Partly cloudy 15.3 °C
S. 08.06
Frīda, Frīdis, Mundra
SEKO MUMS
Reklāma
Vladislavs Troickis: "Mūsdienu šausmas ir – un tas vairāk sakrīt ar Ibī vēstījumu –, ka nākotnes var nebūt vispār."
Vladislavs Troickis: "Mūsdienu šausmas ir – un tas vairāk sakrīt ar Ibī vēstījumu –, ka nākotnes var nebūt vispār."
Foto: Karīna Miezāja / Latvijas Mediji

Nacionālā teātra Lielajā zālē pirmizrādi šonedēļ piedzīvo jauniestudējums "Karalis Ibī un citi monstri", kura dramaturgs un režisors ir Ukrainas teātra producents Vladislavs Troickis (1964), kurš piedalījies arī izrādes scenogrāfijas un kostīmu tapšanā.

Reklāma

Izrādē izmantota neliela daļa no franču rakstnieka, dzejnieka un dramaturga, absurda drāmas priekšteča Alfrēda Žarī (1873–1907) leģendārās lugas "Karalis Ibī", kas tiek uzskatīta par vienu no svarīgākajiem modernās teātra mākslas darbiem, bieži dēvēta par absurda teātra priekšteci un savu pirmizrādi piedzīvoja 1896. gadā Parīzē. Taču "citus monstrus" izrādē ieviesuši Vladislavs Troickis un jaunā latviešu dramaturģe Elza Marta Ruža.

… Tu dzīvo brīvā, neatkarīgā valstī, bet nezini, vai tādā dzīvosi rīt. Mūsu acu priekšā vara nonāk pie cilvēkiem – morālām nullēm, pie cilvēkiem, kas "apēd" citus, pie monstriem. Tā Nacionālais teātris piesaka izrādi, kas iestudēta muzikāla šova estētikā.

Režisors Vladislavs Troickis ir Ukrainas Laikmetīgās mākslas centra un leģendārā, pirmā neatkarīgā teātra valstī "Dakh" (1994) dibinātājs. Šā teātra paspārnē viņa radīts ir arī pasaules mūzikas kvartets "Dakha Brakha", kas pērn viesojās arī Latvijā, un intelektuālais frīku kabarē "Dakh Daughters", kā arī mūzikas apvienība "Nova Opera".

Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā 2022. gadā Vladislavs Troickis veidojis mākslas kā pretošanās kustības aktivitātes visā pasaulē, iestudējis Ungārijā, Šveicē, Polijā, Vācijā, Gruzijā, Čehijā, tapušas vairāk nekā 30 starptautiskas izrādes. Pērn Ukrainā producējis daudznozaru festivālu Zaporižjā, 40 kilometrus no frontes līnijas. 2020. gadā saņēmis Ševčenko balvu – Ukrainas augstāko valsts apbalvojumu par kultūras un mākslas darbiem.

Pagājušajā gadā Dailes teātrī viņš iestudēja muzikālo izrādi "Stulbā dzīve", kurā notika divu ikonisku kabarē grupu – britu "The Tiger Lillies" un ukraiņu "Dakh Daughters" – satikšanās ar Dailes teātra spilgtākajām aktrisēm Ilzi Ķuzuli Skrastiņu, Ievu Segliņu un Ēriku Egliju-Grāveli, kā dēļ teātra kritiķe Edīte Tišheizere arī ieteica noskatīties šo izrādi.

Vladislavs Troickis.

Troicka kungs, no kuras puses Ukrainā nākat?

V. Troickis: No Kijivas. Liktenis man savāds. Esmu dzimis Burjatijā – aiz Baikāla. Ilgu laiku biju pārliecināts, ka esmu krievs. Vēlāk izrādījās, ka mana ģimene kā no tēva, tā mātes puses ir tā dēvētie "kulaki", izsūtīti no Ukrainas pagājušā gadsimta divdesmitajos gados. Kad man bija divpadsmit, ģimene pārcēlās uz Ukrainu, vispirms uz Svitlodarsku Donbasā, kur māte bija angļu valodas skolotāja, bet tētis inženieris. Vēlāk tēvu pārcēla uz Černobiļas AES. Tā uzsprāga, bet es iestājos fizmatos Kijivā, pēc tam Politehniskajā institūtā. Būdams students, biju praksē rūpnīcā "Radiotehnika", pirmo reizi mūžā Latvijā. Vārdu sakot, man ir arī normāla, pieklājīga izglītība (pasmaida). Patiesībā nekad neesmu gatavojies nodarboties ar teātri. Tas, ka tajā nonācu, pašam vienmēr licies visai dīvaini, jo teātri nekad neesmu mīlējis un arī tagad ne visai par to jūsmoju. Jo bieži izjūtu tā dēvēto "spāņu kaunu", kad neērti otra dēļ, kad aktieri kaut ko iztēlo un pašiem nav labi no tā, ko dara uz skatuves. To redzēt ir mokoši. Tādēļ uz teātri eju reti.

Toties jūs teātri iestudējat.

