Māris Vītols teātrī ienāk ar "savu programmu", kurā prevalē tādi izmeklēti jēdzieni kā kultūridentitāte, laikmetīgas teātra formas, oriģināldramaturģija, nacionālās kultūras vērtības utt. Ar vārdu sakot, tā pati visiem labi pazīstamā ierēdņu retorika, kas sola visu un nepasaka neko.
Nebūdams teātra cilvēks, viņš sevi pozicionē kā Dārznieku, kas ieradies paravēt NT mākslas dārziņu un paglābt tā skaistākās puķes no iznīcības.
Mums atliek tikai gaidīt un lūkot, kādas puķes tiks laistītas un kādu iespaidu mākslas kolekcionāra gaume atstās uz dārzu kopumā.
Izdarīt kaut kādus secinājumus šobrīd ir pārsteidzīgi, jo visa tā šūmēšanās ap direktora maiņu bija neizbēgama, taču atsevišķas norises šajā akcijā tomēr liek būt uzmanīgiem. Elmāra Seņkova komanda pašreiz ir viena no spēcīgākajām radošu un talantīgu cilvēku apvienībām mūsu teātra telpā, un, ja tā 5% nesaskaņu dēļ tiek izstumta no NT, tad būtu jājautā: kas īsti ietilpst šajos piecos procentos? Vai tās ir rūpes par mākslu vai kārtējais ierēdniecības varasspēju demonstrējums? Priekšā esošā sezona paies zem Seņkova zīmes, un katrs varēs pats savām acīm pārliecināties, no kā jaunais direktors atsakās. Savukārt viņa paša "vīzijas" teatrālā iesaiņojumā parādīsies tikai pēc pāris gadiem, tad arī vērtēsim un spriedīsim, ko no šīs reformas būs ieguvis Nacionālais teātris."
"Vītola uznāciens atgādina Raiņa "Pūt, vējiņi!""
Ilze Kļaviņa, teātra kritiķe: "Lai ko saka teorija, praksē nebūs vienas atbildes un viena pareiza teātra vadības modeļa. Kā motivēt skatītājus nākt uz izrādēm, kā veidot labvēlīgus apstākļus radošam procesam, kā nodibināt saiti starp trupu un administratīvi tehnisko vadību. Kas derēs JRT, nestrādās, piemēram, M. Čehova teātrī. Citādi cilvēki, tradīcijas, atmosfēra, priekšstati, uztvere. Liepājas un Valmieras teātru ilggadējo vadītāju paraugi rāda, ka direktors spēj būt saimnieks, sagādnieks, organizators, vienlaikus arī mākslinieciskais vadītājs, kurš ļauj un liek ansamblim netraucēti radīt. Tie ir divi reģionos strādājoši, apbrīnojami interesanti, cilvēcīgi un auditorijai vajadzīgi teātri. Ir citi piemēri un izņēmuma gadījumi, tomēr
apšaubu Māra Vītola spēju būt vienpersoniskam vadītājam Latvijas Nacionālajā teātrī viņa iesācēja pieredzes dēļ.
Pirmkārt, publiski paustajā programmā skan pretrunīgi un teātra praksē neizpildāmi solījumi. Starptautiska izcilība, vienlaikus – sociālā atbildība pret dažādām iedzīvotāju grupām. Jaunu aktieru kursa uzņemšana un reizē – izkopts talantu dārzs. Otrkārt, nesaprotami pārmetumi par laikmetīguma trūkumu līdzšinējai teātra vadībai. Izplūdusī un tukšā formula "Nacionāls saturā, laikmetīgs formā" izskatās pēc kaut kā tik vēsturiski absurda kā "latviešu tauta turpina pilnveidot savu padomju mākslu – sociālistisku pēc satura un nacionālu pēc formas". Kur šodien novilkt robežas formai un saturam? Kuru šodien tāds sauklis iedvesmo?
Līdzības velkot, Vītola uznāciens atgādina Raiņa "Pūt, vējiņi!", salauztas maltuves durvis, bildinājumu. "Šķērsu zvaigznes debesīs, Šķērsu saknes pa ceļiem, Kas tās visas saskaitījis, Tas lai mani bildina," Baiba Uldim atsaka. Tas ir noraidījums, un tādus saņem arī Vītols no aizgājušiem māksliniekiem. Daugavas laivinieks piedāvā: "Klons – debesis, ogas – zvaigznes. Es saskaitu uzlasot." Vai jaunais direktors spēs noliekties līdz izbirušajām ogām un pacelties pie zvaigznēm? Konkrēti – vai solītā jaunuzceļamā skatuve ar 300 vietām atrisinās šobrīd nesaskaitāmās problēmas teātra iekšienē? Neticu, ka Vītola bildinājumam LNT ir jēgpilns saturs. Un brīnišķīgās Ievas Strukas oriģināldramaturģijas attīstības plāns viens pats to neglābs.
Piederu tiem, kuri Elmāra Seņkova četru gadu plānā saskata viena mākslinieka autorteātra pazīmes. Manuprāt, Seņkovs ir izcils tieši pedagoģiskajos uzstādījumos. Kopumā Jāņa Vimbas repertuāra politikā paralēli notiekošie iestudējumi bija pārāk atšķirīgos mākslinieciskos rokrakstos. Vienota kuģa kompasa virziens nebija sajūtams. Diemžēl sadrumstalotība bez vienotas serdes nepazūd arī jaunā direktora pieteikumā."
