Light rain shower 12.9 °C
O. 17.06
Artis, Artūrs
SEKO MUMS
Reklāma
Foto: Shutterstock

Mākslīgais intelekts (MI) tiek izmantots, ne tikai labojot gramatiku rakstu darbos vai ģenerējot mīlīgu kaķēnu bildes. Tas strauji ienāk arī mūzikas pasaulē, mainot gan radošo procesu, gan pašu industriju. Vai mūziķi nākotnē paliks bez darba?

Reklāma

Vēl pavisam nesen pieļāvums, ka Latvijas radiostacijās varētu skanēt mākslīgā intelekta (MI) radīta mūzika, izklausītos pēc sazvērestības teorijas, taču nu tā kļuvusi par skaudru realitāti, atbildīgajiem darbiniekiem vairāk vai mazāk veiksmīgi cenšoties identificēt MI, ko jaunās grupas uzdod par pašu ierakstītām dziesmām. Tieši tas pats notiek arī pasaulē, daudzviet pat aizliedzot mūziku, ko ģenerējis MI, tādēļ nupat Lielbritānijā notikušajā Braitonas mūzikas konferencē mākslīgā intelekta radītajām problēmām un izaicinājumiem bija veltīta atsevišķa diskusija, piedaloties gan kompāniju pārstāvjiem, kuri strādā ar MI mūzikā, gan pretējai nometnei – tiem, kuri MI ģenerētu mūziku atsakās izmantot, vismaz pagaidām.

Tiek izdalīti divi MI veidi: ģeneratīvais MI, kas spēj radīt pilnīgi jaunu mūziku no teksta vai skaņas, pat tikai no apraksta, un atbalstošais MI, kas atvieglo noteiktus darba posmus – piemēram, miksēšanu, skaņas apstrādi vai mūzikas meklēšanu. Par asistējošo MI īpašu iebilžu nav, jo tas lielākoties paātrina darba procesu un palīdz uzlabot kvalitāti, taču ģeneratīvais MI rada bažas daudziem mūziķiem, jo potenciāli var viņus aizvietot, turklāt robeža starp ģeneratīvo un atbalstošo MI ir visai izplūdusi.

Kam pieder MI radīta mūzika?

Situācija MI autortiesību jomā ir visai neskaidra. Eiropas Savienībā (ES) un daudzviet citur pasaulē darbi, kas radīti bez cilvēku līdzdalības, netiek uzskatīti par aizsargājamiem, jo trūkst obligāta nosacījuma – cilvēciskā faktora. 

Apvienotajā Karalistē (AK) likums nedaudz atšķiras, jo atļauj MI radītu darbu autorību piedēvēt tam, kurš veicis radošās izvēles, piemēram, attiecīgās programmas lietotājam. 

Tomēr AK īpaši sasāpējis jautājums ir MI modeļu apmācība, jo daudzi ģeneratīvie rīki tiek trenēti ar komerciālās mūzikas datiem, bieži bez autoru atļaujas, tādēļ britu radošo industriju pārstāvji ir pieprasījuši valdībai aizliegt darbus izmantot MI apmācībai. Savukārt ES Autortiesību direktīva paredz izņēmumus datu ieguvei, bet ļauj tiesību īpašniekiem iebilst. Tas nozīmē, ka daži MI rīki var darboties legāli, bet citi – ne visai. Šobrīd vairākās valstīs notiek tiesvedības, kas noteiks, cik tālu MI drīkst iet mākslas un intelektuālā īpašuma izmantošanā, tāpat daudzviet notiek darbs pie jauniem likumiem attiecībā uz AI.

Šā gada Braitonas mūzikas konferencē runa vairs nebija par to, vai MI izmainīs mūzikas industriju, bet par to, ka tas jau ir noticis, taču mēs to neesam pamanījuši.

Semija Dīna, pazīstama britu DJ un producente jau kopš 90. gadiem, uzskata, ka MI vieta mūzikā ir tikai kā palīglīdzeklim. "Es nekad neradītu veselu skaņdarbu ar MI palīdzību," apgalvo eksperte. "Ja tu esi radošs cilvēks, tu izbaudi pašu radīšanas procesu. MI atņem šo radošumu."

Pati Semija no tehnoloģijām nebaidās, viņa labprāt izmanto MI iespējas mūzikas radīšanā, lai pārveidotu savu balsi, ģenerētu vokālo partiju vai repu. Taču doma par gatavas mūzikas ģenerēšanu viņai nepatīk. "Manuprāt, MI nespēj radīt neko patiesi lielisku. Cilvēki to izmantos, lai ātri radītu mūziku, bet tā nav būtība. Mums ir jācīnās, vienkārši šādu mūziku neatskaņojot. Taču, ja tā kļūs pārāk laba, tad vairs nebūs iespējams atšķirt."

Reklāma
Reklāma

Lielākās AK neatkarīgās mūzikas kompānijas "Cavendish Music" pārstāvis Tazs Matars, kas ir ierakstu studijas vadītājs, pagaidām MI ietekmi nejūt. "Es nejūtos apdraudēts, īpaši tajā žanrā, kurā strādāju," viņš saka. "Bet skaņu apstrāde mūzikas kompānijām, mūzikas bibliotēkām – tur MI jau ienāk."