Ceru, ka manis iestudētās izrādes tādas mokošas sajūtas publikā neizraisa, kaut arī, protams, tas ir gaumes jautājums. Man daudz svarīgāk ir tas, ko vēlos teikt. Diemžēl lielākajā daļā no tā, ko esmu redzējis un redzu, nav īsti bijis, ko teikt. Lai tas būtu Šekspīrs vai mūsdienu drāma, vēlos saprast, kas īsti... Protams, vaicāt – ko jūs ar to vēlējāties pateikt? – ir muļķīgi, bet cilvēciskais vēstījums tomēr svarīgs. Īpaši tagad, kad absolūti tiek devalvētas vērtības, kad cilvēciski svēts vairs nav nekas. Brūkošās pasaules izjūta manā apziņā ir divējāda. Vispirms kā Ukrainas pilsonim, kad Kijivai gandrīz katru dienu uzbrūk ar droniem un raķetēm. Kanonādes Ukrainas galvaspilsētā dun ik dienu. Divi mana teātra aktieri jau krituši frontē, trīs karo, daudzi izbraukuši, lai glābtu savus bērnus. Kara atbalss skar katru ukraini. Baltijas valstīs to saprot labāk nekā citur Rietumos, taču kopumā cilvēkiem, uz kuru pašu galvām bumbas nekrīt, karš vienmēr ir abstrakcija. Un otra sajūta – tik globālas izmaiņas pasaulē, kad vardarbību uztver kā normālu parādību, notiek izpētei interesants antropoloģisks process. Tajā mākslas misija ir uzdot sabiedrībai visā pasaulē tādu kamertoni, kurā joprojām skanētu cilvēcības nots. Un vēl viena problēma ir tā, ka neredzam cilvēkus, mēs redzam funkcijas. Arī vistuvākos – sievu, vīru, bērnus, māti – uztveram kā funkcijas, gluži kā, piemēram, kasieri lielveikalā. Kad, tiekoties ar skatītājiem, jautāju – kad jūs pēdējo reizi runājāties ar cilvēku? – iestājas jocīgs apmulsums. Tā kā mans teātris nav atkarīgs ne no pilsētas, ne valsts, nekad nav bijis komerciāls, man vienmēr bijis svarīgi uzdot nopietnus, eksistenciālus jautājumus. Un man svarīgi, lai mākslu uztver caur sirdi, nevis smadzenēm. Varbūt tādēļ man ir problēma ar mūsdienu mākslu, kur ir daudz "prāta spēļu", konceptuālisma, bet tas viss neskar sirdi.

Reklāma
Reklāma

Tie, kas Dailes teātrī redzējuši jūsu iestudēto "Stulbo dzīvi", šo visu lasot, varbūt būs mazliet pārsteigti, jo tā bija ļoti provokatīva izrāde prātam šova estētikā.

Un tāda tā bija veidota ar nolūku! Patiesībā tā ir mana otrā izrāde tādā teātra valodā. Līdz šim man bija tikai viena provokatīva rakstura izrāde – "Suņu būris", ko iestudēju Kijivā. Pirmajā cēlienā publika sēž uz "būra" – tāda bija izrādes scenogrāfija –, bet izrādes darbība notiek režģī zem skatītāju kājām. Izrādes vēstījums bija kā antiutopija: publika kā dievi no augšas noskatās, kā zem viņu kājām slaktē tautu. Otrajā cēlienā režģu būrī nonāk publika. Ļoti klaustrofobiski! Divi Hamleta tipa varoņi, pirms būri aizklapē ar dēli virs publikas galvām, vēl pavaicā – kas jūs esat, vai jums kā tautai ir kas kopīgs? Ak nav? Dievs ar jums, uz pieminekļa uzrakstīsim: te guļ tauta, kuras nosaukums sākas ar burtiem "bl...". Izrādi vedām pa Eiropu, arī uz Maskavu, vēl pirms 2014. gada. Tas bija kā sociāls eksperiments. Kad Kijivā publika sāka dziedāt himnu, virs tās galvām atvērās debesis, Francijā dziedāja Marseljēzu, Maskavā kaut ko bravūrīgi pajēlu… Kad iestudēju vairākas izrādes par karu – cietas, skarbas, sāpīgas –, vairāki Rietumu producenti man teica, ka viņu publika nav gatava sastapties ar reālām sāpēm. Savukārt Ukrainā tādas nav vērts rādīt, jo tur sāpes vairs nevajag spēlēt.

Kā izrādē Dailes teātrī, tā tagad Nacionālajā skan arī latviešu tautasdziesmas. Kā, būdams ukrainis, tās sajutāt?

Tāpat kā dažādu tautu etnisko kultūru, ar kuru līdzīgi kā akadēmisko mūziku un džezu savā spēlē sakausējušas manis dibinātās mūzikas grupas "Dakha Brakha" un "Dagh Daughters". Man pašam nav muzikālās izglītības, bet savā ziņā esmu kā komponists. Tautasdziesmas arī radās vēl ilgi pirms tam, kad izdomāja notis. Vēl esmu sapratis – visīstākā vecmāmiņa visetnogrāfiskākajā simtgadīgā tautastērpā uz skatuves izskatītos kā butaforija.

