Partly Cloudy 23.3 °C
T. 16.07
Estere, Hermīne, Liepa
SEKO MUMS
Reklāma
Katerina Falbrova čehu režisora Ondreja Provazníka filmā "Broken Voices".
Katerina Falbrova čehu režisora Ondreja Provazníka filmā "Broken Voices".
Foto: Publicitātes

Sestdienas, 12. jūlija, vakarā noslēdzās 59. Karlovi Varu kinofestivāls (4.–12.07.), kuru man bijusi iespēja apmeklēt jau trīsdesmit gadus.

Reklāma

Karlovi Vari patiešām pieder pie A klases festivāliem un ir viens no nozīmīgākajiem uzreiz aiz Kannām, Venēcijas un Berlīnes. Izturējis sīvo konkurenci ar Maskavas festivālu (to savulaik aprakstījām kopā ar Valentīnu Freimani vairākos turpinājumos), tas patiesi ir spējis saglabāt gan augstu māksliniecisko līmeni, gan vairākus konkursus un labas speciālas sekcijas, gan demokrātisko un jauneklīgo raksturu. Tas nozīmē, ka studentiem tiek dota iespēja apmeklēt festivālu ar īpašu akreditāciju, un viņi taču ir mūsu nākotne. Arī – ka tajā ielūgtie un "Kristāla globusu" par īpašiem nopelniem un festivāla prezidenta balvu saņēmušie mākslinieki nav kaut kā īpaši VIP, bet diezgan brīvi pieejami visiem. Esmu festivāla noslēguma ballītēs "Grand Hotel Pupp" (ko, starp citu, sociālisma laikā čehiem lika pārdēvēt par "Maskavu", bet neizdevās, paldies Dievam!) dejojusi reizē ar Lorēnu Bokalu, Kimu Kiduku u. c.

Karlovi Vari ir viens no nedaudzajiem (ja ne vienīgais) festivāls pasaulē, kur atklāšanas un noslēguma ceremonijās tiek sniegti eleganti un efektīgi priekšnesumi. Un kur vēl tie videorullīši ar "Kristāla globusu" saņēmušajiem – ko nu katrs ar to darījis, kur to licis u. tml. Denijs de Vito, Endijs Garsija, Džūda Lovs, Harvijs Keitels, Vera Hitilova, Milošs Formans u. c. Tik tematiski piemērots un arī skumjš izrādījās tas, kā Eva Zaoralova un Jerži Bartoška zvana čehu kino klasiķim Vaclavam Vorličekam, kurš slikti dzird un negrib neko zināt par kaut kādu "price" (balvu), domādams, ka viņam piedāvā kaut ko pirkt, un nomet klausuli. Klipā redzams, ka arī Bartoška, iespējams, ar vienu ausi sliktāk dzird…

Šogad festivāla ilggadējais prezidents Jerži Bartoška ticis aizsaukts mūžībā (1947–2025). Visa pilsēta godināja viņa piemiņu ar lieliem foto no trīsdesmit gadu ilgās darbības laika. Kopā ar arī ilggadējo māksliniecisko vadītāju Evu Zaoralovu (1932–2022) viņi veidoja festivāla seju, kodolu un kaldināja tā labo slavu. Šogad, 59. festivālā, publikas balsojumā par labāko tika atzīta filma "Mums tas jāiekadrē!" ("Musime to zaramovat!") – sešdesmit piecu minūšu gara saruna ar harismātisko aktieri un festivāla prezidentu par viņa dzīvi – sākot no pamatskolas, cauri Samta revolūcijai un tikšanos ar kinopasaules zvaigznēm.

Humānisms un cerība dažādos platuma grādos

Bet nu pie šī gada festivāla nozīmīgākajiem darbiem! Kuras no divpadsmit galvenā – "Kristāla globusa" – konkursa un trīspadsmit "Proxima" programmā demonstrētajām filmām saistīja uzmanību, iekrita sirdī – satraucot vai mierinot un dodot cerību? Kurus vārdus vērts paturēt prātā, kādas filmas ieteikt vietējiem festivāliem un vērts censties noskatīties. Vēl jo vairāk – ja manas domas sakritušas ar žūrijas vērtējumu.

