Partly cloudy 5.2 °C
C. 08.05
Staņislava, Staņislavs, Stefānija
SEKO MUMS
Reklāma
Roberts Dauburs: "Mani tieši aizrauj veidot izrādes jauniešu publikai, viņi ir godīgi skatītāji un veidojas atklāta saruna. Jaunieši novērtē patiesu, nesamākslotu ideju."
Roberts Dauburs: "Mani tieši aizrauj veidot izrādes jauniešu publikai, viņi ir godīgi skatītāji un veidojas atklāta saruna. Jaunieši novērtē patiesu, nesamākslotu ideju."
Foto: Karīna Miezāja / Latvijas Mediji

Rīt, 8. maijā, Latvijas Leļļu teātrī gaidāma pirmizrāde dramaturģes Lindas Rubenes, režisora Roberta Daubura un pārējās radošās komandas kopdarbam – izrādei par pasaules vēsturē pirmo zināmo jaunieti, sengrieķu jaunības dievieti Hēbi.

Reklāma

"Kultūrzīmes" režisoru Robertu Dauburu satika īsi pirms "Pirmās jaunietes" mēğinājuma, ko bija iespējams noskatīties īpašai publikai – jauniešiem. Uzrunājot talantīgo jauno režisoru, apbrīnoju viņa radošo spēju sajust izrādes garšu reālos dzīves notikumos – tā pirms iestudējuma Leļļu teātrī pats sākums bija darbs "Dirty Deal Teatro" – "Neatlaidības spēles" (2022) – stāsts par Daigas Dadzītes centieniem nodrošināt Latvijas paraolimpiešu dalību Tokijas spēlēs, tālāk Cēsu Mazā teātra izrāde "Izkāpt skapī" (2024) – minējums un iztēles vingrinājums, kurā "kopā fantazēts, kā tas būtu, ja homoseksualitāte ienāktu ģimenē", un janvārī Rēzeknes "Jorika" izrāde "Nākotnes lēmējas" (2025), kurā tiek atklāti jaunu cilvēku portreti kontekstā ar Latvijas nākotni. Režisors to pamato īsi: "Protams, rodas liels gandarījums, ja tam, ko darām, ir nozīme sabiedrībā."

Roberts Dauburs.

Izrādes jauniešiem, īpaši pusaudžiem, ierasti tiek uzskatītas par īpaši sarežģītām, viņus esot grūtāk uzrunāt, kur nu vēl ieinteresēt…

R. Dauburs: Mani gan tieši aizrauj veidot izrādes jauniešu publikai, viņi ir godīgi skatītāji, un veidojas atklāta saruna. Turklāt viena lieta ir godīgums, bet otra, kam, veidojot izrādi, arī uzticējāmies: jaunieši novērtē patiesu, nesamākslotu ideju. Ikdienā jauniešu informācijas telpa jau patiesībā līdzinās postdramatiskajam teātrim, un pēc šādiem principiem arī būvējām izrādi. Nu jau to redzējusi pirmā jauniešu publika (saruna notika 3. maijā. – Red.), uzskatu, ka tā teju gatava, tagad tikai iespēlēties, iedzīvoties līdz galam; domāju, ja pirmizrāde būtu jau rītdien, kaunā noteikti nekristu. Pēc izrādes sarunā ar skatītājiem arī jautājām par pieredzēto intensitāti un blīvumu, vai nav traucējis, ka iestudējumā trūkst lineāra stāsta, tas brīžiem, līdzīgi kā dzīvē, saraustīts, bet – publiku bija uzrunājis tieši šis veids.

Vai mūsdienu jaunieši atpazīst Senās Grieķijas varoņus un vai spēj saredzēt līdzības ar mūsdienām?

Šis jautājums interesēja arī mūs, iestudējuma veidotājus. Runājot par priekšzināšanām, jaunieši teicās dzirdējuši par Seno Grieķiju, zināja par Zevu un Dionīsu, pazina atpazīstamākos dievus un stāstus, bet padziļinātu zināšanu gan viņiem trūkst. Taču, skatoties izrādi, šo zināšanu trūkums gan īsti netraucēs, jo par to, strādājot kopā ar dramaturģi Lindu Rubeni, domājām jau pašā sākumā. Apzinājāmies, ka, veidojot izrādi jauniešiem, viņu priekšzināšanas nebūs plašas, tāpēc bija jāatrod veids, kā satikties ar šodienas skatītājiem tā, lai viņiem nebūtu sajūtas, ka vēro tāltālu antīku pasauli, kas nekādā veidā nav saistīta ar mūsdienu realitātēm. No otras puses, dievu arhetipi ir tik mūžīgi un atpazīstami, ka iet cauri laikiem un, ja skatītājs noķers tādu kā "dievu esenci", tad viņš, pat neatpazīstot kā dievus, šīs būtnes spēs atpazīt kā savas dzīves, mūsdienu kultūras un popkultūras varoņus. No seno leģendu laikiem pagājuši gadu tūkstoši, bet varaskāre nav mainījusies…