Nākamais vilnis mūzikas vēsturē

Viena no diskusijas paneļa ekspertēm, Rebeka Brūka, mūzikas un tehnoloģiju konsultante, uzskata, ka stingri jānošķir atbalstošos MI rīkus un ģeneratīvos rīkus, kas paši rada saturu. "Atbalsta rīki ir lieliski – tie palīdz radīt kvalitatīvāku mūziku. Bet ģeneratīvie rīki? Tie apdraud cilvēka radošuma vērtību."

Viņu satrauc arī autortiesību reforma, īpaši priekšlikumi, kas ļautu MI apmācīt, izmantojot komerciāli pieejamus darbus bez autortiesību turētāju atļaujas. "Tas būtu graujoši. Tas apdraud māksliniekus un vispār – cilvēces radīto kultūru."

"Mūzika izdzīvos. Bet mūzikas bizness? Tas ir cits jautājums," 

ir pārliecināts Garets Dīkins, "Sonorus Global" līdzdibinātājs. Viņaprāt, MI ir tikai jaunākais vilnis mūzikas vēsturē. "Ar katru tehnoloģisko lēcienu mūzikas industrija mainās – radio, vinils, straumēšana. MI vienkārši ir nākamais solis."

Dīkins īpaši atzīmē, ka par mūziku uztraukties nevajag, taču jautājums ir par pašiem mūziķiem. "Mūziķi jau pirms MI nevarēja izdzīvot. Tagad MI tikai paātrina šo problēmu."

Viņš uzskata, ka industrija koncentrējas uz virspusējiem jautājumiem, kamēr pamatproblēmas – taisnīgums, pieejamība, kultūras vērtība – paliek ārpus diskusijām. "Ja mēs neizlabosim sistēmu, kas nespēja normāli funkcionēt pirms MI, mēs vienkārši radīsim jaunu versiju no tās pašas problēmas," Dīkins teica, ar to domājot visā pasaulē, arī Latvijā, izplatītu un ne visai taisnīgu sistēmu, kur daļa autoratlīdzības tiek sadalīta, vadoties pēc topiem, nevis reālās atskaņošanas, tādējādi topa augšgalā esošajiem māksliniekiem un lielajām kompānijām ļaujot saņemt lauvas tiesu.

Tomēr viņš ir piesardzīgi optimistisks: "Radošajiem cilvēkiem šis ir pats aizraujošākais laiks. Bet mums jāizveido sistēmas, kas ļauj viņiem no tā arī iegūt."

MI – risinājums mazbudžeta projektiem

Norvēģu komponiste Heda Roste, kura strādā ar filmu un televīzijas mūziku, atzīst, ka sākotnēji pret MI izturējusies ļoti piesardzīgi, baidoties, ka tās dēļ paliks bez darba, taču izskatās, ka tas nenotiks, vismaz ne tuvākajā laikā.

"Mūzikas uzraugi vienmēr pārbauda – vai mūziku radījis īsts cilvēks. Ja [TV] šovā skan MI mūzika, cilvēki to nosoda. Tas bojā reputāciju."

Viņasprāt, lielbudžeta projekti, tādi kā pazīstamu kompāniju reklāmas, TV seriāli, kino, aizvien vairāk pieprasa autentiskumu. "Par MI izmantošanu tevi var kancelēt (izplatīts termins pasaulē, kas nozīmē ignorēšanu, atlaišanu no darba utt. – Aut.). Lielākie uzņēmumi nevēlas šo risku."

Viņa atzīst, ka mazbudžeta tirgū MI var nostiprināties, taču kvalitatīvos projektos cilvēka radīts darbs joprojām būs vērtība. "Nē, es no MI nebaidos," rezumē komponiste.

Braitonas konferences diskusijā īpaši tika izcelta lielo tehnoloģiju kompāniju loma, tādu, kā "Meta" vai "Google", kas apmāca savus MI modeļus, iespējams, izmantojot ar autortiesībām aizsargātus darbus bez atļaujas. Dīkins savukārt brīdina, ka "tehnoloģiju kompānijas neuztraucas par darbu radītājiem. Viņiem rūp kontrole, sāncensība un peļņa. Mēs [mūzikas industrija] viņiem esam netiešie zaudējumi."

Uzziņa

Kāds mēdz būt mākslīgais intelekts

Piemēri ģeneratīvajam MI, satura radīšanai no nulles, kas ļauj ģenerēt pilnīgi jaunu mūziku ar vārdiem un melodiju, pat latviski. Maksas versijās rezultāts ir ļoti kvalitatīvs, turklāt nav nepieciešama muzikālā izglītība vai pieredze. Vietnēs: "suno.ai"; "www.udio.com"; "boomy.com; www.aiva.ai".

Piemēri atbalstošajam MI, kas palīdz uzlabot skaņu, apstrādāt. Vietnēs: "www.izotope.com"; "www.landr.com".

Platformas "www.audiostack.ai", kas uzlabo skaņu, ģenerē balsis un mūziku, kā arī "endlesss.fm", kas piedāvā muzikālas idejas, taču var ģenerēt arī saturu, tiek pieskaitītas pie atbalstošajām MI platformām, taču patiesībā ir hibrīda platformas.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.

Līdzfinansē LR Kultūras ministrija.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma