Maija beigās "Erasmus+" projekta "AISTER" ietvaros notika dažādu jomu ekspertu tiešsaistes diskusija "Kultūras mantojuma (sa)glābšana krīzes apstākļos".
Viens no projekta partneriem ir Latvijas Universitāte (LU), tās Humanitāro zinātņu fakultātes (LU HZF) Digitālo humanitāro zinātņu centrs, kā arī LU bibliotēka. Projekta partneri ir arī Luksemburgas Universitāte, organizācija "Web to Learn" no Grieķijas, Kijivas Tarasa Ševčenko Nacionālā universitāte un Eiropas digitālā bibliotēka "Europiana".
Diskusiju Rīgā vadīja LU bibliotēkas direktors ULDIS ZARIŅŠ un tajā piedalījās JĀNIS VANAGS, Ziemeļvalstu Noturības organizācijas (CiReN) valdes loceklis, MĀRCIS KALNIŅŠ, Nacionālā Kultūras mantojuma centra (NKMP) eksperts, LU HZF Vēstures un arheoloģijas nodaļas pētnieks, MĀRIS KAĻINKA, Rīgas Tehniskās universitātes asociētais profesors un INESE VAIVARE, Latvijas Platformas attīstības sadarbībai (LaPAS) direktore.
Kopīgi analizējot digitalizācijas un mākslīgā intelekta iespējas un ētiskos izaicinājumus kultūras mantojuma aizsardzībā krīžu situācijās, sarunā īpaša uzmanība tika pievērsta sabiedrības līdzdalībai, profesionāļu sagatavotībai un atbildīgai tehnoloģiju izmantošanai kultūras identitātes saglabāšanai. "Kultūrzīmes" piedāvā būtiskus diskusijas fragmentus.
Pamatvērtības krīžu un katastrofu pārvaldībā – nemainīgas
Uldis Zariņš: Projekta tvērums kopumā ir ļoti plašs, tajā tiek runāts gan par mākslīgo intelektu, gan par sabiedrisko zinātni tieši kultūras mantojuma saglabāšanas ārkārtas situāciju kontekstā, tālāk arī pētot, kā šīs tēmas varētu ieviest universitāšu izglītības programmās. Pēdējā laikā, aplūkojot šos jautājumus, projekta ietvaros notikušas jau trīs dažādas ekspertu apaļo galdu diskusijas.
Šajā diskusijā nolēmām fokusēties tieši uz kultūras mantojuma pārvaldību krīžu situācijās un to, kā izmantot digitālās tehnoloģijas un iespējami iesaistīt sabiedrību. Protams, šobrīd un arī šā projekta ietvarā īpaši fokusējamies uz notiekošo Ukrainā, tātad uz militāru apdraudējumu, bet skaidrs, ka krīze ir jebkāda ārkārtas situācija, kas apdraud kultūras mantojumu. Vai tas būtu uguns vai ūdens, vai arī kādi citi ārkārtas apstākļi.
Jānis Vanags: Organizācijā "CiReN" apvienojam tos krīžu ekspertus, kas strādā ar kodolkrīzēm, tai skaitā rūpnieciskajām avārijām, terorisma krīzēm, kiberdraudiem. Vērts atminēties, ka jau senajā Romā tika dibināti pirmie ugunsdzēsības un glābšanas dienesti. Organizācijas kultūras jomā ir īpašas, un tām ne tikai jāspēj tikt galā ar krīzēm, bet jomai piemīt arī dvēseles dziedināšanas efekts. Respektīvi, cilvēki, kas krīzēs iesaistās kultūras mantojuma glābšanā ar palīdzēšanu, iesaistīšanos, palīdz arī sev. Tas uzliek arī papildu pienākumus, jo, teiksim, bibliotēkas krājumu vai mākslas priekšmetu glābšanas laikā var piedalīties tūkstošiem brīvprātīgo, un kādam jāspēj viņus pārvaldīt, vienlaikus neradot papildu draudus mantojumam. Pagājušā gadā kopā ar Igaunijas biznesa skolu aizsākām Baltijā pirmo krīžu pārvaldības kursu gan uzņēmējiem, gan MBA studentiem. Protams, krīžu pārvaldības un arī mantojuma glābšanas kontekstā var izmantot arī mākslīgo intelektu, ar tā palīdzību var samazināt izmaksas. Pamatlietas jeb pamatvērtības krīžu un katastrofu pārvaldībā gan paliek nemainīgas, tās bija aktuālas pirms 2000 gadiem Pompejos un senajā Romā, ir bijušas aktuālas pēdējā gadsimta militārajos konfliktos un ir aktuālas arī šodien Ukrainā.
Pašas galvenās lietas ir: praktiskās procedūras, organizācijas vadības izpratne par to, ka tās ir vajadzīgas, pašas organizācijas darbinieku un iesaistīto spēja piedalīties krīžu mācībās, treniņos. Visi pasākumi tiek dalīti trīs nosacītos etapos. Viens ir pasākumu bloks: ko darām, lai sagatavotos krīzei, pirms tā vēl sākusies, jo laikam gan vissliktākā krīze ir tā, kura ir negaidīta un kurai neviens nav gatavs. Otrs – rīcības, kas notiek pašā krīzes brīdī. Trešais – procesi, pasākumu aktivitātes, kas notiek pēc krīzes.