Jūsu līdz šim veidoto izrāžu varoņus vēl pirms nedaudz gadiem sabiedrībā pieminējām maz: "Neatlaidības spēles" tapa par sportisti ratiņkrēslā, Cēsu Mazajā teātra "Izkāpt skapī" runājāt par to, kā būtu, ja ģimenē ienāktu homoseksualitāte…

Lai kāds būtu cilvēces attīstības ceļš, pēc visiem rādītājiem piederu sabiedrības grupai, kurai apzināti vai neapzināti piešķirts handikaps, pārākums: esmu baltādains, heteroseksuāls, ap simts kilogramus smags vīrietis, kuram no dabas dota skaļa balss. Pirms gadiem, noklausoties vienu no feminisma diskusijām, nodomāju, ko gan tāds vīrietis kā es vispār var mākslā runāt, ja reiz esam tik privileģēti? Tomēr arī sapratu, ka privilēģija ir tieši tas, kas uzliek atbildību mūsu izvēlēs, par ko un kā runāt. Turklāt arī pats nekad un nevienā gadījumā neesmu juties kā stabila kāda formējuma daļa, vienmēr zināmā mērā esmu izjutis savu dīvainību, atrautību no apkārtnes. Tādēļ stāsti par mazākumu ir kas tāds, kas uzrunā arī mani pašu, ar to daļēji spēju arī asociēties un tāpēc vēl jo vairāk rodas vēlme par to runāt un darīt.

Caur jūsu iestudējumiem māksla ne vien atbalso notiekošo sabiedrībā, bet kalpo kā virzītājspēks – mudinot skatītājus kļūt iecietīgākiem un raudzīties no citādo varoņu skatpunkta.

Reklāma
Reklāma

Reizēm pie sevis skaitu – viena izrāde, uz kuru atnākuši simt skatītāju un kuru nospēlē, teiksim, desmit reižu, uzrunājusi tūkstoti cilvēku. Tādējādi rēķinot, atbildība par to, ko runā no skatuves, kļūst milzīga, turklāt jāņem vērā, ka tas ir mākslas akts, kurš cilvēkos mēģina aizskart dziļumu, vedina uz emocionālām un intelektuālām domām. Protams, rodas liels gandarījums, ja tam, ko darām, ir nozīme sabiedrībā.

Tiesa, kovidlaiks un tam sekojošais karš, uzstājīgā vēlme cilvēkus sadalīt grupās un pašreizējā politiskā globālā situācija zināmā mērā ir pastiprinājusi norobežošanos un palēninājusi mūsu sabiedrības virzību kļūt iecietīgākiem. Kad neredzi to, kuram nodari pāri, liekas, ka nav īsti par ko satraukties vai bēdāties.

Tomēr manī mītošais pozitīvisms liek domāt, ka dienas beigās tomēr spēsim saprast, ka pašreiz notiekošais nav tas, ko gribam, nav tā pasaule, kādā vēlamies dzīvot, un tāpēc izdosies noķert un apturēt notiekošo. Tiesa, šobrīd tikko teiktais pat man pašam izklausās gaužām naivi.

Roberts Dauburs.

Ne katram jaunam režisoram piemīt tik spēcīga radošā balss… Studijas LKA beidzāt vien 2021. gadā, bet, liekas, darba pietiek.

Mūsu akadēmijas profesore, režisore Māra Ķimele reiz teica: ja vien režisors jūt, ka var neiestudēt, tad to arī nevajag darīt.

Latvijā iespēju strādāt režijā pietiek, varbūt jautājums, cik pats esi gatavs tās radīt. Ejot ar savām idejām pie teātru vadības, vienmēr esmu saņēmis atbalstu, turklāt ir iespējas īstenot arī projektus, piedalīties festivālos. Uzskatu: ja nav iespēju, tad vainīgs esi tikai tu pats.

