs saimnieks
Tas ir kā ābece – to jau sen zina jebkurš ekonomists, tas ietverts jebkādu starptautisku organizāciju rekomendācijās – kur var un kur iespējama konkurence, tur jāprivatizē. Konkurence ir tas instruments, kurš liek uzņēmējiem iespringt, un tā rezultātā izdzīvo labākais produkts par saprātīgāko cenu. Privātais efektivizēs savu izdevumu pusi, bet konkurentu klātbūtne ierobežos iespēju uzlikt nesamērīgi augstu pakalpojuma cenu.
"Latvenergo", piemēram, privatizēt nav vēlams, jo tas ir dabīgs monopols, tirgus dominante. Privatizējot tādu, tu neradi konkurenci, sabiedriskā labuma no tā nebūs nekāda. Enerģētika ir mēroga bizness – strādās maksimāli efektīvi tad, ja būs "liels". Mazajā Latvijā tādam lielam ir vieta faktiski tikai vienam.
Visu pārējo vēlams privatizēt. Tas tā kā būtu skaidrs un rekomendējams, bet Latvijā politiķi dara tieši pretējo. Ik pa brīdim uzpeld iniciatīva privatizēt "Latvenergo". Arī pavisam nesen šādu iniciatīvu jau kārtējo reizi virzīja premjeres Siliņas partija, iepriekšējo reizi darīja to pašu, aizbildinoties ar "vajadzību" attīstīt vietējo biržu.
Iecere saskārās arī ar koalīcijas partneru pretestību – nāk taču vēlēšanas, nu nevar taisīt pārāk lielas cūcības! Pēc tam droši vien mēģinās atkal.
LNT un "Tet" kā bankomāti
Un tad, no otras puses, ir tādi uzņēmumi kā "Tet" un LMT – tos nav neviena iemesla neprivatizēt, jo telefoniju un datu pārraidi piedāvā vairāki privāti uzņēmumi, kuri neļauj pārlieku aizrauties ar cenu celšanu. Tev zvana un saka – nāc pie mums, iedosim lētāk. "Latvenergo" aizdomīgu ieganstu dēļ vēlas privatizēt, bet "Tet" un LMT valdība vēlas iegādāties valsts īpašumā. Skaties un brīnies – neviena ekonomikas mācību grāmata, neviens eksperts vai respektabla starptautiska institūcija nekad neko tādu nerekomendēs.
Visdīvainākais ir tas, ka tam tiek meklēti līdzekļi milzīgā apjomā, ar ko var sacensties ja nu vienīgi tikai prioritārā aizsardzības nozare. Citas nozares, kā veselības, nevar sagrabināt pat pārdesmit miljonus onkoloģijas pacientiem, "Air Baltic" dzīve izbeigsies, ja nedabūs 300 miljonus, bet absolūti iracionālai "Tet" un LMT pārpirkšanai no zviedriem tiek meklēti aptuveni 500 miljoni eiro. Domā, ko gribi.