Ar nacionālo pirmizrādi ceturtdien, 10. aprīlī, pie skatītājiem nonāks režisores Signes Birkovas debijas pilnmetrāžas spēlfilma "Lotus" – mistisks un komisma piesātināts stāsts par vācbaltu grāfieni, kura 20. gadsimta 20. gados kļūst par latviešu mēmā kino celmlauzi. Kā skatīties šo visnotaļ neparasto filmu? Par to saruna ar filmas režisori un scenārija autori Signi Birkovu.
Filmas "Lotus" režisore Signe Birkova iepriekš veidojusi spēles īsfilmas, eksperimentālu animācijas filmu, dokumentālas filmas un analogā kino performances. Režisores pirmā dokumentālā pilnmetrāžas filma "Uguns aplis" tika pirmizrādīta Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā 2021. gadā. Spēles īsfilma "Es atgriezīšos kā kvēlojoša roze" saņēmusi Latvijas FIPRESCI balvu 2014. gadā, bet Kultūras akadēmijas maģistra darbs "Viņu sauca Haoss Bērziņš", mazbudžeta zinātniskās fantastikas stilistikā veidotā īsfilma, sadarbībā ar "European Film Promotion" piedalījās Karlovi Varu kinofestivālā 2019. gadā un izrādīta sinefilu skatēs daudzās valstīs. Signe Birkova ir arī analogā kino apvienības "Baltic Analog Lab" līdzdibinātāja un biedre.
Spēlfilma "Lotus" ir kino sapnim līdzīgs vizuāls un muzikāls ceļojums, kur mistika savijas ar humoru un absurds kļūst par realitāti.
Vācbaltu grāfiene Alise fon Trota pagājušā gadsimta 20. gados atgriežas Latvijā mantojuma dēļ, bet nejauši nonāk slepena un baisa kulta valgos. Cenšoties atgūt savu brīvību, viņa atklāj kino maģiju un kļūst par mēmā kino pionieri. Mistikas un ironijas piepildītais sižets izaicina robežas starp filmu un dzīvi, ievijot stāstā pasaules kino šedevru citātus un režisores mīlestību pret agrīno kino. Filmā skatītāju sagaida sieviešu boksa mačs pagrīdē, galvu reibinošas estrādes dziesmas no mīļām, bet mazliet piemirstām latviešu kinofilmām, "Nāves teātra izrāde", "filma filmā" – mēmā filma par mūķenēm "Māsas Ambrozijas pareģojums" un vēl citi pārsteigumi.
"Šis ir emocionāli intensīvs stāsts par spēcīgu sievieti, kura, ieslodzīta sarežģītos apstākļos un fiziski ierobežotā ķermenī, piedzīvo transformāciju un izraujas no gūsta, kur viņu cenšas pakļaut un izmantot savās interesēs. Filma par to, kā iemācīties dzīvot un izdzīvot, nezaudējot spēju just dzīvi līdz kaulam, par radošumu kā augšāmcelšanos," galvenos stāsta motīvus iezīmē režisore Signe Birkova.
Filmā "Lotus" organiski savienojas dažādi žanri – mistika, sapņaina drāma, šausmu filma un komēdija. Tas ir trakām un baisām virāžām pilns ceļojums, kas daļēji uzņemts ar autentisku 1921. gada kinokameru.
Radošajā komandā ir operators Mārtiņš Jurevics, mākslinieks Mārtiņš Straupe, kostīmu māksliniece Jurate Silakaktiņa, grima māksliniece Ilze Trumpe. Filmas "Lotus" skaņu celiņā dzirdamas Latvijā populāras un publikas iemīļotas dziesmas – Gunāra Rozenberga "Disko Roze", Mārtiņa Brauna "Dvēselīte", Ivara Vīgnera "Zelta dziesma" un citas.
Filma "Lotus" tapusi "Studijā lokomotīve", kopproducē Lietuvas "Studio Uljana Kim".
Pasaules pirmizrādi "Lotus" piedzīvoja 2024. gada novembrī Tallinas kinofestivālā "Melnās naktis" (PÖFF), kas ir Ziemeļeiropā vienīgais A klases festivāls un reģiona lielākais kino notikums.
Signe, kādēļ par galvenās lomas – vācbaltu grāfienes Alises fon Trotas – atveidotāju izvēlējāties lietuviešu aktrisi Severiju Janušauskaiti?
S. Birkova: Jau rakstot scenāriju, man prātā bija lomas konkrētiem aktieriem. Es tās rakstīju, domājot tieši par Rēziju Kalniņu, Baibu Broku, Indru Briķi, Vili Daudziņu, Mārtiņu Kalitu, Andi Strodu, Regnāru Vaivaru, Ivetu Poli, Āri Matesoviču, Janu Čivželi, Laumu Balodi… Sanācis spilgts ansamblis.