Prieks, ka mūsu kaimiņi lietuvieši rullē (jau pagājušajā gadā Lokarno festivālā Lietuvas filmas saņēma divas galvenās balvas!). Vītauta Katkus debijas filma "Viesis" ("Svečias", kopražojums ar Norvēģiju un Zviedriju) Karlovi Varu "Kristāla globusa" konkursā dalīja balvu par labāko režiju ar franču režisoru Natanu Ambrosioni par filmu "Bērniem viss ir kārtībā" ("Les Enfants vont bien").

Norvēģu aktrise Pia Tjelta ar labākās aktrises titulu par tēlojumu filmā "Don’t Call Me Mama" un lietuviešu režisors Vītauts Katkus, kurš par filmu "The Visitor" saņēma labākā režisora balvu.

Filmā "Viesis" tagad Norvēģijā ar ģimeni dzīvojošais Daniels atgriežas dzimtajā Lietuvas pilsētiņā, lai pārdotu savu mirušo vecāku dzīvokli. Aizkavējies šeit ilgāk nekā nepieciešams, viņš mēģina atjaunot kontaktus ar agrākajiem draugiem, klīst pa pazīstamajām vietām, tomēr ir un paliek viesis. Smalkjūtīga iegremdēšanās cilvēka esībā, vizuāla vientulības atspoguļošana – ne velti filmas režisors Katkus pats ir arī operators, filmu montējis Laurins Bareiša ("Māsas/Seses"; "Sausi slīkstot"). Viņš kā operators uzņēmis arī otru lietuviešu filmu "Renovācija" (režisore – arī debitante Gabriele Urbonaite, kopražojums ar Latviju un Beļģiju, "Proxima"). To montējis Armands Začs (režisors filmām "Turpinājums. Pieaugšana", "Mūžīgi jauni"), arī kostīmu un grima mākslinieces ir no Latvijas, kas jau strādājušas pie Bareiša "Māsām". Arī Urbonaites filma vēsta par to pašu paaudzi, tā dēvētajiem mileniumiešiem, kam ir ap trīsdesmit. Kad kāds pāris ievācas jaunā dzīvoklī, viņu mājas ārpusē negaidīti sākas renovācija, kas stimulē viņu attiecību kristalizēšanos. Īslaicīgā poētisku dvēseļu radniecība starp jauno sievieti un ukraiņu celtnieku, iespējams, kļūs par svarīgu soli uz izšķiršanos – vai varam solīties mīlēt uz mūžu.

Galveno balvu – "Kristāla globusu" – žūrija piešķīra slovāku režisora Miro Remo filmai "Labāk sajukt prātā savvaļā" ("Redeji zašilet v divočine", kopražojums ar Čehiju). Tā tapusi pēc tāda paša nosaukuma bestsellera un ir patiess stāsts par ekscentriskiem dvīņiem, kuriem izdodas izdzīvot Šumavas mežos, neskatoties uz diametrāli pretējām raksturu vilkmēm. Paradoksu pilna dokumentāla drāma. Jāpiemin vēl otra dokumentālā filma konkursā, kas gan balvas neieguva: Dmitro Hreško "Divia" (Polija, Ukraina, Nīderlande). Tā pilnīgi bez teksta, dronu (kas, ak, tik ātri no apbrīnojamu filmēšanas iespēju sniedzējiem pārvērtušies par nāves nesējiem!) estētikā, respektīvi – no augšas, rāda mūsu planētu Zemi pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā ar tās par oglēm pārvērstajiem mežiem, sagrautajām mājām, militāro tehniku, izpostīto dabu un arī tās vēl saglabājušos skaistumu – cilvēka dabas dualitāti, metafizisku meditāciju, ko ieskauj apbrīnojami iedarbīga skaņas estētika.

Reklāma
Reklāma

Kad viss nodedzis un nopostīts līdz pamatiem, rodas iemesls dzīvei, kāda ir amerikāņu režisora Maksa Volkera Silvermana filmas "Pārbūve" ("Rebuilding") rančo īpašniekam Dastijam (Džošs O’Konors). Sākt jaunu dzīvi uz riteņiem kopā ar tādu kā komūnu, kurā mīt citi treileru īpašnieki, saglabāt un pat nostiprināt saiti ar pusaudzi meitu, kas palikusi pie mātes, – tādu smagu uzdevumu viņam nākas veikt. Filmu apbalvoja Ekumeniskā žūrija, pamatojot: "Skaidrā un vizuāli izteiksmīgā veidā filma iejūtīgi pēta kopības, ģimeniskuma un pašaizliedzības tēmas, sniedzot cerību arī personīgas un ekoloģiskas katastrofas gadījumā."

Vai iespējams runāt par vardarbību delikāti?