Kādēļ izrādei Nacionālajā teātrī smēlāties tieši lugā "Karalis Ibī"?

"Karalis Ibī" ir diezgan savāda luga, kā satīriska priekšnojauta diktatoru nākšanai pie varas Eiropā, savā ziņā parodija par "Makbetu". Lai cik dīvaini tas būtu, bet visi diktatori, kas parādījās pie varas pirms Otrā pasaules kara – Hitlers, Musolīni, Franko, Staļins – ļaunie, trakie monstri, kaut kam tomēr ticēja. Viņi iedomājās, lai arī kroplu, bet nākotni. Taču mūsdienu šausmas ir – un tas vairāk sakrīt ar Ibī vēstījumu –, ka nākotnes var nebūt vispār. Vai Putins par nākotni sapņo? Nē. Cinisks melis bez nekā svēta. Mēs cīnāmies par mieru, pret nacistiem Ukrainā! – kādi salti izdomājumi! Un šis cinisms sakņojas krievu kultūras, īpaši literatūras, tradīcijās. Lai ielūkojamies tā dēvētajā "augstajā" literatūrā – Tolstojs, Dostojevskis, Čehovs… Visi vēstī par totāli nevajadzīgiem cilvēkiem. Pamēģiniet atrast kaut vienu varoni, kurš būtu attēlots kā cilvēks, kas radītu vērtības sev, sabiedrībai, valstij? Tādu gandrīz nav!

No Čehova darbiem diemžēl arī mūsu leksikā ieviesies paradums nez kādēļ pazemināt jēdzienu "cilvēks" ar epitetu "mazais" vai "vienkāršais" pirms tā…

Un, tā kā cilvēks krievu literatūras tradīciju izpratnē ir niecība, tad – kas par to, ka Ukrainā krituši simt tūkstoši krievu kareivju? Un Krievijā – neviena protesta! Pat Afganistānā, kur par PSRS klātbūtni nedrīkstēja runāt, gāja bojā tikai piecpadsmit tūkstoši. Te – desmit reizes vairāk, un – nospļauties! Karalim Ibī arī ir uz visiem uzspļaut. No viņa mutes tā vien birst: "mēsli", "uzspļaut viņiem"... Brutāli.

Esmu daudz nodarbojies ar krievu literatūru. Krievijā notiekošais nolasāms jau Dostojevska "Velnos". Viena margināla grupējuma varonis saka – lai cilvēkus varētu vadīt, viņus vispirms vajag padarīt izvirtušus un tad aptraipīt. Izvirtušus var padarīt ar naudu, bet aptraipīt – piespiežot izdarīt ko tādu, kas cilvēkam liktu pārkāpt pāri viņa sirdsapziņai. Man arī ir piedāvāts Sanktpēterburgā iestudēt, un, lai gan tur ir mani bijušie paziņas no GITIS (Krievu teātra mākslas institūts) laikiem, atteicu – "šo" ne par kādu honorāru nedarīšu… Krievijas propaganda strādā ļoti "kruti". Tā "spiež" uz sāpīgajiem punktiem – dzimto valodu, sociālo nevienlīdzību, LGTB… Katram cilvēkam un grupai sava sāpe. Un plus pār tevi gāžas slikto ziņu dzelzsbetona lavīna: karš, cenas ceļas, un tu, cilvēks, vispār esi galīgā pakaļā! Un tad, lūk, uzrodas galēji kreisie un galēji labējie populisti, kuri katrs velk cilvēku burbulīšus uz savu pusi. Līdz visbeidzot uz skatuves uznāk divi lieli monstri – Putins un Tramps – sakot – neuztraucies, mēs visu atrisināsim vienkārši. Vispirms jāatrod ienaidnieks! Lai cik dīvaini liktos, galēji labējie un galēji kreisie patiesībā "draudzējas" ar Putinu. Ukrainā par nacionālistisku dēvēto partiju "Svoboda"– un to skaidri zinu – finansē no Krievijas. Pēc šīs visniecīgākās ietekmes partijas sarīkotā lāpu gājiena 1. janvārī, Stepana Banderas dzimšanas dienā, tā pati Krievijas propaganda bļauj: lūk, viņi, nacisti, banderovci, fašisti, uzbruks jums… Tiek jaukti fakti, spekulēts ar tā paša Banderas personību. Viņš, nacionāli noskaņots, naivi mēģināja vienoties ar vāciešiem, lai pēc diženās fašistiskās Vācijas (!) uzvaras pār PSRS Ukrainai dotu neatkarību. Bet jau 1941. gada rudenī daudzus viņa domubiedrus nošāva, pašu Banderu un vēl citus iespundēja koncentrācijas nometnē, kur viņš nosēdēja līdz pat 1944. gadam.

Par Krievijas meliem, šī monstra atvērto "pandoras lādi" cilvēcības devalvācijai teātrī es runāju caur provokāciju un grotesku.

Aptauja

Kas jums šķiet svarīgākais, lai cilvēks būtu veiksmīgs?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma