Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas (LSUA) vadītāja Regita Zeiļa sarunā ar "Latvijas Biznesu" vērtē piecos gados šajā jomā iespēto un spriež par nākotnes izaicinājumiem.
Likuma rāmī ietverta sociālā uzņēmējdarbība Latvijā pastāv jau piecus gadus. Vai, jūsuprāt, šajā laikā ir mainījusies sabiedrības attieksme pret šo uzņēmējdarbības formu?
Jums taisnība, pirmie uzņēmumi, kas pēc būtības bija sociālie uzņēmumi, sāka darboties jau pagājušā gadsimta 90. gados, taču nule jau piecus gadus pastāv vienota izpratne par to, kas tas ir – sociālais uzņēmums. Vai mainījusies sabiedrības attieksme? Man šķiet, ka mēs tai tuvojamies lieliem soļiem. Proti – arvien retāk jāskaidro, kas tas ir, bet arvien biežāk – kā ar to mijiedarboties. Manuprāt, tas liecina par to, ka sabiedrība arvien vairāk pieņem šo uzņēmējdarbības formu.
Es gribētu šai tēzei oponēt. Nesen parādījās informācija, ka kāds uzņēmums pasūtījis Ziemassvētku sveces vienai no biedrībām, kas dod darba integrācijas iespējas, taču tad plāni mainījās un tas no šīm vairākus mēnešus gatavotajām svecēm atteicās, un šķiet, ka bez īpašas atvainošanās. Tāpat es redzu, ka sabiedrība pieņem sociālo uzņēmējdarbību gadījumos, kad tas sniedz jaunu un neparastu pieredzi, piemēram, pieredzi tumsā, bet vienlaikus neredzu nekādu progresu valsts pasūtījumu jomā, proti, ka valsts pasūtījumu pretendenti saņemtu papildu vērtējuma punktus, ja to izpildē būtu iesaistīti cilvēki ar īpašām vajadzībām – tas dotu sociālās uzņēmējdarbības attīstībai milzu grūdienu, taču tāda nav. Jūs sakāt, ka mēs kaut kam tuvojamies, bet, manuprāt, mēs mīņājamies uz vietas...
Semināri par sociāli atbildīgiem publiskajiem iepirkumiem notiek katru gadu. Jā, taisnība, ka pagaidām valsts iepirkumos joprojām uzvar zemākā cena, taču, pirmkārt, likumā par valsts iepirkumiem ir iekļauta sociāli atbildīgu iepirkumu iespēja un, otrkārt, publiskais sektors pagaidām bieži vien vēl neizprot, kā to izdarīt. Taču vienlaikus jāsaka, ka sociāli atbildīgi publiskie iepirkumi ir tēma, kas pēdējos gados skan arvien biežāk, un konkrētas pašvaldības, piemēram, Ogres, Limbažu, Ludzas pašvaldības, sāk tādus arī izsludināt. Situācija šajā jomā drīz mainīsies visā valsts pārvaldē – ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā valsts iestādēm kā obligāta prasība ir izskatīt šādu iepirkumu iespēju jebkurā iepirkumā.
Kopumā es teiktu, ka interese par sociāli atbildīgiem publiskajiem iepirkumiem aug augumā, bet vēl nav pietiekamas izpratnes par to, kā to darīt
– pagaidām lielāka nozīme tiek piešķirta ierobežojumiem, nevis iespējām. Taču sabiedrībai ir tiesības pieprasīt šādus iepirkumus, skaidri pateikt, ka mēs tādus gribam.
Un, runājot, par jūsu pieminēto sveču gadījumu – visi uzrakstīja par to, cik vīlies bija uzņēmums "Grupu māja neatkarīgai dzīvei" par to, ka kāds uzņēmums atteicās no izgatavotās sveču partijas, taču neviens neuzrakstīja par to, ka situācija atrisinājās jau burtiski nākamajā dienā, jo cits uzņēmums – "AJ Power" – atsaucoties uz šo informāciju, visu sveču partiju nopirka.
Jūs jau minējāt, ka dažas Latvijas pašvaldības sāk iekļaut sociālos kritērijus publiskajos iepirkumos. Kā ar visām pārējām, cik pretimnākošas sociālajai uzņēmējdarbībai tās ir?