Saskaņā ar Satiksmes ministrijas sniegto informāciju no 2015. līdz 2023. gadam transporta infrastruktūras projektam "Rail Baltica" ("RB") Latvijas ieviesēji jau iztērējuši 916 miljonus eiro – gandrīz pusi no sākotnēji plānotajiem diviem miljardiem, lai trasi uzbūvētu un nodotu ekspluatācijā.
Faktiski apstiprinājušās arī rudenī izskanējušās baumas, ka visu ieceru izpildei nepieciešami jau astoņi miljardi eiro, kas ir četrkāršs projekta sadārdzinājums, taču Latvijai tādas naudas nav.
Sākotnēji bija arī plānots, ka "RB" ātrgaitas dzelzceļa trasi pasažieru un kravu pārvadājumiem varēsim izmantot pēc 2026. gada. Salīdzinoši nesen uzzinājām, ka termiņš pārcelts par četriem gadiem. Tagad galvenais finansējuma devējs – Eiropas Komisija – prasa, lai 2030. gadā starp Baltijas valstīm būtu funkcionējoša Eiropas platuma dzelzceļa līnija.
Latvijas posmā pamattrases projektēšana kavējas par vairākiem gadiem, būvniecībai nepieciešamās zemes nav atsavinātas. Reāli būvniecības darbi uzsākti tikai Rīgas Centrālajā stacijā un lidostā, taču arī tiem trūkst finansējuma.
Lai izpildītu Eiropas Komisijas uzstādījumus, atbildīgie par projekta ieviešanu Baltijas līmenī tagad meklē veidus, kā taupīt laiku un naudu.
Atsevišķos scenārijos paredzēts, ka ātrvilciena, kas ietu cauri Rīgai, pirmajā etapā vispār var nebūt.
Cik ministru, tik pieeju
Skaidrs, ka trauksmes zvaniem par projekta izmaksām, pārvaldību un arī ekonomisko lietderību vajadzēja būt ātrāk. Piemēram, 2019. gadā, kad iepirkuma konkursa rezultāti par ieplānoto Rīgas dzelzceļa stacijas pārbūvi uzrādīja vairāk nekā 100% sadārdzinājumu. Tolaik satiksmes ministrs bija Tālis Linkaits, kurš uzskatīja, ka sabiedrībai par projekta gaitu jāzina tikai pozitīvais, samilzušās problēmas jārisina un jāatstāj ieviesēju "virtuvē".
Pirmais, kurš sāka celt trauksmi, bija Linkaita pēcnācējs, satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs, kura salīdzinoši īsais Satiksmes ministrijas politiskās pārraudzības laiks iesākās tieši ar "RB" dzelzceļa projekta problēmu publisku izgaismošanu, kas plašākai sabiedrībai bija liels pārsteigums.
Tagadējais satiksmes ministrs Kaspars Briškens, kurš līdz šim vairākos vadošos amatos līdzdarbojies "RB" ieviešanā, protams, šī projekta riskus, "drēbi" un arī aizkulises zina daudz labāk.
Sabiedriskajā radio un televīzijā
Briškens vairākkārt uzsvēris, ka tieši tagad par "RB" projekta sadārdzinājumu un tā pabeigšanas termiņiem "iestājies zināms patiesības moments".
Daudzas lietas vairāku gadu garumā politiski paslaucītas zem tepiķa", nepieciešamās investīcijas ir vairākkārtīgi lielākas, nekā sākotnēji lēsts. Tāpat viņš arī asi kritizējis projekta pārvaldības mehānismu, kas neesot bijis ilgtspējīgs un nesaskaņas starp projekta ieviesējiem novedušas pie tā, ka projekts kavējās.