Kādi ir ieguvumi pievienojoties Tālmācības vidusskolai "Rīgas Komercskola".
Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” direktore Ilze Beļinska sniedz atbildes uz neskaidriem jautājumiem par tālmācību, skolas unikālo pieredzi, kā arī stāsta par audzēkņu un ģimeņu ieguvumiem, izvēloties šādu izglītības iegūšanas veidu.
Tālmācība ir izglītības ieguves forma. Tā balstās uz pašvadītas, pašnoteiktas mācīšanās principiem – audzēknis pats vai sākumskolas klasēs, sadarbojoties ar vecākiem un pedagogiem, plāno mācību satura apguves ātrumu un izlemj, kuram mācību priekšmetam pievērsties konkrētajā dienā. Tas mudina ikvienu audzēkni uzņemties līdzatbildību un būt motivētam.
Varētu rasties bažas, vai audzēknis ar to visu veiksmīgi tiks galā. Iespējams, sākums būs grūtāks, būs nepieciešama pedagogu un vecāku palīdzība un atbalsts, taču pēc neilga adaptācijas posma gan audzēkņi, gan vecāki pārliecinās par tālmācības priekšrocībām.
Ko iegūst audzēknis?
- Iespēju pašam plānot mācības jebkurā laikā un vietā sev vēlamā tempā. To sauc par pašnoteiktu, pašvadītu mācīšanos, ko nenoliedzami var uzskatīt par progresīvu, mūsdienīgu mācīšanos, kas turklāt attīsta pieaugušā dzīvei tik noderīgas prasmes – patstāvību, plānošanu, pašdisciplīnu.
- Iespēju eksperimentēt, kļūdīties, rast risinājumus un kļūdas izlabot. Pedagogi ir atvērti un vienmēr pieejami sadarbībai, lai atbalstītu, izskaidrotu, iedrošinātu, motivētu.
- Personalizētu, individualizētu, diferencētu pieeju mācību satura apguvē.
- Tālmācība dod iespēju iegūt izglītību dzimtajā valodā arī, atrodoties ārpus Latvijas. Daudzām ģimenēm tas ir svarīgi, ja dzīvo ārzemēs, bieži ceļo vai, piemēram, ja bērns attīsta sportista vai mūziķa karjeru. Turklāt mācības Tālmācības vidusskolā “Rīgas Komercskola” var apvienot ar izglītības iestādes apmeklēšanu mītnes zemē.
Kā notiek mācīšanās?
Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” pedagogi ir konsultanti, kuri allaž gatavi sniegt konsultācijas gan tiešsaistē, gan klātienē, izveidojot kontaktu ar ikvienu audzēkni un novērtējot katra audzēkņa spējas un vajadzības. Pedagogi izstrādā tālmācībai atbilstošus mācību materiālus un mācību līdzekļus, darba lapas, paškontroles testus, pārbaudes darbus, izvēlas piemērotākās sadarbības formas, metodes, individuālu, personalizētu pieeju katram, kas ir īpaši svarīgi izglītības sākumposmā.
Audzēkņi pēta mācību materiālus, iepazīstas ar norādītajiem mācību līdzekļiem, veic novērojumus, apgūtās zināšanas pielietojot praktiski. Sākumā ārkārtīgi nozīmīgs audzēkņiem ir vecāku atbalsts, kā arī vecāku sadarbība ar pedagogiem, skolas vadības komandu. Vēlāk viņi jau kļūst patstāvīgi un prot mācībām nepieciešamo laiku plānot paši, tomēr ciešā, skolas vadības komandas, pedagogu un vecāku sadarbība saglabājas.
Pedagogi, skolas vadības komanda rūpējas par to, lai mācību process ir elastīgs, atbalstošs, mērķtiecīgs un jēgpilns, kas sekmē rezultātu. Mācāmies darot un pētot, kopīgi apgūstam tradīcijas, svinot svētkus, attīstām radošumu aizraujošos konkursos, iesaistām vecākus skolas notikumos un projektos, audzēkņi iepazīst sevi un pasauli izzinošos ceļojumos un ekspedīcijās. Pielietojam zināšanas praksē – muzejos, amatnieku darbnīcās, dabā.
Mācīšanās notiek gan individuāli, gan grupās, mācīšanās procesu balstot uz trim darbībām – domā, vērtē, analizē. Pedagoga un audzēkņu sadarbības pamats ir savstarpēja cieņa, abpusēja ieinteresētība un mērķtiecīga radoša darbība, lai apgūtu zināšanas, prasmes un attieksmes veiksmīgai dzīves darbībai. Mūsu moto “Mācot prātu, reizē audzinām arī jūtas un gribu” /J.A.Students/.