Man pat liekas, ka Latvijā režisoru joprojām ir par maz, jo lielāks daudzums radītu lielāku konkurenci, bet konkurence ir ļoti pozitīvi izmantojama. Jo vairāk būs režisoru, jo vairāk izsijātu izrāžu ideju nonāks līdz skatuvēm, tādējādi kļūstot tikai spēcīgākas. Tiesa, no vienas puses, konkurences apstākļos samazinās iespējas, bet no otras – lai ideja nonāktu uz skatuves, jāiegulda nopietnāks darbs. Jo vairāk režisoru, aktieru, scenogrāfu, komponistu, visu iesaistīto spēku, jo paaugstinās iestudējumu kvalitāte, kas sasniedz skatītāju. Taisnība, process kļūst arvien nežēlīgāks, pieprasa lielu atdevi, bet pašos pamatos daudz režisoru nav slikta parādība.

Salīdzinājāt izturību teātrī gluži kā sportā!

Divpadsmit gadus esmu spēlējis basketbolu.

Rudenī Nacionālajā teātrī iestudēsiet Jāņa Joņeva "Ko var cilvēks". Līdz šim esat strādājis neatkarīgajos teātros, ar ko varētu būt atšķirīgs darbs valsts teātrī?

Pašos pamatos, no režisora darba perspektīvas skatoties, atšķirību gan nav. Nacionālajā teātrī jāstrādā tikpat nopietni, ar tikpat lielu atdevi kā Cēsu Mazajā teātrī vai Rēzeknes "Jorikā", tā jāstrādā it visur. Valsts teātrī gan ir lielāka mašinērija ar saviem plusiem un mīnusiem, piemēram, man kā režisoram nav tik brīvu roku aktieru izvēlē, arī paša procesa veidošanā jārēķinās, ka tiem aktieriem, ar kuriem sadarbojos, mana izrāde ir tikai viens no sezonas iestudējumiem, viņi pēc dienas mēģinājumiem, vakarā uz skatuves spēlēs ko pavisam citu.

Savukārt nevalstiskajos teātros ir pilnīga brīvība izvēlēs, ar ko sadarboties, lielāka arī mākslinieciskā brīvība, jo mazajiem teātriem mazāka komerciālā atbildība, tur var atļauties vairāk eksperimentēt un būt vairāk izaicinoši, kamēr valsts teātriem jādomā par budžeta prioritātēm. Vienlaikus valsts teātros atkal lielākas tehniskās iespējas un iestudējumiem pieejami plašāki materiālie līdzekļi.

Rudenī dosieties studēt maģistrantūrā Koprades un objektu teātra programmā Čehijā, Prāgas Teātra mākslas akadēmijā DAMU. Vai tas tāpēc, lai papildinātu esošo latviešu teātra valodu?

Atšķirība tiešām ir, bet tā balstīta teātra skolās un tieši tāpēc studijas izvēlējos turpināt Centrāleiropā. Esmu skatījies vairākus Eiropas laikmetīgā teātra lielmeistaru darbus un sapratis, ka viņi vārdu "teātris" tulko mazliet citādi. Protams, nav jau tā, ka būtu izdomāts jauns ritenis, bet pats iestudējuma process ir savādāks, pilnībā citādas arī domas par skatuves mākslinieku eksistenci uz skatuves. Pie mums ir brīnišķīga, ļoti augsta līmeņa dramatiskā teātra skola, un tā augstu kotējas pret jebkuru no pasaules dramatiskā teātra skolām, bet, ja runājam par laikmetīgajiem skatuves procesiem, latviešiem iet grūtāk. Visas izrādes, kuras tiek iestudētas uz Latvijas teātru skatuvēm, balstītas dramatiskajā teātra skolā, pat laikmetīgie skatuves darbi. Protams, tā ir arī gaumes lieta, pareizas vai nepareizas atbildes, kā iestudēt izrādi, jau nemaz nav. Tomēr – Latvijā atsperšanās iestudējuma procesam sākas no teksta, ko radījis dramaturgs, bet Prāgā mācīšos, ka teksts ir pats pēdējais: sākums ir telpa, vide, objekti un tad, visu lēnītēm veidojot kopā, kā pēdējais pienāk teksts.

Atgriežoties pie Māras Ķimeles teiktā, vai varat iedomāties savu dzīvi bez teātra iestudēšanas?

Es nevarētu neiestudēt.

Aptauja

Vai ir vērts nestrādājošiem jauniešiem mācīt kādas prasmes?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma