Rīt Latvijas Nacionālajā teātrī notiks režisora Elmāra Seņkova iestudētās Raiņa lugas "Spēlēju, dancoju" pirmizrāde. Šobrīd šī ir talantīgā režisora un bijušā Nacionālā teātra mākslinieciskā vadītāja pēdējā iestudētā izrāde šajā teātrī. Dažas dienas pirms 14. septembra "Kultūrzīmes" uzrunāja režisoru, jautājot par izrādi, par mākslinieka misiju un pienākumu pret tautu.
– Tā ir dīvaina sakritība, ka šobrīd Nacionālajā teātrī iestudējat tieši lugu "Spēlēju, dancoju", kas runā par mākslinieka attiecībām un pienākumu pret tautu…
E. Seņkovs: – Jā, tas tiešām ir ļoti neparasti, arī ar radošo komandu runājām, ka sanāca gluži vai pravietot, jo iecere iestudēt tieši šo lugu bija zināma jau pirms gada. Ja apstākļi būtu sakrituši labvēlīgi, iespējams, šī būtu pavisam citāda izrāde. Šobrīd akcenti ir pamainījušies un tiešā trāpījumā ieliktas manas atsauces par esošo situāciju, mana sajūta par to, ka bieži vien
mākslinieks zināmā mērā ir bezpalīdzīgs, nespējīgs ietekmēt ierēdniecības un varas pozīcijas, jo mākslinieka rokas ir par "īsām", viņa vienīgais izteikšanās līdzeklis ir vienīgi māksla.
Tas ir mans jautājums – vai tiešām mākslinieks nevar ietekmēt? Es tam negribētu ticēt, un, kaut gan par to runā mūsu izrāde, tiešām negribu ticēt tam, ka reizēm mākslinieks ir tik bezpalīdzīgs.
– Jūs gan gribētos saukt par stipru mākslinieku, kurš nemēdz palikt bezpalīdzīgs …
– Jā, jo gluži kā Totam pieder spēja spēlēt mūziku, man pieder mana spēja taisīt izrādes, es šajā jomā jūtos ļoti spēcīgs, pārliecināts un zinu, ko vēlos pateikt. Pēdējā laika notikumi netraucē man turpināt strādāt profesijā, arī audzināt jaunus māksliniekus, studentus, strādāt ar viņiem un dot arodu, spēju un instrumentus, lai viņi spētu izteikties ar šo brīnišķīgo mākslas veidu – teātra mākslu.
– Izrādē "Spēlēju, dancoju" kopā strādā arī jūsu komanda.
– Tiesa, šis gan ir nedaudz skumīgs laiks, jo mums bija lieli sapņi un mērķi… Iestudējot šo izrādi, esmu tik priecīgs, ka apkārt ir spēcīgas personības un interesanti cilvēki, ka varam radīt kopā. Mūsu tālākajā radošajā ceļā katrs savā ziņā aiziesim uz savu pusi, katrs darīs ko savu, un laikam gan tas skumdina visvairāk.
Teātrī bijām tik vienots ansamblis ar spēcīgu radošo kodolu, bet mūs izšķīra ministrijas ierēdniecības arogance, viņi mūs nerespektēja un neveidoja dialogu, necentās atbalstīt šajā vadības pārmaiņu laikā.
Pārmaiņas mēdz būt laba lieta, nekad neesmu bijis pret pārmaiņām, tikai šoreiz, manuprāt, process bija totāli neveiksmīgs. Palika neatbildēti mani centieni un lūgumi vismaz ar cieņu izturēties, veidot dialogu ar tiem, kuri teātrī veido saturu, kuri bija un būs atbildīgi par to, vai cilvēki nāks skatīties izrādes, vai viņiem būs interesanti redzēt, kas notiks teātrī. Katrā ziņā Kultūras ministrijas valsts sekretāre Dace Vilsone ir izdarījusi absolūti neko, lai šī situācija būtu uzlabojusies, lai mēs tiešām varētu atrast kontaktu ar jauno valdes locekli.
– Šobrīd situācija liekas traģikomiska – vairs neesat Latvijas Nacionālā teātra mākslinieciskais vadītājs, bet vienlaikus visa jaunā sezona ir jūsu plānota.