Romāns sākas ar spilgtu epizodi – viens no tā galvenajiem tēliem pēc kārtīga dzerstiņa attopas svešā, tukšā dzīvoklī. Viņu kāds apcirpis un pie kājām pielipinājis plastmasas acis, tomēr tas nav pats svarīgākais. Haris ir arī pilnīgi kails, un dzīvoklis ir aizslēgts. Tomēr aiz šīs šķietamās frivolitātes slēpjas dziļa nopietnība, un ne tikai tādēļ, ka tieši šī epizode izrādās izšķirošā, lai Haris mainītu darbu un atmestu iedzeršanu. Abus ar sievu Evu viņus gaida ļoti nopietni pārbaudījumi…
"Kļūdu klusēšana" nav pirmā Lienes grāmata, un arī konkursā "Vakara romāns 2025" viņa piedalījās ar diviem manuskriptiem. Tāpat kā dzīvē, arī rakstniecībā viņu interesē sociāli smagi jautājumi.
Laikam jāsāk ar to, kā pie jums atnāca ideja par romānu "Kļūdu klusēšana"?
L. Kurka: "Kļūdu klusēšana" radās no pieredzes, palīdzot cilvēkam, kuram ir nopietni šizofrēniski traucējumi. Sapratu, ka sabiedrība par šo slimību neko nezina, šos cilvēkus bieži nesaprot un ignorē. Šķita, kaut kas šajā jomā ir jāiekustina. Es neaprakstu, kā traucējumi sākušies, jo tas noticis jau pirms krietna laika, atainoju tos jau nestabilajā stadijā.
Vai tas varētu nozīmēt, ka mēs tāpat kā romāna galvenais varonis varam nemaz nepamanīt, kas notiek ar cilvēku līdzās?
Jā, mēs šādus traucējumus lielākoties norakstām uz depresiju, garastāvokļa maiņām, pat nepajautājam, vai vajag kādu palīdzību.
Tā, kā notiek romānā, jau gan ir grūti pajautāt – Eva taču aiziet no ģimenes un vēl krietni sabojā attiecības…
Jā, tā viņi mēdz darīt, aiziet prom, mēģina norobežoties. Ja slimību atklāj laikus, piemeklē vajadzīgos medikamentus, to ir iespējams kontrolēt pat ļoti labi. Taču cilvēki paši bieži pat neapzinās, ka sirgst ar šo slimību un viņiem nepieciešama palīdzība. Labākajā gadījumā viņi uz savu galvu nopērk kādas miegazāles vai aptiekā pieejamos bezrecepšu medikamentus trauksmes mazināšanai. Lieto visu pēc kārtas, lai tikai varētu gulēt. Šādi rīkojoties, var pat ļoti ilgi nesaprast, kur slēpjas patiesie problēmas cēloņi. Tā ir ļoti smaga slimība, kuru arī apkārtējie bieži nepamana. Ar savu romānu vēlējos pievērst šai problēmai uzmanību. Varbūt izlasot kāds sapratīs, kas ar viņu notiek vai apkārtējie iejūtīgi pamudinās tomēr aiziet pie speciālista.
Kā īsti šajā romānā ir ar prototipiem?
Harim nav konkrēta prototipa, drīzāk apvienotais prototips, viņa tēlā esmu salasījusi rakstura iezīmes no sev zināmiem vīriešiem. Pazīstu vairākus cilvēkus, kuri, atmetot dzeršanu, izmainījušies līdz nepazīšanai, atguvušies un atgriezušies normālā dzīvē. Tāpat ir arī ar vidi – pati nekad neesmu strādājusi par aģenti, bet no dažādām pusēm man ir bijusi saskarsme ar šāda veida uzņēmumiem.
Antra šķiet visai nepatīkama personība.
Tikai sākumā, un tāda viņa ir pret tiešajiem padotajiem, jo ir ļoti mērķtiecīga, tendēta uz rezultātu. Vienlaikus personīgās attiecībās viņa ir ļoti simpātiska. Es teiktu, Antrai ir bipolārie traucējumi…
Neviens neesam normāls?
Zināmā mērā tā var teikt. Droši vien es mēru pēc sevis, jo to, ko daru es, normāls cilvēks noteikti nedarītu (smejas).
Šī nav pirmā grāmata, kas jums iznāk. Kad sākāt rakstīt? Un kas bija pirmais, ko uzrakstījāt nevis kā skolas sacerējumu, bet tāpēc, ka pašai to gribējās uzrakstīt?
Pats pirmais manuskripts, ko es uzrakstīju un tagad pārstrādāju, ir kāda dienasgrāmata, ne manējā, jo pati tādu nekad neesmu rakstījusi. Pie tā manuskripta ir vēl ļoti daudz darba un es nezinu, kad to pabeigšu. Patlaban strādāju pie cita, kas šķiet ļoti svarīgs un, iespējams, varētu kādu pasargāt no līdzīga likteņa. Man bija kolēģe, dažus gadus jaunāka par mani, kura nonāca seksa verdzībā. Viņas vairs nav starp dzīvajiem, pēc atgriešanās Latvijā atņēma sev dzīvību, droši vien nespēdama izturēt psiholoģisko slogu. Meita teica – man šis stāsts jāuzraksta. Iespējams, ka biju starp tiem dažiem, kam viņa to vispār uzticēja. Par viņas nāvi uzzināju pavisam nejauši, satiku sievieti, no kuras viņa īrēja dzīvesvietu. Patlaban cenšos šo stāstu uzrakstīt, esmu šajā manuskriptā iekšā.