Diez vai tikai sagadīšanās, ka vairāku žūrijas apbalvoto filmu zemūdens straume, t. i., to tapšanas iemesls ir bijusi vardarbība. Vienā gadījumā – čehu režisora Ondržeja Provnaka "Kormeistars" ("Sbormistr", "Broken Voices", kopražojums ar Slovākiju) – žūrija speciāli atzīmēja tās jauno tēlotāju Katerinu Falbrovu, kas bija iejutusies trīspadsmitgadīgās Karolīnas lomā. Ierosmi no 90. gadu Prāgas bērnu skandāla guvušais darbs gan uzņemts šo gadu stilistikā, taču tā nav notikumu restaurācija. Tajā ir divu māsu konkurences cīņa gan par vietu starp kormeistara labākajām dziedātājām, gan par iespēju braukt koncertturnejā uz ārzemēm (ak, pat uz Ņujorku!), kas varētu būt tik pazīstama arī citās bijušajās sociālisma zemēs, ka pats galvenais nodarījums, kormeistara pret labāko dziedātāju, kas kulminē finālā, pat it kā paliek otrajā plānā. Bet tā sekas cilvēkbērna sirdī – uz mūžu.

Otra filma, kas skar sāpīgo "vai tas notiek ar vai pret manu gribu" tēmu, ir spāņu režisora Pere Vila Barcelo trīs stundas garā "Kā upe šķērso jūru" ("Qun un riu esdeve el mar"). Paradoksālā kārtā žūrija par labāko tēlotāju tajā atzina nevis galvenā upura, Mijas, atveidotāju, jauno aktrisi Klodu Hernandesu, bet gan viņas tēva tēlotāju – Aleksu Brendemuelu. Viņš ir maiznieks, kas pārņēmis sava tēva seno cepšanas veidu, un cenšas labi audzināt meitu, noskaidrojot viņas tādas kā somnambuliskas uzvešanās cēloņus. Tas, ka, iespējams, ir noticis noziegums, atklājas tikai pamazām. Arheoloģijas studente Mija gan jūtas ne savā ādā, grib pamest studijas, kas viņu it kā vairs neaizraujot, bet neko pastāstīt ne tēvam, ne uzticamajai pasniedzējai nevar. Nezinām arī iemeslus attiecību pārtraukšanai ar draugu, kas tomēr noved līdz tiesai, kuru neredzam, arī par tās iznākumu uzzinām tikai no satriecoši skaudrās epizodes, kad vainīgā puiša māte atnākusi pie meitenes ar apgalvojumu, ka viņas labais zēns nevar būt kaut ko tādu izdarījis. Arheoloģija – kad ar mazu otiņu tu atslauki smiltis, putekļus no vēsturisku liecinieku lauskām, – arī ir tā metode, ar kādu filmas autori pūlas atsegt notikušo. Vai laiks spēj dziedināt, vai patiesība dara brīvu, šādus nopietnus jautājumus uzdod šis darbs.

Tomēr politika – tiešāk vai pastarpinātāk

"Don’t Call Me Mama".

Paliekot vēl pie balvām un arī pie debijām – balvu par labāko sieviešu lomu saņēma norvēģu teātra un kino aktrise Pia Tjelta par skolotājas lomu Ninas Knagas debijas filmā "Paskaties uz mani" ("Se meg/Don’t Call Me Mama"). Angliskais tulkojuma variants gan šķiet pārāk iznākumu priekšā pasakošs. (Kaut beigās jau sīriešu jaunietis izmisumā pasaka kaut ko par ievērojamo vecuma starpību.) Skolotāja, pilsētas mēra sieva, viņa vēlēšanu kampaņas laikā piesakās brīvprātīgi strādāt bēgļu centrā. Tur viņai izveidojas tuvas attiecības ar astoņpadsmitgadīgo Amiru no Sīrijas. Kad tās vairs nav noslēpjamas, turklāt pamanāma arī puiša interese par jaunām meitenēm, skolotāja ņem revanšu. Atklājot visiem Amira melus par viņa izcelsmi un nokļūšanu Norvēģijā, skolotāja automātiski nolemj viņu izraidīšanai. Protams, nāk prātā Dastina Hofmana un Annas Benkroftas stāsts "Absolventi", bet mūsdienu norvēģu variantā cilvēcīgi saprotamajai sievietes atriebībai piejaucas klāt mūsdienu civilizācijas attieksmes un problēmu jautājumi pret bēgļiem.