"Par stagnāciju Nacionālajā runāt nav pamata"
Armands Kalniņš, teātra vērtētājs: "Teātra direktora (valdes locekļa) kā galvenā administratora pienākumi/uzdevumi var būt dažādi, tas ir atkarīgs no institūcijas dibinātāja (valsts vai pašvaldības) noteiktā. Labi vai slikti var darboties gan tāds modelis, kurā administratīvais vadītājs ierobežo sevi, māksliniecisko vadību uzticot citam, vai pretēji – aktīvi iesaistoties arī radošajos procesos. Turklāt svarīga ir spēja sadarboties un respektēt dažādus viedokļus. Tiesa, demokrātiska pārvaldība ne vienmēr ir veiksmīga, jo nozīmīgas, harismātiskas personības sasniedz vairāk. Tikai teātra sniegums ilgākā laika posmā nosaka to, cik sekmīgs ir izvēlētais modelis.
Nacionālā teātra (NT) mākslinieciskais sniegums aizvadītajos piecos gados ir pozitīvi vērtējams. Jebkurš vadītājs, kas nodrošināja teātru darbību pēdējos gados (pandēmija, karš), ir pelnījis atzinību. Īpaši vērtīga ir bijusi NT 2019./2020. gada sezona ("Finlandizācija", "Puika, kurš redzēja tumsā", "Tukšais zieds") un 2021./2022. gada sezona ("Ferdinands un Luīze", "Svešinieki vilcienā ", "Mazā naudiņa"), taču arī citās ir bijuši būtiski sasniegumi. Par stagnāciju NT runāt nav pamata.
Nav gan viennozīmīgu kritēriju, lai pārliecinoši apgalvotu to, kurš teātris labi/nelabi strādā.
Varētu uzskatīt, ka "Spēlmaņu nakts" nominācijas/balvas ir kvalitātes būtisks rādītājs (atceroties izteicienu, ka žūrijas lēmumi ir "objektīvi subjektīvi"), taču gandrīz katru gadu lēmēji sūdzas par to, ka labi darbi "ir palikuši aiz strīpas". Ja nomināciju skaits katrā kategorijā netiktu ierobežots, bet varētu izcelt vairumu no labākajiem veikumiem, būtu jēdzīgāk. Ne vienmēr ir bijis saprotams, kāpēc kādai nozīmīgai izrādei nav "uzsmaidījusi pelnītā laime", piemēram, aizvadītajā sezonā – NT iestudējumiem "Naži vistās", "Divas pasaules" vai "Pinokio piedzīvojumi". Savukārt "Ričards. Nekā personīga" ir pelnījis nomināciju: sezonas pārprastākā/nesaprastākā izrāde. Vai mūsu uztvere ir tiktāl vienkāršojusies, ka spējam uztvert tekstu/norises tikai burtiski, kā plakātisku vēstījumu, bet ne to, kas ir zemtekstos/kopainā? Šī ir ļoti tālredzīga izrāde (apvērsts "pierādījums no pretējā"), ne velti Valmieras teātris jaunajā sezonā gudri pievērsīsies "vīriešu smeldzei". Noniecinot Jāņa Vimbas paveikto, bet neanalizējot to vispusīgi, faktiski tiek kritizēti arī tie režisori un aktieri, bez kuriem Latvijas teātris nav iedomājams: Elmārs Seņkovs, Valters Sīlis, Maija Doveika, Dita Lūriņa, Agnese Budovska, Arturs Krūzkops un daudzi, daudzi citi. Vienmēr teātros būs neapmierināti mākslinieki, kuru cerības piepildās lēnāk, nekā gribētos (visām viņu spējām atbilstošu darbu nepietiek un nebūs), bet to var pārvērst enerģijā, kurā diskomforts rada izcilību.
Varētu teātru darbības vērtējumos vadīties no recenzijām, taču par izrādēm parasti uzraksta dažas atsauksmes.
Kritiķi gan ir prognozējamāki, salīdzinot ar skatītāju reakciju. Dažkārt top "priekšlaicīgas" izrādes (sabiedrība vēl nav pietiekami apjautusi tajās skarto problēmu nozīmīgumu) vai tās "nokavē", jo gandrīz visi interesenti attiecīgo tematiku jau ir apzinājuši. Pārmest NT to, ka dažas izrādes pandēmijas laikā ir pārāk maz rādītas, ir aplami, jo tolaik māksliniekiem bija darbs, bet, atkal atveroties teātriem, visu noskatīties nebija iespējams (žēl, piemēram, ka nozīmīgā "Perfektā teikuma nāve" nepaguva uzplaukt). "Kasei ir nozīme", taču attīstību mēdz virzīt drosmīgi, kaut nesaprasti darbi. Vai vajadzīgāks ir daudzu vērtējums, ka "ir OK", vai viena skatītāja būtiska uzskatu maiņa? Esmu piedzīvojis NT spēcīgus pārdomu impulsus, lai gan varbūt šajos iespaidos palicis "pilnīgi viens".
NT īpatnība ir tā, ka tam jārūpējas par visu skatītāju daudzveidīgajām interesēm. Zīmīgi gan, ka teātrim ir sekmējies mūsdienīgāku, izaicinošāku izrāžu veidošanā, mazāk – tradicionālāk inscenētu darbu radīšanā.
Problemātiskākā ir Kultūras ministrijas pozīcija, visai skopi skaidrojot lēmumus. Turklāt, spriežot pēc pieejamās informācijas, parādās ne tikai komunikācijas, bet būtībā – cilvēkresursu vadības problēmas. Ja kas turpmāk "noies greizi", vainos ministriju. Tomēr var (un vajag) saklausīt cerīgo: teātra piebūves plānus, jauno režisoru piesaisti, nacionālās dramaturģijas attīstību u. c. Iesējot vēju, tiek pļauta vētra, bet jāpienāk laikam, kad "mestie akmeņi" tiek novākti."
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu