Noslēdzot “Latvijas Avīzes”un žurnāla “Mājas Viesis” žurnālistu veidoto publikāciju ciklu “Apdzīvota vieta”, diskusijā redakcijā runājām par mazapdzīvotu teritoriju un Latvijas lauku nākotni. Sarunā piedalījās viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa, biedrības ”Latvijas lauku forums” izpilddirektore Anita Seļicka un ekonomģeogrāfs Jānis Turlajs, kā arī žurnālisti Guntis Ščerbinskis, Artis Drēziņš un Māra Libeka.
M. Libeka: Tiekoties ar mazpilsētu un pagastu iedzīvotājiem, bieži izskanēja, ka cilvēki jūtas atstumti arvien vairāk no reģionu centriem, ka neuzklausa, ka notiek arvien lielāka pakalpojumu centralizācija un atņemtas tiesības pašiem lemt par savām nelielajām apdzīvotajām vietām. Bet ir iespējas veidot iedzīvotāju padomes un piedalīties lemšanas procesos. Cik aktīvi iedzīvotāji veido padomes un vai viņi tic, ka no tām ir kāda jēga, kad pēc administratīvi teritoriālās reformas ir samazināts deputātu skaits pašvaldībās un daudzus pagastus domēs vairs nepārstāv neviens deputāts?
I. Bērziņa: Šobrīd ir pāragri izdarīt secinājumus, jo visos novados nav izveidotas iedzīvotāju padomes. Vienā daļā novadu tas tiks izdarīts reizē ar pašvaldību vēlēšanām.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) pārziņā ir līdzdalības budžets, kas palīdz iedzīvotājiem justies iekļautiem un sadzirdētiem. No šī gada līdzdalības budžets pašvaldībās ir obligāts. Pašvaldībai no sava budžeta ir jāatvēl 0,5 procenti iedzīvotāju iniciatīvām, kas vienā pašvaldībā var būt 50 tūkstoši eiro, bet citā vairāk nekā 100 tūkstoši eiro. Rīgā līdzdalības budžets ir pat vairāki miljoni. Mēs redzam, ka, piemēram, Jēkabpils un Olaines novadā ir balsots par atbalstu tādiem projektiem, kuri nebūt nav novada centrā.
A. Drēziņš: Es projektā “Apdzīvota vieta” apmeklēju trīs pilsētas – Sedu, Kārsavu un Pāvilostu. Kārsavā ir aktīva padome, bet tur ir arī ļoti aktīva biedrība. Sedā arī iedzīvotāji ir izveidojuši biedrību. Ar ko atšķiras padome no biedrības? Vai padomi vispār vajag veidot, ja ir biedrība?
I. Bērziņa: Jums ir taisnība – ja ir aktīva biedrība, tā lielā mērā var izdarīt to pašu, ko dara padome. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc ne visās pašvaldībās aktīvi tiek veidotas iedzīvotāju padomes. Likumā šī iespēja ir iedota, bet pastāv arī citi veidi, kā darboties.
Mēs arī viesojāmies Sedā, kad tur tika atvērts vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs, un redzējām, ka tur ir liela pretimnākšana iedzīvotājiem.
A. Seļicka: “Latvijas lauku foruma” biedru organizācijas lielā mērā ir biedrības kā juridiskas vienības. Biedrība ir iedzīvotāju viena no demokrātijas izpausmēm. Tā var būt kā teritoriāla kopiena, ko iedzīvotāji pārstāv, piemēram, vienas teritorijas vides aktīvistu vai sporta entuziastu biedrība, kas lēnām apaug ar funkcijām, saglabājot sākotnējo darbības mērķi. Savukārt iedzīvotāju padome ir izveidota, lai iedzīvotāji varētu sistemātiski sadarboties ar savu pašvaldību. Padomes pārņem tās funkcijas, kuras pagastu vadītājiem izzuda, apvienojot pagastu pārvaldes.
Ir padomes, kas sāka strādāt, bet pēc laika beidza savu pastāvēšanu, jo vīlās –pašvaldības to ierosinājumus neņēma vērā, tām neizveidojās laba komunikācija ar vietējo varu. Cilvēkiem vairs negribējās tik daudz laika brīvprātīgi veltīt sabiedriskajam darbam.