Norvēģu aktrise Pia Tjelta Evas lomā norvēģu režisores Ninas Knagas filmā "Don’t Call Me Mama".

Irāņu drāma "Bidad" (Soheils Beiraghi, žūrijas speciālā balva) stāsta par jaunu dziedātāju Seti (talantīgā jaunā aktrise Sarvina Zabetiana), kura, neskatoties uz valstī valdošo aizliegumu sievietēm publiski uzstāties, kļūst par iemīļotu ielu dziedātāju. Nelegāli, par saviem līdzekļiem uzņemtā filma izskan kā sauciens pēc brīvības – caur Seti balsi.

Tiešu "Taliban" draudu un baiļu atmosfēru radījis turku režisors Goezde Kurals (Turcijas, Irānas, Bulgārijas, Rumānijas kopražojums) savā filmā "Cinema Jazireh". Pēc savas ģimenes zaudēšanas Leilas vienīgā vēlēšanās ir atrast dēlu Omidu. Tā kā Afganistānā sievietei nav nekādu iespēju un tiesību brīvi pārvietoties, viņa radikāli maina savu izskatu, pārtopot par vīrieti. Viņai izdodas iekļūt mistiskajā kinoteātrī, kurā tiek turēti arī bērni un notiek dīvaini rituāli. Karš, dzimumu loma, cilvēku tirdzniecība, bērnu izmantošana – tas viss caur maģisku kinokameras aci un rafinētu montāžu ierauj mūs šajā vidē un liek apbrīnot mazās, bārdainās būtnes, par kādu pārtapusi Leila, drosmi turēties tam visam pretī, pat izbēgt. Varbūt spēks, ko dod mātes instinkts? Filmu atzīmēja Ekumeniskā žūrija, saskatot tajā lielu potenciālu cilvēku uzmanības saasināšanai uz svarīgiem notikumiem un netaisnību pasaulē, kāds ir arī viens no šīs žūrijas vērtību kritērijiem.

Nedaudz statistikas

59. Karlovi Varu festivālā notika 465 filmu seansi, tajā parādīja 175 filmas, to apmeklēja 9949 skatītāji, no tiem – 7926 akreditēti, 411 filmu veidotāji, 1055 kino profesionāļi un 557 žurnālisti. Priecājos būt starp pēdējiem!

P.S. Prieks arī par čehu augsto pašcieņu. Vienalga, cik liela un slavena zvaigzne būtu uz skatuves, viss tiek pieteikts čehu valodā un tad tulkots angliski. Droši vien pilnīgi visi publikā saprot arī angliski, un procentuāli to cilvēku skaits, kuri saprot tikai angliski, Rīgas starptautiskajā kino festivālā ("Riga IFF") ir ievērojami mazāks nekā Karlovi Varos. Celsim arī savu, latviešu, pašapziņu!

Dziesmu svētku priecīgo bērnu iespaidā varam rast tam lielu iedvesmu. Kā saka režisors Ivars Zviedris: ESAM!

Karlovi Varu kinofestivāla ilggadējā mākslinieciskā vadītāja, kinokritiķe Eva Zaoralova un aktieris Jerži Bartoška. Pateicoties viņiem, festivāls 90. gados atguva agrāko spozmi.

Uzziņa

Starptautiskā Karlovi Vari kinofestivāla uzvarētāji

Kristāla globusa konkurss:

  • "Grand Prix" – "Better Go Mad in the Wild" (Čehija, Slovākija), rež. Miro Remo.
  • Īpašā žūrijas balva – "Bidad" (Irāna), rež. Soheils Beiraghi.
  • Labākais režisors – Vītauts Katkus par filmu "The Visitor" (Lietuva, Novēģija, Zviedrija); Nātans Ambrosioni par "Out of Love".
  • Labākā aktrise – Pia Tjelta par "Don’t Call Me Mama".
  • Labākais aktieris – Alekss Brendemuls par filmu "When a River Becomes the Sea".
  • Speciālā žūrijas balva – Katerina Falbrova par lomu filmā "Broken Voices".

"Proxima" konkurss:

  • "Grand Prix" – "Sand City" (Bangkoka), rež. Made Hasans.
  • Speciālā žūrijas balva – "Forensics" (Kolumbija), rež. Federico Atehortua Arteaga.
  • Speciālā balva – "Before/ After" (Beļģija), rež. Manoels Dipuā.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Tēma
Tēmturi
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma