Partly Cloudy 17.2 °C
S. 27.07
Dita, Marta
Auto jaunumu superparāde Biķerniekos.
Auto jaunumu superparāde Biķerniekos.
Foto: Publicitātes

"Garākais autosalons pasaulē" – tā vēl pagājušajā gadsimtā Latvijas un arī daži Ķīpsalas autosalonā ieklīduši ārvalstu žurnālisti nodēvēja mūsu "Gada auto" pirmā brauciena krāšņo kolonnu.

Reklāma

Toreiz devāmies uz Liepāju. Jaunais elektroauto konkurss savā ceļā no Biķerniekiem uz Igati arī diezgan veiksmīgi atbilda šādam apzīmējumam. Nu nenoliedzami – vairāk nekā 20 vissvaigākie, vismodernākie autobūves darinājumi vienkopus – austrumu maģistrālē pie zīmēm "110", Lorupes gravā, Turaidas lejā, Raganas–Limbažu ceļa līkločos: tas ir skaisti. Tehnika, kas nekādi nekonkurē ar maija ziedu smaržām.

Tas liriskam ievadam – pirms uzklausām dažus no dalībniekiem.

Vērtīga iespēja salīdzināt

"Pirmais brauciens aizritēja ļoti pozitīvā noskaņā, laikapstākļi bija izcili labvēlīgi. Sākām testēt elektriskās automašīnas ļoti atšķirīgās cenu kategorijās – sākot ar 21 000 eiro un beidzot ar vairāk nekā 200 000 eiro," tā pastāstīja viens no pasākuma idejas autoriem, autožurnālists un "Tavs Auto TV" galvenais redaktors Roberts Jansons. Viņš atklāj, ka elektroauto jau divus gadus ir viņa pārvietošanās līdzeklis ikdienā. "Dzīvojam 15 kilometrus no Rīgas. Vadāju uz skolu bērnus, kas nozīmē, ka šo attālumu turp un atpakaļ mēroju vismaz divas reizes katru dienu. 

Kopējais dienas nobraukums bieži tuvojas 100 kilometriem. Tādējādi aprēķināju, ka, pat ņemot salīdzinoši augsto e-auto cenu, tas atmaksājas ļoti īsā laikā."

Žūrijas biedrs, auto inženieris Andris Dambis saka: labākais unikālais guvums šādos pasākumos ir tas, ka "momentā pārkāpjot no vienas automašīnas otrā, izdodas aktīvi uzķert sajūtas un pamanīt atšķirības".

"Mobilly" valdes priekšsēdētājs Valdis Bergs, kurš ir viens no pasākumu sērijas žūrijas biedriem, ir iepriecināts par vērtēšanai nodoto e-auto lielo izvēli. "Arī pats ikdienā braucu ar elektrisko automašīnu un negribētu atgriezties pie iekšdedzes dzinēja auto. Tā kā dzīvoju Rīgas centrā, izmantoju tikai publiskos uzlādes punktus. Jo īpaši beidzamajos divos gados Latvijā pieaug e-auto skaits, kas, protams, veicina uzlādes tīkla attīstību. Arī "Mobilly" izmanto visas iespējas savu pakalpojumu tīklā iekļaut pēc iespējas vairāk jaunu uzlādes staciju."

Žūrijas locekle, "RigaTech Girls" vadītāja Anna Andersone priecājas par iespēju sēsties pie stūres e-auto, kaut arī ikdienā bieži izvēlas iet kājām. "Iespaidi ir vislabākie – bija ļoti interesanti izmēģināt tik dažādas automašīnas ar plašām iespējām un daudzveidīgu elektronisku aprīkojumu. Kādreiz arī pati noteikti gribētu e-auto, jo tas ir pilsētai ļoti piemērots pārvietošanās veids. 

Latvija arī nav tik liela, lai ar e-auto nevarētu nokļūt praktiski jebkurā vietā. 

Manā ģimenē elektroauto ir brālim, ar to pieredze ir lieliska. E-auto ir piemēroti Latvijas apstākļiem, lai arī jāņem vērā, ka aukstajā sezonā būs vajadzīgs vairāk enerģijas, piemēram, apsildei."

Žūriju pārstāvošās meitenes Anna Andersone ("Riga TechGirls") un Egija Gailuma ("OX Drive") labāk par tehnovečiem saprot spilgtu krāsu un prestižu zīmolu nozīmi.

Arī Māris Neikšāns, LV sporta meistars autosportā un sporta automobiļu ražotājs, kurš piedalās arī šajā elektrisko automašīnu vērtēšanā, priecājas par lielisku iespēju salīdzināt un novērtēt atšķirīgus spēkratus: "Šobrīd manā īpašumā e-auto vēl nav, bet nākotnē tāds varētu noderēt, galvenokārt ikdienas braucieniem, ņemot vērā aizvien labākās uzlādes iespējas."

Reklāma
Reklāma

Ko varētu vēl labāk?

Pats skatos uz pirmajā testu dienā notikušo caur 30 līdzīgu pasākumu organizēšanas prizmu. Un redzu gan labo, gan uzlabojamo. Teicama bija viesošanās Biķernieku trasē, kur šos dinamikas izcilniekus var "atvērt" no visas sirds. Auto ražotāji un dīleri gan parasti no šādas izpriecas izvairās – tas esot bīstami. Labāk dārgo preci dot mēģināt ātrumus slāpējošos koplietošanas ceļos.

Šī konkursa organizatori sprintu atļāvās: 100 metri trases finiša taisnē bija pietiekami, lai visus Latvijas ceļu limitus pārsniegtu.

Vai tas ir nepieciešams? Domas dalās. Daži kaifā staro. Daži tādi domīgi. Es? Starp tiem pēdējiem. Manuprāt, elektromobilitāte šajā ziņā atļāvusies par daudz. Trīs vai četras sekundes no starta līdz 100 km/h – tas civilam pārvietošanās līdzeklim, kāds pat "Porsche" elektroauto ir un paliek, neder. Nav vajadzīgs. Var būt bīstami, ja vecmodīgāku auto kompānijā tiks lietots. Un ir bezjēdzīgi, ja lietots netiks, bet paliks tikai kā saimnieka pašapziņas stimulators.

Biķerniekos mēs nebraucām tikai taisno sprintu. Lielajā aplī bargi bruņotus diletantus gan nelaida, bet kartodromā varējām arī līkumošanu pamēģināt (ātrākajās vietās pat 120 km/h). Kurš šeit labākais? Sacīkstes ar laika ņemšanu nenotika. Tās pašas drošības dēļ. Pareizi. Bet mazliet žēl. Jo ļoti gribētos redzēt, ko hronometri saka par taisnā sprintā dinamiskāko smagsvaru līkločiem. Manuprāt, par divām tonnām krietni smagākajiem supermilžiem ar "Porsche", "Mercedes" un citiem dižciltīgiem zīmoliem varētu, tā teikt, "iekabināt" kāds kilovatos vārgāks, bet divreiz vieglāks kompaktnieks. Man personīgi kartodromā tīkamākie šķita "KIA Niro", "Cupra Born", "Hyundai Kona". Vai pat mazākais un lētākais ķīniešu "GWM Ora".

Raksta autora simpātija šobrīd – "KIA Niro". Iespējams, tāpēc, ka ar šo jau pirms konkursa piknika bijusi iespēja braukt pat trīs dienas un daudzas no moderno tehnoloģiju dotajām iespējām saprast un apgūt.

Ideja pārdomām – varbūt tomēr kādreiz sarīkot arī sekundēs mērītu dueli starp tīri elektriskiem smagsvariem un normāla svara hibrīdiem? Ka tik tie pēdējie nav reālos līkločos ātrāki...

Uz šosejas un arī grants

Uz lielceļu asfalta lielie un smagie savukārt ir gluži vai nereāli labi. Superkomforts, kuru dod tas pats svars, kas netīkami stumj ārā līkumos. Inerce. Pat uz aplami zema profila riepām, pat pa mūsu mīļajiem ielāpiem tie peld kā burvju paklāji. Piedevām bez skaņas arī. Gandrīz bez skaņas. Dažiem drošības dēļ kaut kāds mākslīgs rūcieniņš iestrādāts. Ka neaizmieg citādi pilots...

Bedres šie apēd nesūdzoties. Mazliet sliktāk milžiem klājas Raganas–Limbažu šosejas viļņos. 

Lielais mersis, piemēram, iešūpojas kā kuģītis vētrā. Dikti ātri ar šo (arī ar "Porsche") te braukt negribas. Atkal jāsaka – man tīkamāki šķita jau sprinta sakarā paslavētie kompaktnieki.

Elektroauto kolonna ceļā uz Igati.

Pa granti, kas ir daudzu Latvijas automobilistu ikdiena, šādos testos parasti netiek braukts. Pārāk svaigi un dārgi šie eksponāti. Ja noputēs, bildēs un videoklipos (kas ir un paliek būtiska šo parādes braucienu sastāvdaļa) sliktāk izskatīsies... Bet es gribu pamēģināt. Un pie Igates pils atrodu nelielu (ap 12 km) tipisku laukceliņu trīsstūri. Un izbraucu to ar lielo "MB EQ SUV" un divreiz vieglāko "KIA Niro". Un atkal jāsaka – simpātiskāks man šķiet pēdējais. Sevišķi ātrajā aplī, kad esmu daudzmaz piešāvies šādos ierobežotas saķeres apstākļos lietot rekuperācijas bremzēšanu, kas pamatā, protams, domāta enerģijas taupīšanai pilsētu drūzmā, bet – izrādās – var lieliski noderēt pagriežamības uzlabošanai. Gluži kā piebremzēšana (gāzi neatlaižot) ar kreiso kāju ralliju jaunības laikos. Tikai jāpiešaujas, kā saka. Un laika šādos testos tam nepietiek.

Ar pārdesmit minūtēm nepietiek

Kas tad īsti šis bija – tests vai šovs? Laikam jau vairāk otrais, jo 

prasīt pat no tehniski viskompetentākajiem žūrijas biedriem eksaktu visu 22 auto salīdzinājumu un izvērtējumu, ja braucienam ar katru no tiem atvēlētas vien pārdesmit minūtes, nu nekādi nevar. 

Šis drīzāk bija iepazīšanās brauciens. Daži pie Igates pils tērzējot pat teica – auto Eirovīzija…

Lai nu tā būtu. Turpinājums sekos. Ar divreiz garākiem laika limitiem, kas ir absolūti nepieciešami, jo mūsdienu auto krasi atšķiras pat elementāru vadības funkciju ziņā. Vajadzīgs tā sauktais adaptācijas laiks, citādi vari nopelt to, ko lietot vienkārši neesi paspējis iemācīties. Un kur nu vēl pierast.

Tādēļ negaidiet no pirmā e-auto konkursa brauciena atbalsīm gatavas izvēles receptes. Labāko auto atrast joprojām nav iespējams. Konkursu žūrijas uzklausot, savējais jāmeklē katram pašam.

Aptauja

Par kādu saturu LASI.LV būtu gatavs maksāt?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma