Partly cloudy 23.1 °C
O. 29.07
Edmunds, Edžus, Vidmants
SEKO MUMS
Reklāma
Foto: vecteezy.com/Veerapong Boonporn

Digitālā mārketinga pasaule piedzīvo vienu no būtiskākajām transformācijām savas pastāvēšanas vēsturē. Mākslīgā intelekta tehnoloģijas ne vien ietekmē, bet pilnībā pārveido tradicionālo SEO jeb meklētājprogrammu optimizācijas pieeju.

Reklāma

Uzņēmumi, kas izmanto SEO pakalpojumus, tagad saskaras ar fundamentāli atšķirīgu realitāti – tādu, kurā vecie paņēmieni ne vienmēr darbojas un jaunās iespējas ir plašākas nekā jebkad agrāk. Lai pielāgotos pārmaiņām, MI ir jāuzskata nevis kā konkurents, bet kā instruments, kas pastāvīgi maina spēles noteikumus.

Gluži tāpat kā mobilo ierīču parādīšanās reiz mainīja mūsu ikdienas paradumus, MI rada pilnīgi jaunu pieeju tam, kā cilvēki meklē un patērē informāciju. Turklāt šīs pārmaiņas nav tikai tehniskas – tās būtiski ietekmē veidu, kā zīmoli komunicē ar savu auditoriju.

Lielo valodas modeļu ietekme uz meklēšanas uzvedību

Tradicionālā meklēšana pārlūkprogrammās balstās uz atslēgvārdu lietošanu, cilvēkiem ierakstot īsus, bieži vien gramatiski nepareizus vaicājumus. Taču jau šobrīd iespējams novērot, kā “ChatGPT”, “Google Bard” un citas MI tehnoloģijas lietotājiem ir iemācījušas ar meklētājprogrammām "sarunāties" kā ar dzīviem cilvēkiem.

Proti, tā vietā, lai atverot “Google” tiktu uzrakstīts "labākais restorāns Rīgā", liels daudzums ļaužu dod priekšroku kādai no MI lietotnēm, vaicājot: "Kur es varētu paēst garšīgas vakariņas Rīgas centrā ar draugiem?"

Kā redzams, šīm pārmaiņam nav tikai stilistisks raksturs. Tās atspoguļo krietni vien dziļākas izmaiņas, kurās informācijas meklēšana pāriet uz risinājumu meklēšanu. Citiem vārdiem sakot, lietotāji vairs nemeklē sausus faktus, bet gatavus risinājumus savām problēmām. Tas nozīmē, ka SEO satura optimizācija tagad pieprasa dziļāku izpratni par kontekstu un lietotāju motivāciju.

Lielie valodu modeļi spēj analizēt ne tikai to, ko lietotājs vaicā vai pauž, bet arī to, ko viņš patiesībā domā. Ja kāds meklē "kā uzlabot produktivitāti", MI “saprot”, ka cilvēks, iespējams, meklē laika pārvaldības padomus, darba organizācijas metodes vai pat tehnoloģiskus risinājumus. Šāda konteksta izpratne satura radītājiem paver pavisam jaunas iespējas.

Semantiskās meklēšanas ietekme uz SEO pakalpojumiem

Iedomājieties, ka meklētājprogramma spēj “lasīt starp rindām”, gluži tāpat kā cilvēks. Tieši tas šobrīd notiek ar semantisko meklēšanu – tehnoloģiju, kas analizē vārdu nozīmi, kā arī kontekstu un to kopsakarības. “Google BERT” algoritms jau vairākus gadus izmanto šādus principus, taču mūsdienu MI sistēmas padarījušas šo procesu daudz izsmalcinātāku.

Reklāma
Reklāma

Praktiskā līmenī tas nozīmē, ka meklētājprogrammas vairs nemeklē tikai konkrētus atslēgvārdus, bet cenšas saprast satura būtību. Raksts par "auto apkopi" var tikt atrasts arī tad, ja lietotājs meklē "transportlīdzekļa tehnisko stāvokli" vai "mašīnas remonta nepieciešamību". Šāda semantiskā pieeja paplašina satura sasniedzamību, taču vienlaikus paaugstina prasības pret tā kvalitāti.

Jāatzīmē, ka semantiskā meklēšana ņem vērā arī lietotāja atrašanās vietu, meklēšanas vēsturi un pat diennakts laiku, radot personalizētu meklēšanas pieredzi, kur katrs lietotājs redz nedaudz atšķirīgus rezultātus. Uzņēmumiem tas nozīmē, ka viena universāla SEO stratēģija vairs nav pietiekama.

