Divi brāļi katrs savā ierakumu pusē: atmiņas kā vēstures rentgens. 8. maijā pieminēsim 80 gadus kopš Otrā pasaules kara noslēguma. Izdevniecībā “Latvijas Mediji” iznākusi jauna grāmata, kurā divi brāļi – Jānis un Kārlis Jungas – stāsta par savām kara gaitām, kas katram aizritēja savā ierakumu pusē.
Viens brālis bija jūrnieks un nokļuva sarkanās armijas rindās, bet otrs brālis – leģionā. Pēc kara pirmais atgriezās Padomju Latvijā, kamēr otrs savu dzīvi veidoja Lielbritānijā. Abi atkal satikās tikai 2000. gadā – neilgi pirms jaunākā brāļa mūža noslēguma. Šādi ģimeņu likteņi Latvijā nav retums, lasītājs līdzīgus noteikti atradīs vai nu paša, vai savu draugu un paziņu dzimtās.
Grāmatas zinātniskais redaktors ir vēsturnieks Kaspars Zellis, un viņš saka – svarīgi, ka šādi vēstījumi, ko mūsdienu historiogrāfijā dēvē par ego dokumentiem, sasniedz plašāku lasītāju loku. Nopriecājos, ka atkal esmu uzzinājusi jaunu jēdzienu – iepriekšējā sarunā ar Kasparu Zelli bija “protezētās atmiņas” –, un ar to arī sāku sarunu.
Ego dokumenti? Kas tie tādi?
Ego dokumenti ir tāda lietussarga metafora, ar ko apzīmējam avotus, kas rakstīti no pirmās personas viedokļa. Tajā ietilpst ne tikai dienasgrāmatas, atmiņas, vēstules, bet arī intervijas, dažādas autobiogrāfijas – tās, kurās autors ir galvenais stāstījuma varonis. Es varētu ilgi runāt par to, kas ir un kas nav ego dokumenti, bet šajā gadījumā tas ir jauks jēdziens, kurā mēs varam salikt divas dažādas grāmatas daļas. Pirmkārt, tās ir Jāņa Jungas uzrakstītās atmiņas par savām gaitām no 1939. līdz 1943. gadam.
Bet faktiski šīs atmiņas tapušas daudz vēlāk?
Jā, tās, visticamāk, radītas šī gadsimta sākumā – gan spriežot pēc tā, kā veidotas, gan arī pēc sarunām ar cilvēkiem, kas bija satikuši Jāni. Turpretī otra grāmatas daļa, Kārļa Jungas rakstītā, ir atšķirīga – tā sastāv no atmiņām, kuras stāsta par leģiona cīņām Pomerānijā 1945. gada janvārī, un beidzas ar dienasgrāmatas ierakstiem, ko viņš sācis rakstīt, kad pēc izārstēta ievainojuma ticis izlaists no lazaretes un dodas atpakaļ uz fronti. Tāpat viņš apraksta savas gaitas Zēdelgemas nometnē.
Šī ir kārtējā liecība par to, kā divu vienas ģimenes locekļu, divu brāļu dzīves noritējušas Otrā pasaules kara apstākļos.
Sakāt – kārtējā. Kas vēsturniekam tajā ir pats vērtīgākais? Piemēram, man šķita ļoti interesantas tieši ar jūrniecību saistītās atmiņas, jo lielākoties kara stāsti saistīti ar sauszemes notikumiem.
Es teiktu, ka nevajadzētu jaukt Jāņa Jungas kā jūrnieka un viņa kā karavīra atmiņas, jo armijā viņš bija kājnieks, ložmetējnieks. Taču šī grāmata atgādina, ka esam pieraduši uz Otro pasaules karu skatīties no padomju historiogrāfijas viedokļa, proti, ka tas sākās 1941. gadā. Bet patiesībā karš sākās, protams, jau 1939. gadā, un Jānis Junga ar to saskārās. 1939. gadā viņš absolvēja jūrskolu un sāka strādāt uz kuģa un savās atmiņās apraksta, kā kuģis dodas uz Austrumprūsiju, un viņš tur redz, piemēram, Hitlera vizīti toreizējās Dancigas, tagadējās Gdaņskas ostā. Vēlāk, kad kuģi jau tikuši nacionalizēti, viņš apraksta braucienus uz Vāciju, kurai padomju vara saskaņā ar savstarpējo līgumu piegādāja stratēģiskos materiālus. Viņš ļoti interesanti un dzirkstoši apraksta ne tikai to, kāda ir jūrnieka dzīve uz kuģa, bet arī politiskos kontekstus.
Interesants šķita arī stāsts, kā tieši Jānis Junga nonāca sarkanajā armijā – tas nebija Latvijas teritorijā.
Nekā sevišķi neparasta tajā nebija. Viņš kā jūrnieks kara sākumu sagaida Ļeņingradā, pēc tam kuģa komanda tiek evakuēta uz Vidusāziju, kur brīžiem cīnās ar pusbadu, un šajos apstākļos virknei viņa biedru, jūrnieku, rodas doma – lai izbēgtu no bada nāves, viņi piesakās sarkanajā armijā. Zinot vēl, ka izveidota Latviešu divīzija, tas viņiem šķiet kā ceļš ārā no tās sarežģītās situācijas, kurā viņi nonākuši.