26. septembrī Latvijas Nacionālajā operā un baletā gaidāma pirmizrāde pasaulē daudzkārt uzvestajai Žaka Ofenbaha fantāzijas operai "Hofmaņa stāsti", kas tapusi pēc E. T. A. Hofmaņa stāstu motīviem. Latvijas Nacionālajā operā topošais "Hofmaņa stāstu" piektais iestudējums režisora Aika Karapetjana versijā tiek solīts kā aizraujoši jautrs vizuāls piedzīvojums ar skaistu mūziku, turklāt tā muzikālajai vadībai izvēlēts franču maestro Frederiks Šaslēns, kurš pēdējo astoņu gadu laikā "Hofmaņa stāstus" esot diriģējis ap 400 reižu.
"Kultūrzīmes" sarunai uzrunāja režisoru Aiku Karapetjanu. Viņa veidotie Džoakino Rosīni operas "Seviljas bārddzinis" (2011) un Šarla Guno operas "Fausts" (2016) iestudējumi Latvijas Nacionālajā operā saņēmuši Latvijas Mūzikas balvu kategorijā "Gada uzvedums". Viņš iestudējis arī Žorža Bizē operu "Karmena" Monpeljē operā Francijā (2018) un "Faustu" Tronheimas operā Norvēģijā (2019).
– Kāda būs jūsu "Hofmaņa stāstu" režija?
A. Karapetjans: – Tas būs ceļojums galvenā varoņa, Hofmaņa, zemapziņā, atklājot viņa slēptās vēlmes, kā arī attiecības ar tuvākajiem cilvēkiem. Opera stāstīs par cilvēku, kurš mīl mākslu, zināmā mērā – mākslas kolekcionāru. Titulvaronis kopā ar draugu Niklausu un sāncensi Lindorfu apēdīs halucinogēnās sēnes un dosies ceļojumā paša Hofmaņa zemapziņā. Sekos visi trīs zināmie operas stāsti, trīs pasaules par Olimpiju, Antoniju un Džuljetu, kuras notiek dažādos laikmetos un stilos, turklāt stāsti ir atšķirīgi ne tikai žanriski, bet arī muzikāli, tāpēc arī režiju izveidoju iespējami daudzveidīgu, to saskaņojot ar eklektismu mūzikā. Prologs un epilogs notiks mūsdienās, Olimpija notiks futūristiska stila laboratorijā, otrais stāsts, Antonija, risināsies gotiski romantiskā vidē, bet trešais, Džuljeta, barokālā ainavā.
– Kāpēc, lai pārceltos fantāzijas pasaulē, izmantojāt tik tiešu līdzekli kā halucinogēnās sēnes?
– Likās, ka vēstījumā, kurā galvenais varonis Hofmanis stāsta savus trīs izdomātos stāstus, jāievieš kas absurdāks par libretā pieminēto alkoholu. Turklāt daudz interesantāka ir situācija, ka viņš ceļo nevis viens pats, bet visi trīs varoņi kopā. Ņemot vērā, ka visi varoņi, it sevišķi Lindorfs, katrā stāstā pārvēršas par citu ļaundari, likās, ka vajag viņus tomēr kā attaisnot, tāpēc mūsu stāstā varoņi katru reizi netransformējas, viņi paliek tādi paši kā prologā, transformējas un mainās citi.
Sēnes jau ir dabas stihija, turklāt tās nav mākslīgas, ķīmiskas, tās likās gluži labs elements, jo oriģināllibretā Hofmanis nonācis alkoholisma varā. Tas likās pārāk banāli, vēlējos arī mazliet attālināties no tā visa, kas redzēts jau daudzreiz. Materiāls ir ļoti sarežģīts un plašs, pat smags, tas ir ļoti ambiciozs projekts, turklāt ne no režisora darba aspekta, bet tieši oriģinālsatura ziņā. Pats negaidīju, ka būs tik grūti, bet vēl grūtāk ir dziedātājiem, šis nav vienkāršs uzdevums. Operā attēlotas četras dažādas pasaules, jātēlo un jāizdzied dažādi varoņi un teju katrā cēlienā piedalās arī koris ar piecdesmit dziedātājiem.
– Kā izdodas sadarbība ar "Hofmaņa stāstu" muzikālo vadītāju un diriģentu Frederiku Šaslēnu?
– Kopā sākām strādāt tikai nesen, bet viņš operu zina no galvas, ir sajūta – gluži kā viņš pats to būtu uzrakstījis. Diriģents "Hofmaņa stāstus" esot diriģējis jau teju četrsimt reižu, un pieredzam, ka viņam diriģēšanai notis tiešām nav vajadzīgas. Man kā režisoram muzikālajā darbā iejaukties ir grūti, turklāt diriģentam par šo mūziku bija jau sava vīzija. Iesākumā bija daži mirkļi, kad bija grūtāk saprasties, bet, zinot Šaslēna pieredzi, sapratu, ka viņš zina, ko vēlas, un viņa vīzijai pielāgojos. Operā jau režisoram nav lielas varas.
– Un vai Frederiks Šaslēns piekrita jūsu vīzijai?
– Iestudējums ir diezgan klasisks, esmu radījis vien pavisam mazas nobīdes. Gluži kā manās iepriekšējās operās, izrādēs nav daudz moderna un laikmetīga teātra izpausmju. Man nav ambīciju šokēt ar formām, vairāk vēlos stāstu izstāstīt tā, lai tas būtu svaigs, bet tajā pašā laikā neveidot ko kardināli citu ar savu darbu, vienmēr cenšos atrast līdzsvaru. Tie, kuri libretu pārzina labi, noskatoties šo izrādi, sapratīs, ka neko radikāli neesmu mainījis, vien nedaudz atklāju pašu Hofmani. Turklāt, lai arī prologs un epilogs notiek mūsdienās, laika ziņā to daļa ir īsa. Esmu vien nomainījis Hofmaņa kā varoņa vīziju, dodot skatītājam iespēju vairāk iejusties Hofmaņa tēlā un operu vērot caur Hofmani. Uzmanīgs skatītājs prologā un epilogā pamanīs elementus, kuri parādās visos trijos cēlienos – gan Olimpijā, gan Antonijā, gan Džuljetā.
– Kādu iedomājaties "Hofmaņa stāstu" skatītāju?
– Tie varētu būt no pusaudžiem līdz pat deviņdesmitgadīgajiem operas apmeklētājiem. Šis būs diezgan jautrs un izklaidējošs gabals. Žanriski tas būs eklektisks, arī vizuāli to mēģinām izveidot iespējami dažādu, lai skatītājam nebūtu iespējas garlaikoties.