Konkrētas izmaiņas, kas jau ir novērojamas pasaulē

Ģeneratīvais MI ir radījis pilnīgi jaunu satura radīšanas kultūru – uzņēmumi tagad spēj ražot lielu daudzumu satura ļoti ātros tempos, taču tā kvalitāte un unikalitāte attiecīgi bieži vien cieš. Turklāt meklētājprogrammas ir sākušas labāk atpazīt vienveidīgu vai virspusēju saturu, pat ja tas ir tehniski pareizs.

Lūk, vēl dažas svarīgākās izmaiņas, kuras jau skārušas SEO pakalpojumu sfēru un mūsu ikdienas dzīvi tiešsaistē:

●       Personalizācija sasniedz jaunu līmeni

MI spēj analizēt lietotāja uzvedību un intereses, lai sniegtu īpaši pielāgotus meklēšanas rezultātus. Tas nozīmē, ka viena SEO stratēģija vairs nevar nodrošināt vienādus rezultātus visiem lietotājiem.

●       Balss meklēšana kļūst arvien populārāka

Ar “Siri”, “Google Assistant” un “Alexa” pieaugošo izmantošanu, uzņēmumiem ir jāpielāgo savu saturu sarunvalodai un “dabīgiem” vaicājumiem. Šāda meklēšana nereti ir lokālāka un konkrētāka.

●       Multimodālā meklēšana ļauj kombinēt tekstu, attēlus un skaņu vienā vaicājumā

“Google Lens” un līdzīgi rīki ļauj meklēt informāciju ar foto palīdzību, radot jaunas optimizācijas iespējas.

Kā sagatavoties šīm izmaiņām Latvijā?

Latvijā šīs izmaiņas parādās ar nelielu kavēšanos, taču tie uzņēmumi, kas tām sāks pielāgoties jau tagad, iegūs būtisku konkurences priekšrocību. Pirmais solis ir pavisam vienkāršs – mainīt domāšanas veidu no "optimizācija meklētājprogrammām" uz "optimizācija cilvēkiem".

Satura kvalitāte ir svarīgāka kā jelkad agrāk. Tā vietā, lai radītu desmit īsus rakstus, ir efektīvāk izveidot vienu visaptverošu materiālu, kas pilnībā atrisina lietotāja problēmu. Proti, katram publicētajam saturam jāpiemīt specifiskai vērtībai un jāpauž skaidrs mērķis.

Lai pienācīgi sagatavotos tuvojošajām izmaiņām, svarīgi izstrādāt kvalitatīvu un mākslīgajam intelektam draudzīgi optimizētu “on-site” jeb pašā mājaslapā publicēto saturu.

Jāpiebilst, ka palīdzīgu roku, sniedzot SEO pakalpojumus un izstrādājot stratēģiju, kas balstīta uz kvalitatīvu, lietotājiem orientētu saturu, var sniegt pieredzējusi digitālā mārketinga aģentūra.

Praktiska rīcība MI draudzīgas SEO satura optimizācijas īstenošanai

Katram publicētajam saturam ir jābūt skaidrai vērtībai un jāpalīdz rast praktiski risinājumi. Nedomājiet par atslēgvārdiem, bet par to, kā varat palīdzēt savai auditorijai.

Tā vietā, lai optimizētu katru lapu vienam atslēgvārdam, izveidojiet satura grupas, kas aptver plašākas tēmas. Izmantojiet BUJ (Biežāk uzdoto jautājumu) sadaļas un strukturētu satura organizāciju. Investējiet resursus kvalitātes rādītāju uzraudzībai, sekojot līdzi lietotāju uzvedības metrikai.

Galvenais ir saprast, ka MI nemaina SEO mērķi – tas joprojām ir par to, lai palīdzētu cilvēkiem atrast nepieciešamo informāciju. Tiesa, līdzekļi un metodes, kā to panākt, kļūst aizvien izsmalcinātākas un cilvēciski orientētākas.

Profesionāli SEO pakalpojumi šobrīd ietver daudz plašāku prasmju spektru, kombinējot tehniskās zināšanas ar dziļu izpratni par lietotāju uzvedību un satura kvalitāti. Ja vēlies uzzināt vairāk par digitālā mārketinga aktualitātēm spied šeit! 

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma