Satiksme Latvijā esot baiga.
Nekārtīga, tādēļ bīstama, pat nāvējoša. Un kļūstot aizvien sliktāka. Tā valodo visapkārt, tādu iespaidu pastiprina mediji, priekšplānā skaļi izceļot traģiskākos negadījumus.
Vai tiešām ir tik traki? Lai pārlieku satrauktos prātus mierinātu, vispirms ieskatīsimies pusgada statistikā (avots CSDD).
Šis gads nav sliktākais
Vispirms par smagāko – fatālajām epizodēm. No 1. janvāra līdz 20. jūlijam tādu mums visvairāk bijis 2023. un 2016. gadā. Attiecīgi 75 un 73. Pērn bijām spējuši nolaisties līdz 58. Un šogad neesam sliktāki.
Skats pat nedaudz gaišāks – ja skaitām no pērnā 20. jūlija, nu esam traģēdiju skaitu diezgan ievērojami deldējuši (112 pret 125).
Un varam cerēt gada beigās iekļauties plānotajos kontrolskaitļos. Labi? Nu nē, protams. Pat viens nelaikā beigts dzīves ceļš liktu meklēt cēloņus un nepieciešamos uzlabojumus. Kur nu vēl paredzamie 54 uz miljonu iedzīvotāju (2024. gadā Norvēģijā bija 16, Zviedrijā 20, Lietuvā 42, Igaunijā 50, Bulgārijā 74, Rumānijā 77, bet ES vidēji 45 bojāgājušie uz miljonu iedzīvotāju).
Kur cēloņi, kādu izeju meklējam?
Dzērāji vainīgi… Izplatīts viedoklis. Statistika gan liecina, ka šie pat nav briesmīgākie (skat. grafiku.). Šogad tikai divos negadījumos, kur autovadītājs bijis reibumā, finišs bijis kādam liktenīgs. Kā tas panākts? Laikam jau ar slepkavniecisko rīku konfiskācijām. Tā turpināt! Lielāku kontroles ekipāžu skaitu! Policijai spēku trūkstot? Varbūt situācija kaut nedaudz mainītos, ja tie netiktu izšķiesti dažādās nekorektās ātruma sodu medībās, par kādām dzirdēts no satiksmes dalībniekiem. Tāpat arī formāla sodīšana noteikti būtu izvērtējama.
Kāds šo rindu autora paziņa, piemēram, stāsta par vēstulīti, kuru Babītes pašvaldības vārdā saņēmis no CSDD. 40 eiro sods par 41 km/h atļauto 30 vietā. Pustukšā Kleistu ielas sākumā, kurā tobrīd nav ne citu braucēju, ne gājēju. Vai tiešām šāda vadītāja rīcība bijusi bīstama? Tieši to mūsu algotajiem kārtības un likumības sargiem tomēr vajadzētu izsvērt, pirms ķerties pie formālo sodīšanas tiesību izmantošanas.
Un padomāt, vai tomēr nevajadzētu savu moderno foto sodmašīnu pārvietot kādu kilometru tālāk, kur slapjā šosejas līkumā ar zīmi "70" šādi braucošos kā stāvošus apsteidz kāds pusducis kolēģu.
Sodīta netiks jaukā blondā elektriskā "Porsche" pilote, kura apsteigt gan nesadūšojās, bet stumšanas procedūru veica izcili. Par savu varonību pārliecināts paliks piekrauta baļķvedēja stūrmanis, kurš Daugavgrīvas ielas īsajā divjoslu posmiņā paspēja sasniegt kādus 75 km/h un vinnēt minūti tālajā (10 km) ceļā uz "Latvijas finieri"…
Satiksmes drošību policija vislabāk var uzlabot ar regulāru redzamu klātbūtni patiešām bīstamās vietās. Tomēr tādu praktiski nav, lai arī to ļoti gaidām. Un vēl – ar interesi sekojam CSDD pēdējā laika aktivitātēm autovadītāju apmācības procesa analīzē un pilnveidošanā. Labi sagatavots pilots nelaimes perēkļus spēs laikus pamanīt. Un prātīgi apbraukt.
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu